بعضی از بزرگان ما مثل صاحب ریاض و صاحب عروه این‌ها فحول علمای ما هستند که امروز کسی کتاب آن‌ها را درس بدهد، افتخار می‌کند نه به صاحب حکومت شیعی، مثلاً فرض بفرمایید به سلطان عثمانی نامه نوشته است. سلطان عثمانی با فرانسه درگیر است، با روس درگیر است، عراقی هم که عتبات مقدّسه آن‌جا هستند این‌ها زیر نظر آن سلطان عثمانی اداره می‌شدند. او با کفّار می‌جنگد، بَلد اسلامی که صاحب آن عثمانی‌ها هستند که می‌دانید اگر ما بخواهیم فقط شیعه‌کشی‌های عثمانی را برای شما بگویم یک دهه حرف دارم. ولی مسلمان هستند، در برابر جبهه‌ی روس و فرانسه درگیر هستند.

دو مورد از بزرگترین مراجع بزرگ ما که نوابغ هستند، عزیزان اهل علم آن‌ها را کاملاً می‌شناسند، صاحب ریاض المسائل از کتاب‌هایی است که شاید تا ۸۰ سال پیش، ۱۰۰ سال پیش درسی بود، بسیار کتاب مهمی است و همین‌طور عروه الوثقی که پایه‌ی خیلی از کتاب‌های فتوایی است که شما از مراجع خود می‌گیرید و می‌خوانید، بر آن اساس است. محور آن‌ها است یعنی عروه الوثقی مرحوم آیت الله سیّد کاظم طباطبایی یزدی است. این دو به سلطان عثمانی نامه می‌نویسند، می‌ترسیدند؟ برای پول این کار را انجام دادند؟ خیر.

او نگاه می‌کند اسلامی که امام فرمود هتک حرمت اسلام می‌شود نه هتک حرمت تشیّع فقط، بروید ببینید این‌ها برای انقلاب اسلامی نیست که بگویید این‌ها را ۳۰ سال می‌گویند. شخص می‌گوید ۳۰ سال از این حرف‌ها می‌زنند. این حرف‌هایی که می‌گوییم برای ۱۰۰ سال ، ۱۵۰ سال پیش است.

پسر صاحب ریاض آقای سیّد محمّد مجاهد استاد شیخ انصاری است که ۱۲۸۱ از دنیا رفته است، این برای الآن نیست، برای ۲۰۰ سال پیش است، برای دوره‌ی بحر العلوم است، برای ۱۲۰۰ است.

به سلطان عثمانی نامه نوشته است، اسم سلطان عثمانی را نوشته بعد فرموده: خدا سلطنتت را باقی بدارد، «خلَّد الله سُلطانَهُ وَ مُلکَه» بعد می‌گوید هر کمکی از دست ما برای دفاع در برابر طاغوت… چون کشور اسلامی در خطر است، دو کشور طاغوتی دنبال این هستند که نابود کنند، هر کمکی بتوانیم انجام می‌دهیم. بعد به وجوب جهاد با این کفّار فتوا دادند. در رکاب چه کسی؟ سلطان عثمانی.

اسم پسر صاحب ریاض آقا سیّد محمّد مجاهد است، یک کتاب معروف او مناهل است. اصلاً به او آقا سیّد محمّد مجاهد می‌گویند. فتوای قیام علیه روس را ایشان صادر کرده است، به خاطر همین به او آقا سیّد محمّد مجاهد می‌گویند.

ظاهراً خودش هم در جنگ شرکت کرده است. آن‌جا به سلطان قاجار نامه نوشته است. حالا فسق و فجورات سلاطین قاجار در منبر مسجد نمی‌شود گفت، ولی می‌شود یک دهه گفت که چه کردند، آن‌ها طاغوت هستند. امّا نگاه می‌کند برای حفظ این حکومت در برابر روس نامه می‌نویسد: بسم الله الرحمن الرحیم. اداره‌ی حکومت باید به دست فقیه جامع الشّرایط باشد، تصرّف در فیء، انفال، این زمین‌هایی که گاهی مواقع با جنگ به دست می‌آید، گاهی بی‌جنگ به دست می‌آید، زمین‌هایی که برای بیت المال است، نه برای شخص خاص. تصرّف این‌ها باید به اذن فقیه جامع الشرایط باشد. من تصرّف در تمام این‌ها را به ید سلطان قاجار می‌دهم، اطاعت او اطاعت از خدا است، عصیان او عصیان الهی است. چرا؟ چون او با روس می‌جنگد، من باید به او کمک کنم.