متاسفانه هر چند اجماع اغلب علمای شیعه در مخالفت با اقدام ناشایست قمه زنی است اما تولیت حرم امام حسین علیه السلام بر اثر فشار برخی افراد تندرو و نیز فتوای برخی مراجع اقدام به درست کردن جایگاهی برای قمه زدن در حرم مطهر سید الشهداء (ع) می نماید که با پخش آن از برخی رسانه ها مانند شبکه تلویزیونی امام حسین(ع) و نیز سایتها اینترنتی موجب وهن شیعه شده است. این عمل تا آنجا پیش رفته است که بسیاری از رسانه های غربی از تصاویر خشن این اقدام ناشایست تبلیغات شدیدی را بر ضد شیعیان انجام داده اند.

 


به هر حال در رابطه با قمه زنى هیچ دستورى از ناحیه شرع نرسیده و برخى از فقها نیز درباره آن چیزى نگفته‏اند، لیکن کسانى که متعرض حکم آن شده‏اند عموماً در دو صورت آن را جایز نمی دانند: ۱) در صورتى که مشتمل بر ضرر قابل توجه براى شخص باشد. ۲) در صورتى که موجب وهن اسلام یا تشیع گردد و با توجه به این که در حال حاضر این مسأله در سطح جهانى مورد تبلیغات سوء بر علیه اسلام و شیعه مى‏شود ترک آن بهتر است. بنابر نظر بعضى از مراجع مانند آیات عظام فاضل لنکرانى، مکارم شیرازى و تبریزى، عزادارى و سینه‏زنى و امثال اینها براى سید مظلومان از کارهایى است که موجبات تقرب به خداوند عالم است و اما از اعمالى که موجب سوء استفاده دشمنان اسلام و وهن دین مى‏شود باید اجتناب شود. آیت ا… مکارم شیرازی، استفتاءآت جدید، ج۱، ص۱۵۸، قم، نسل جوان، ۱۳۸۱، چاپ سوم به نظر مقام معظم رهبری: قمه‏زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏شود و سابقه‏اى در عصر ائمه(ع) و زمان‏هاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم(ع) در مورد آن نرسیده است در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏شود بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست. بنابراین قمه زنی، زنجیر تیغی زدن و … که به مرور زمان و در اثر سهل انگاریها، در عزاداری سالار شهیدان وارد شده است بی تردید از مصادیق عزا و سوگواری به شمار نمی آید بلکه از آفتها و منکرات آن است و این گونه مراسم(قمه زنی) از نظر شرعی هیچ گونه پایه و مبنای دینی ندارد و صرفا از روی علاقه به اباعبدا… حسین(ع) انجام می گیرد.

 

بدون شک اگر به وسیله آن ضرری بر بدن وارد شود – که حتما ضرر وارد می شود- حرام است و مومنین باید از آن اجتناب کنند و اگر ضرری هم وارد نسازد- در عرف امروز- موجب بدبینی و وهن مذهب است و باید از آن جلوگیری شود و لذا مقام معظم رهبری فرموده است «مخفی نیست که بیشترین این امور(قمه زنی و …) باعث بدنامی و وهن مذهب اهل بیت(ع) می شود و این از بزرگترین ضررها و خسارت ها است آیت ا… العظمی سید علی خامنه ای، اجوبه الاستفتاءآت، ترجمه فارسی، تهران، انتشارات بین الملل هدی، چاپ پنجم۱۳۸۲، ص۳۲۶ V و بهترین شیوه عزاداری، تشکیل مجالس با شکوه و ذکر اهداف مقدس امام حسین(ع) و تاریخچه کربلا و تحلیل فرازهای آن و مراسم سوگواری و هم چنین تشکیل دسته جات عزاداری با شکوه، توأم با برنامه های بیدار کننده و پرمحتوی است که روشن کننده اهداف عزاداری امام حسین(ع) باشد. و اما مسئله زود خوب شدن و یا چه بسا صدمه نخوردن. دلیل بر پسندیده بودن آن نیست چنان که برخی فرقه ها حتی شیشه می خورند و یا اشیاء نوک تیز در دست، شکم و… خود فرو می برند و حتی احساس درد هم نمی کنند. وبه نظر آیات عظام وحید، بهجت ،صافی ،سیستانی ، اگر قمه زنی موجب ضرر معتد به نشود ونیز موجب هتک مذهب نباشد اشکال ندارد.

 

 

منبع:پرسمان