۱ – انس می گوید:از پیامبر صلی الله علیه واله وسلم درخواست کردم که در قیامت درباره من شفاعت کند وی پذیرفت و فرمود:من این کار را انجام می دهم.به پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم گفتم:شما را کجا جست و جو کنم ؟ فرمود: در کنار صراط

.(الجامع الصحیح ج۴ص ۶۲۱ح۲۴۳۳)

 

۲ – سوادبن قارب نزد پیامبر امد و در ضمن اشعاری از وی درخواست شفاعت کرد:ای پیامبر:روز قیامت شفیع من باش.روز شفاعت دیگران به حال سوادبن قارب به مقدار رشته وسط خرما سودی نمی بخشند.(و کن لی شفیعا یوم لا ذو شفاعه:بمغن فتیلا عن سواد بن قارب در بعضی از نسخه ها سواد بن عاذب و در بعضی سواد بن قارب ثبت گردیده است.

(الدرر السنیه ص ۲۹ کشف الارتیاب ص ۲۶۳ الاصابه ج۲ ص ۹۶ اسدالغابه ج۳ ص ۳۷۵)

 

۳ – ابن عباس می گوید: وقتی علی علیه السلام از غسل دادن پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم فارغ شد.فرمود:پدر و مادرم فدای تو.تو پاک و پاکیزه هستی هم در حال حیات و هم در حال ممات. ما را نزد پروردگارت یاد کن.

(امالی شیخ مفید ۱۰۵ و بحارالانوار به نقل از امالی ج ۲۲ ص ۵۲۷)

 

۴ – ابوبکر کفن را از روی پیامبر صلی الله علیه واله و سلم باز کرد و پیامبر را بوسید و همان سخن علی علیه السلام را گفت.

(کشف الارتیاب ۲۶۵ )

 

۵ – در خلافت عمربن خطاب مردم دچار قحطی شدن.بلال بن حارث که از اصحاب پیامبر بود نزد قبر نبی اکرم آمد و گفت ای فرستاده خدا برای امت خود طلب باران کن چرا که آنها هلاک شدند پیامبر در خواب این شخص امد و خبر داد که به زودی باران می بارد.

(فتح الباری ج ۲ ص ۳۹۸- السنن الکبری ج ۳ ص ۳۵۱ – وفاء الوفا ج۴ ص ۱۳۷۴)

 

۶ – روایتی از پیامبر صلی الله علیه واله و سلم است که فرمود:«اعطیت خمسا…و اعطیت الشفاعه فادخرتها لامتی فهی لمن لا یشرک بالله شیئا» خداوند بزرگ به من پنج امتیاز داده است … که یکی از آنها شفاعت است و آن را برای امت خود نگه داشته ام . شفاعت برای کسانی است که شرک نورزند.

(مسند احمدج۱ ص ۳۰۱- سنن نسائی ج۱ ص ۱۷۲- سنن دارمی ج۱ ص ۳۲۳)

و

 

 

منبع:پرسمان