در پاسخ به این پرسش باید به چند مطلب توجه داشت.

مطلب اول: در معراج پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) هم جسم حضرت حضور داشت و هم روحش.

مطلب دوم: بعید است این آسمانى که الان کفار و ملحدان سفینههاى فضایى به آن مىفرستند، آسمانى باشد که قرآن کریم به آن اشاره دارد؛ چون در قرآن کریم فرمود: «لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ؛ درهاى آسمانها به روى کفار باز نیست».[۱] اگر منظور این آسمان ظاهرى است که صحیح نیست؛ زیرا این آسمان مرتب محل تردد سفینههاى فضایى کافران است. پس معلوم مىشود منظور از آسمان، آسمان معنوى است.

شاهد دیگر آن است که فرمود: «وَ أَوْحى فِی کُلِّ سَماءٍ أَمْرَها؛ امرهر آسمانى را به مسؤولش ارسال کرده است.»[۲] آن وقت آسمانهاى ظاهرى در حکم ابدان و آسمانهاى معنوى به منزله غیب و ارواح آسمانهاى ظاهریند که درهاى آنها به روى کفار باز نمىشود و مدبرات امر در واقع با ارواح این آسمانها ارتباط دارند. در سایه اداره آسمانهاى باطنى این آسمانهاى ظاهرى نیز اداره مىشود.

مطلب سوم: در قرآن کریم فرمود: «إِنّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزِینَهٍ الْکَواکِبِ».[۳] ستاره هایى که شما مىبینید همگى زینت آسمان اول به شمار مىآیند. از مجموع مطالب فوق این نتیجه حاصل مىشود که اولاً، منظور خداوند از آسمانهاى هفتگانه آسمانهاى معنوى اند نه مادى و ثانیا، هیچ منافاتى با معراج پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) ندارند؛ چون معراج ایشان هم جسمانى بود و هم روحانى.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – سوره اعراف۷: آیه ۴۰٫

[۲] – سوره فصلت۴۱: آیه ۱۲٫

[۳] – سوره صافات۳۷: آیه ۶٫