در ابتدا باید توجه کرد علت برخی اختلافات تاریخ صدر اسلام به این علت است که در آن دوره ها ضبط وقایع و نوشتن آن معمول نبود، راویان آنچه می شنیدند بخاطر می سپردند، مردم آنچه سالخوردگان قوم می گفتند می پذیرفتند. و گاهی رویدادهای مهم و یا حادثه هایی که تازگی داشت مبداء تاریخی می شد و آن را زاد روز یا سال مرگ شخصیتهای بزرگ بحساب می گرفتند… معلوم است که مردم معاصر با این حادثه و نیز تا سالیانی چند پس از آن این تاریخ را بخاطر داشته و حساب خود را بر پایه آن می نهاده اند اما پس از گذشت مدتی دراز، خود آن حادثه نیز در شمار مجهولات قرار می گرفته است.[۱] همچنین در برخی موارد تاریخ زندگی این افراد از طرف همانهایی که این شخصیتها را مورد آزار و اذیت قرار می دادند و نقل فضائلشان را قدغن و سبشان را ترویج می کردند، مورد تحریف قرار می گرفته اند و این باعث تغییر و اختلاف در سال وقوع حوادث می شده است.

 


ازدواج حضرت زهرا(س) قطعا در سال دوم هجری رخ داده است و تنها در ماهی که این ازدواج رخداده، اختلاف است. برخی در ماه رمضان و برخی در ذی الحجه و برخی در رجب گفته اند. مسعودى در مروج الذهب تاریخ ازدواج على با فاطمه (س)را سال دوم هجرت دانسته[۲] و مشهورترین قول در این باره اوّل ذى الحجه سال دوم هجرت است.[۳]
فاطمه (س)در سال پنجم بعثت به دنیا آمد و شش ساله بود که مادرش (خدیجه ) از دنیا رفت و در سال دوم هجرت با على (ع)ازدواج کرد. بنابراین سن حضرت زهرا هنگام ازدواج با على (ع)حدود ده سال بوده است[۴].

 


در مورد شهادت حضرت فاطمه زهراء (س) منابع حدیثى و تاریخ شیعه و سنّى بر آن گواه است. برخى به علت عدم آشنائى با حدیث و تاریخ، در این واقعیت تردید نموده‏اند. مثلا در روایات این گونه آمده است:
قال رسول اللَّه (ص): «… فتکون اوّل من یلحقنى من اهل بیتى فتقدم علىّ محزونه مکروبه مغمومه مقتوله». ((فاطمه) اولین کسى از اهل ‏بیتم مى‏باشد که به من ملحق مى‏گردد، پس بر من وارد مى‏شود، محزون، مکروب، مغموم، مقتول…)[۵]
قال موسى بن جعفر (ع): انَّ فاطمه (س) صدّیقه شهیده.[۶]
فرزندان حضرت زهراء(س) طبق قول مشهور به ترتیب در نیمه ماه رمضان سال سوم هجری(امام حسن (ع))[۷]، سال چهارم هجرى(امام حسین(ع)),، حضرت زینب (ع)، سومین فرزند حضرت فاطمه(س) در سال ششم[۸]و ام کلثوم پس از سال هشتم هجرى متولد شده اند[۹].

 

 

منبع:پرسمان


[۱] شهیدی، سید جعفر ، زندگانی فاطمه زهرا (س) ص ۲۵
[۲]
مسعودى , مروج الذهب , ج ۲ ص ۲۹۵
[۳]
همان , ص ۳۷۳.
[۴]
على (ع)در سیزده رجب سال ۳۰عام الفیل متولد شد. ده ساله بود که پیامبر در چهل سالگى به پیامبرى مبعوث شد وسیزده سال همراه پیامبر در مکه و شعب ابى طالب به سر برد و دو سال بعد از هجرت با فاطمه (س)ازدواج کرد.بنابراین ۲۵ساله بود.(برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به زندگانى حضرت زهرا علیها السلام(روحانى)، ص: ۱۰۲، فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر،رحمانی همدانی ،ص۶۸۷ ؛ حسین عمادزاده , چهارده معصوم :, ج ۱ ص ۲۵۶)
[۵]
فرائد السمطین ج ۲، ص ۳۴
[۶]
اصول کافى ج ۱، ص ۴۵۸ ( برای بررسی این روایات مراجعه فرمایید:
http://www.valiasr- aj.com/fa/page.ph…maghalat&id=44)
[7]
التنبیه‏والإشراف، ترجمه، ص:۲۲۴
[۸]
سید احمد موسوی. فضائل زینب. ص ۸۰ ؛ سیره ابن اسحق ص .۲۳۲
[۹]
زندگی نامه حضرت زهراء، سید جعفر شهیدی ؛ طبری ، ج۳، ص۱۳-۱۴