فشار قبر نوعى عذاب است. مؤمن ناب و محض عذاب قبر ندارد. اگر مؤمنى به بعضى از سیئات آلوده بود و مشکلى در کارهایش داشت، ممکن است در حال احتضار مختصرى مشکل داشته باشد یا در قبر اندکى سختى ببیند تا پاک شود؛ ولى اگر مؤمنى ایمان ناب داشت، دلیلى ندارد در حال احتضار یا در قبر عذاب ببیند.

بعضى امور دنیایى در حکم رنج است نه عذاب؛ مثل رنج پیرى و بیمارى. اینها لازمه عالَم طبیعت است. خوابیدن پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله)در قبر فاطمه بنت اسد (علیهاالسلام) یا پوشاندن پیراهن خود بر وى، وسیله راحتتر بودن او در قبر است. او در باغى از باغهاى بهشت آرمیده است، باغى که با آن حرکت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله)شکوفاتر و آراستهتر گردید.

البته احساس غربت و تنهایى و وحشت در آستانه رحلت از دنیا و ورود به عالم آخرت وجود دارد؛ ولى در روایات داریم که در حال احتضار مؤمن، ائمه (علیهمالسلام)حضور پیدا مىکنند و مؤمن با دیدن آنها چنان شادمان مىشود که با آغوش باز از مرگ استقبال مىکند. بنابراین، دو نکته است که باید به آن توجه داشت:

۱ – خوف از عذاب قبر و احتضار مایه نجات انسان است.

۲ – عذاب قبر و احتضار براى گروهى وجود دارد نه همه مؤمنان.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی