به یقین برترین همسر رسول خدا (ص) حضرت خدیجه(س) می باشد، همو که رسول خدا حتی بعد از مرگش بارها و بارها از وی به نیکی یاد کرد تا آنجا که حسادت عایشه را به شدت برمی انگیخت. خود عایشه می گوید: من آنقدر نسبت به خدیجه حسادت مى‏ورزیدم که به هیچ یک از زنهاى پیامبر نمى‏ورزیدم . سپس علت آن را در سه روایت -که در صحیح بخارى نقل شده(صحیح بخارى، ج ۵، ص ۴۷ و ۴۸، باب تزویج النبى، خدیجه وفضلها.)- چنین بیان مى‏کند:


۱ –
از بس رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله از او یاد مى‏کرد او قبل از ازدواج پیامبر با من، از دنیا رفت و خداوند به حضرتش دستور داد که به خدیجه بشارت دهد به منزلى از لؤلؤ. آن حضرت گوسفند مى‏کشت و آن را به دوستانش هدیه مى‏کرد آنقدر که آنان را کافى باشد.


۲ –
به خاطر اینکه رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله زیاد از او یاد مى‏کرد. او سه سال بعد از وفات خدیجه با من ازدواج کرد و خداوند یا جبرئیل به او دستور دادند که خدیجه را به منزلى از لؤلؤ مژده دهد.


۳ –
من او را ندیدم ولکن پیامبر زیاد از او یاد مى‏کرد و گوسفند مى‏کشت و آن را تکه تکه مى‏کرد و به دوستان خدیجه مى‏داد گاهى به او مى‏گفتم: گویا در دنیا زنى غیر از خدیجه نبود! حضرت مى‏گفت: در تعریف او هر چه بگوئیم او چنان بود و از او برایم فرزند بود.


این روایات نشان از جایگاه حضرت خدیجه در نزد رسول خدا و نیز اوج حسادت عایشه نسبت به وی را دارد.
اما اینکه چرا اینقدر از عایشه صحبت به میان می آید دلیلش روشن است و آن اینکه اولا در میان شیعه وی جایگاهی ندارد و تنها به علت اینکه همسر پیامبر اکرم بوده است بنابر فتوای بزرگان شیعه بی احترامی به وی جایز نمی باشد. ولی شهرت وی در میان اهل سنت بسیار زیاد است تا جایی که بسیاری از روایات اهل سنت از طریق عایشه نقل شده است. این برتری تا آنجا در میان اهل سنت پیش رفته که متاسفانه دست به جعل روایات بسیاری در مورد وی زده اند. به طور مثال به این روایت دقت کنید: عن أبی مُوسَى الْأَشْعَرِیِّ رضی الله عنه قال قال النبی صلى الله علیه وسلم فَضْلُ عَائِشَهَ على النِّسَاءِ کَفَضْلِ الثَّرِیدِ على سَائِرِ الطَّعَامِ .!!!
رسول خدا فرمود : برتری عائشه نسبت به زنان دیگر ؛ همانند برتری آبگوشت است نسبت به دیگر غذاها .!!! (الجامع الصحیح المختصر ، محمد بن إسماعیل البخاری الجعفی، ج ۳ ، ص ۱۲۶۶ ، ح۳۲۵۰) قضاوت در مورد این روایت را به خودتان واگذار می کنیم.


ثانیا وی دختر ابوبکر خلیفه اول اهل سنت است و بدیهی است که اهل سنت تا این حد وی را بزرگ کنند.
ثالثا عایشه شخصیتی عجیب داشته است که وی را در میان دیگر همسران پیامبر اکرم(ص) متمایز می کرده است. علامه عسکری به این مطلب اشاره کرده و می نویسد: حدّت طبع، سرعت درک موقعیّت و تصمیم‌گیری، تیزهوشی، به اضافه رشک و حسادت شدید،بلندپروازی، جاه‌طلبی و تندخویی جزء شخصیّت بارز عایشه به حساب می‌آمد. عایشه، شیفته و دیوانه خویشان و بستگانش بود و نسبت به آنان، تعصّبی شدید داشت؛ به طوری که اگر منافعشان به خطر می‌افتاد، خود را سخت می‌باخت و موقعیّت خویش را فراموش می‌کرد و از جانب‌داری در راه منافع آن‌ها، به هیچ روی خودداری نمی‌ورزید.(رک: «نقش عایشه در تاریخ اسلام» تألیف علّامه عسکری)


رابعا: همسران پیامبر اسلام همواره بر ایمان و اسلام خود تا آخر عمر پایدار بودند و در تاریخ زمان پیامبر اکرم(ص) و بعد از ایشان هیچ‌گونه مخالفتی توسط زنان پیامبر صورت نگرفت اما برعکس عایشه بارها و بارها به خصوص بعد از رحلت پیامبر با سنت و روش آنحضرت مخالفت کرد و همین باعث مشهور شدن وی می شد.
خامسا: شاید بیشترین شهرت وی به خاطر راه اندازی جنگ جمل باشد. عایشه برخلاف نص صریح قرآن و پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ عمل کرد و گام در راهی گذاشت که خدا و پیامبر او را از آن نهی کرده بودند چون قرآن در مورد زنان پیامبر می‌فرماید وقرن فی بیوتکُّنَّ ولا تَبرَّ جَنَ تبرُّج الجهلیّه الاولی(سوره احزاب، آیه ۳۳٫) یعنی ای زنان پیامبر تا دم مرگ ملازم خانه خود باشید و مانند زنان زمان جاهلیت خودنمائی ننمائید.
وقتی عایشه می‌خواهد به جنگ علی ـ علیه السّلام ـ خلیفه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ برود، «ام سلمه» به او می‌گوید: قد نهاکَ عن الغرطه فی البلاد، ای عایشه خداوند تو را از گردش در سرزمین‌ها ممنوع ساخته و گوشه خانه را برای تو پسندیده است…»( ابن ابی الحدی، شرح نهج‌البلاغه، ج ۲، ص ۷۹٫ عقد الفرید، ج ۲، ص ۶۹٫) و یا علی ـ علیه السّلام ـ می‌گوید: تو ای عایشه از خانه خود پا به بیرون نهادی در این کار با خدا و پیامبرش نافرمانی می‌کنی زنان را با بسیج و سپاه و خود نمایی در میان رزمندگان چه‌کار؟…( همان منبع، ج۱، ص ۶۳٫)
ولی عایشه با همه این تأکیدات و با علم به خلاف خود پای در فتنه و جنگی گذاشت که جز گناه و پشیمانی هیچ سودی نداشت.

برای آگاهی بیشتر به شما توصیه می کنیم کتاب سه جلدی نقش عایشه در تاریخ اسلام نوشته علامه عسکری را مطالعه بفرمایید تا با حقایق بیشتری آشنا شوید.

 

 

منبع:پرسمان