آیات عظام امام و فاضل: آرى، رجوع به مساوى جایز است.[۱]

آیهاللّه تبریزى: در خصوص مسائلى که یاد گرفته، رجوع به دیگرى جایز نیست.[۲]

آیهاللّه صافى: در خصوص مسائلى که یاد گرفته، بنابر احتیاط واجب رجوع به مساوى جایز نیست.[۳]

آیهاللّه خامنهاى: بنابر احتیاط واجب، رجوع به مساوى جایز نیست.[۴]

آیات عظام مکارم و نورى: در خصوص مسائلى که تقلید (عمل) کرده، رجوع به مساوى جایز نیست.[۵]

آیات عظام بهجت و سیستانى:اگر در علم و ورع مساوى باشند، رجوع به مساوى در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است، براى مثال نمىتواند در مسائل احکام روزه مسافر باقى بماند و در احکام نماز رجوع کند.[۶]

آیهاللّه وحید: باید به فتوایى عمل کند که مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، مىتواند به فتواى دیگرى عمل کند.[۷]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – فاضل، توضیحالمسائل، م ۱۱؛ امام، تحریرالوسیله، ج ۱، م ۴٫

[۲] – استفتائات، س ۱۱٫

[۳] – جامعالاحکام، ج ۱، س ۱۸٫

[۴] – خامنهاى، اجوبهالاستفتائات، س ۳۱٫

[۵] – مکارم، استفتائات، ج ۲، س ۱۴ و ج ۱، ص ۲۶؛ استفتائات، ج ۲، س ۱۲٫

[۶] – وسیلهالنجاه، ج ۱، م ۴؛ سیستانى، تعلیقات علىالعروه، م ۱۱ و ۱۳٫

[۷] – توضیحالمسائل، م ۴٫