- ثقلین - http://thaqalain.ir -

باردارى ناخواسته
پرسش و پاسخ پیرامون همسرداری

هر زمان که احتمال باردارى ناخواسته پس از تماس جنسى وجود داشته باشد، نظیر اینکه مقاربت بدون استفاده از یکى از روش هاى مطمئن پیشگیرى انجام شده و یا کاندوم پاره شده باشد، مى توان از روش اورژانسى پیشگیرى براى جلوگیرى از باردارى استفاده کرد.

در این روش هر ۱۲ ساعت چهار عدد قرص «ال دى» (LD) به صورت یک جا و جمعاً هشت قرص یا هر ۱۲ ساعت دو قرص «اچ دى» (HD) به صورت یک جا و جمعاً چهار قرص مصرف مى گردد که اگر بعد از آمیزش هر چه زودتر قرص هاى مذکور خورده شود، موثرتر مى باشد.[۱]

بعضى از خانم ها پس از خوردن این قرص ها دچار حالت تهوّع و استفراغ مى گردند که چنین حالتى موقّتى است و به زودى از بین مى رود؛ امّا اگر در طول دو ساعت پس از مصرف قرص ها در نوبت اول یا نوبت دوم استفراغ اتفاق افتد، باید در اولین فرصت استعمال قرص ها را تجدید کرد؛ ولى اگر استفراغ بیش از دو ساعت بعد از مصرف قرص ها رخ دهد، اهمیتى ندارد؛ زیرا دارو جذب شده است.

اگر استفراغ بعد از خوردن قرص ها در نوبت اول رخ دهد، قرص هاى نوبت دوم کماکان باید ۱۲ساعت بعد از نوبت اول مصرف شوند. تزریق یک آمپول ب ۶ به صورت عضلانى مى تواند در کاهش تهوع موثر باشد.

چند روز پس از مصرف این قرص ها، خونریزى مانند عادت ماهانه اتفاق مى افتد که علامت موثر بودن آن مى باشد.

هشدار

۱ – این روش فقط براى موارد اضطرارى به کار مى رود و نباید از آن بطور مداوم به عنوان روش پیشگیرى استفاده نمود، بلکه پس از استفاده از این روش بایستى به پزشک یا مراکز بهداشتى – درمانى مراجعه و پس از مشاوره یکى از روش ها به صورت دائمى انتخاب گردد.

۲ – اگر بعد از مصرف این قرص ها، دوباره مقاربتى انجام شود که احتمال باردارى در آن وجود داشته باشد، این قرص ها از باردارى مجدد جلوگیرى نمى کنند.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:علی احمد پناهی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – جواد فیض، من و کودک من (راهنماى مادران از نظر بهداشت و سلامت خود، تغذیه، رشد و پرورش کودک)، ص ۱۷۸٫


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%89-%d9%86%d8%a7%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%87/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.