سنّت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) و معصومین (علیهماالسلام) درباره موهاى پشت لب این بوده که از بلند شدن آن جلوگیرى نموده و آن را کوتاه مىنمودند. رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمود: «مجوس ریش خود را مىتراشند و سبیل را بلند مىگذارند، و ما سبیل خود را مىزنیم و ریش خود را بلند مىگذاریم».[۱]

در حدیث دیگرى چنین آمده: «گرفتن از موى پشت لب به طورى که لب آشکار شود از سنت است».[۲]

در سیره امام صادق (علیهالسلام) از برخى یارانشان چنین نقل گردیده است: «دیدم حضرت صادق شاربهاى خود را گرفته به طورى که نزدیک بود به پوست برسد».[۳]

گفتنى است به طور معمول دستورات و توصیههاى اسلامى حداقل به دو منظور است:

۱ – رعایت بهداشت فردى که با کوتاه کردن موى پشت لب و سبیل در هنگام خوردن و آشامیدن از آلودگى غذاها و نوشیدنىها جلوگیرى مىشود.

۲ – حفظ هویت فرهنگى و اجتماعى؛ به طورى که فرد مسلمان دنبالهرو سلیقهها و آشفتگىهاى گوناگون از سوى دیگران نباشد. به ویژه کسانى که  بلند گذاشتن سبیل را براى خود آرم و آرمان قرار مىدهند و هویت فرقهاى خودشان را در بلند گذاشتن سبیل به نمایش مىگذارند.

بنابراین آنچه مهم است کوتاه کردن سبیل به مقدارى است که امکان رعایت بهداشت انجام گیرد و از نظر ظاهر به گروه یا فرقه خاصى مشابهت پیدا نشود. چنانکه رهبران و بزرگان دینى با ملاحظه این دو اصل اضافات موى پشت لب و سبیل را کوتاه مىکنند اگرچه آن را نیز نمىتراشند.

 

 

پی نوشت ها


[۱] – سنن النبى (صلیاللهعلیهوآله) با ترجمه، ج۱، ص۹۲٫

[۲] – وسائلالشیعه، ج ۲، ص ۱۱۴٫

[۳] – وسائلالشیعه، ج ۲، ص ۱۱۵٫