اظهار محبت از طرف مرد باید با پاسخ محبت‌آمیز از جانب زن همراه باشد، زیرا محبت رابطه ای طرفینی است و اگر پاسخ محبت مرد داده نشود، سردی بر رابطه آنان حاکم می‌‌شود، اما به طور طبیعی باید از سوی مرد نیاز و از سوی زن ناز باشد و پاسخ‌گویی خانم در قالب محبت باید به گونه ای باشد که عزت نفس او محفوظ بماند.

خداوند در قرآن فرموده:

«وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»؛[۱] «از نشانه‌های خداوند آن است که همسرانی از جنس خودتان خلق کرد تا در کنار او آرامش یابید و میان شما دوستی و رحمت ایجاد کرد همانا در این امر نشانه‌هایی است برای گروهی که می‌ اندیشند».

مطابق این آیه قرآن، خداوند بین همسران این دوستی را ایجاد کرده، دوستی عقلی و قلبی و به مرحله عمل رساندن این دوستی در روابط بین همسران خدادادی است. زن هنگامی که ابراز محبت از جانب مرد را به معنای شروع رابطه زوجیت دریافت می‌‌نماید، بایسته است پاسخ این ابراز محبت را در رابطه اش با او نمایان کند. این عشق است که سبب تداوم زندگی آنان می‌‌شود. و این عشق جلوه ای از محبت بنده به پروردگار است. زیرا همسر امانت پروردگار الهی است همان گونه که شما نیز امانت خداوند برای او هستید و ابراز محبت به همسر، نوعی شکرگزاری به درگاه خداوند است.

 

مهم این است که بدانید همسر شما چه رفتاری را ابراز محبت می‌‌داند. ممکن است شما تعریفی از ابراز محبت داشته باشید و همسر شما تعریفی دیگر. سعی کنید محبت خود را به همان روشی که همسرتان می‌‌پسندد ولی حساب شده و البته بدون چشم داشت به او ابراز کنید.

 

قطعاً این محبت روز به روز کانون خانواده را گرم‌تر خواهد کرد. زن و مرد باید از محیط خانه و در کنار یکدیگر بودن به آرامش برسند و این آرامش جز در سایه محبت ایجاد نخواهد شد. صد البته که اعتدال در هر کاری معقول و پسندیده است. بنابراین نه خود را بی توجه و سرد نشان دهید که همسرتان تصور کند تنها اوست که باید از سرمایه محبت خود خرج کند بدون این که پاسخی از طرف شما بگیرد، و نه چنان مشتاق و عجول برای ابراز محبت باشید که وی از این عدم تعادل احساس دل‌زدگی کند. برای عمق بخشی و تداوم محبت به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

– حفظ حریم نسبت به دیگران، به طوری که همسر به خوبی احساس کند تمام عاطفه ها و امیدها در او متمرکز شده است و همسرش فقط در محدوده انجام وظیفه و به مقدار ضرورت و حداقلی با دیگران گفت وگو دارد.

– درک احساسات همسر، به طوری که به موقع نیازهای عاطفی او تأمین شود و رضایت مندی حداکثری از زندگی داشته باشد، البته ابعاد این رضایت مندی می‌ تواند در روابط زناشویی،  نوع آشپزی و آراستگی و تلاش برای تربیت فرزند و دیگر کارهای مربوط به زندگی مشترک باشد.

– برای روابط فامیلی باید تدبیری اندیشید که هیجانات منفی کنترل شوند، به ویژه احترام به پدر و مادر طرفین را با جدیت رعایت کنید.

– راهنمایی همدیگر در فضایی کاملاً صمیمی و به دور از خود‌بینی باشد.

 انتظارات و توقعات خود را کم کنید.

– سکوت به‌ موقع بسیاری از تنش‌ها میان همسران و خانواده‌ها را از بین می‌ برد.

– رعایت اقتصاد خانواده و قناعت در زندگی به جلب محبت همسر و  تربیت فرزندان بسیار کمک می‌ کند.

 

 

پی نوشت


[۱] – روم، آیه ۲۱٫