آنچه در پیش رو دارید، فرازهایى از تلاش‌ها، پیام‌ها و گفتارهاىامام کاظم(علیه‏السلام) در زمینه صبر، مقاومت، قاطعیت، صلابت و صراحت لهجه در مقابل ستمگران و دشمنان است.

 


تلفیق عرفان و مبارزه


بى‏تردید براى استوارى و مقاومت در راه عقیده، پشتوانه‏اى قوى و نیرومند لازم است. طبق آموزه‏هاى قرآنى بهترین پشتوانه هر انسان حقیقت‏طلبى، اتّکا به حضرت پروردگار است. و میانبرترین و نزدیک‏ترین راه در معرفت و قرب به حق، توجه به عبادت و معنویت است. خداوند متعال مى‏فرماید: «وَاسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلوهِ»(۱)؛ «از صبر و نماز یارى بجویید

 


حضرت کاظم(علیه‏السلام) با پیروى از این رهنمود در مقابل نیروهاى باطل، از صبر و بردبارى و نماز و عبادت یارى مى‏جست؛ «کانَ یُحْیى الْلَیْلَ بِالسَّهْرِ اِلَى السَّحَرِ بِمُواصِلَهِ الاِْسْتِغْفارِ حَلیفَ السَّجْدَهِ الطَّویلَهِ وَالدُّمُوعِ الْغَزیرَهِ وَالْمُناجاتِ الْکَثیرَهِ وَالضَّراعاتِ الْمُتَّصِلَهِ(۲)؛ آن حضرت شب‌ها را تا سحر بیدار بود و شب‏زنده‏داری‌هایش همواره با استغفار بود، همراه با سجده‏هاى طولانى، اشک‌هاى ریزان، مناجات بسیار، و ناله‏ها و زاری‌هاى مداوم در حال عبادت

 


برخورد با صلابت


از آنجایى که اولیاى خدا به امدادهاى خداوندى باور قطعى دارند، در برخوردهاى خود با دنیاپرستان و طاغوت‌هاى زمان بى‏واهمه و با قاطعیت و صلابت رفتار مى‏کنند و آنان با داشتن سرمایه ایمان به غیر از خداوند متعال از هیچ قدرت و نیرویى نمى‏هراسند که: «فَمَنْ یُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلا یَخافُ بَخْسا وَلا رَهَقا»(۳)؛ «هر کس به پروردگارش ایمان بیاورد، نه از نقصان مى‏ترسد و نه از ظلم [و ظالم] هراسى دارد.» پیشواى هفتم نمونه بارزى از این اولیاى الهى است.
آن حضرت شب‌ها را تا سحر بیدار بود و شب‏زنده‏داری‌هایش همواره با استغفار بود، همراه با سجده‏هاى طولانى، اشک‌هاى ریزان، مناجات بسیار، و ناله‏ها و زاری‌هاى مداوم در حال عبادت

 


اینک مواردى را در اینجا با هم مى‏خوانیم:


الف) سخن امام به مهدى عباسى


مهدى، سومین خلیفه عباسى، در یک اقدام عوام‌فریبانه اعلام کرد که هر کسى که حقوقى بر گردن نظام حکومتى دارد، مى‏تواند براى رسیدن به حق خود اقدام نماید. او در یک حرکت ظاهرى مشغول اداى حقوق مردم شد. امام کاظم(علیه‏السلام) نیز خواستار اعاده حقوق خود شد. در آنجا گفتگوى ذیل میان خلیفه و پیشواى هفتم به وقوع پیوست:


ـ حقوق شما چیست؟


ـ فدک.


ـ محدوده فدک را مشخص کن تا به شما باز گردانم.


ـ حدّ اول آن، کوه احد، حدّ دوم عریش مصر، حدّ سوم سیف البحر(دریاى خزر) و حدّ چهارمش دومه الجندل [سرزمین عراق] است.
ـ همه اینها؟!


ـ آرى!


خلیفه آنچنان ناراحت شد که آثار غضب در چهره‏اش پدیدار گشت، و با ناراحتى شدید گفت که مقدار زیادى است، باید بیندیشم. امام کاظم(علیه‏السلام) با این سخن به او فهماند که حکومت حق امام کاظم(علیه‏السلام) است و زمام حکومت بر دنیاى اسلام باید در دست اهل بیت(علیهم‏السلام) باشد. (۴)

 


پیشواى دلها


روزى در کنار کعبه، هارون الرشید حضرت کاظم(علیه‏السلام) را ملاقات نمود و در ضمن سخنانى به امام گفت: آیا تو هستى که مردم مخفیانه با تو بیعت مى‏کنند و تو را به رهبرى خویش برمى‏گزینند؟ حضرت با کمال شهامت فرمود: «اَنَا اِمامُ الْقُلُوبِ وَ اَنْتَ اِمامُ الْجُسُومِ؛ من بر دل‌هاى مردم حکومت مى‏کنم، و تو بر جسم‌هاى آنان
امام کاظم(علیه‏السلام) با این سخن به او فهماند که حکومت حق امام کاظم(علیه‏السلام) است و زمام حکومت بر دنیاى اسلام باید در دست اهل بیت(علیهم‏السلام) باشد.

 


هشدار به متکبران


هارون، سلطان گردنکش و متکبرى بود که خود را از همه چیز و همه کس بالاتر مى‏دانست و حتى در خیال باطل خود بر ابرها مى‏بالید و به وسعت حکومت خویش مى‏نازید که: اى ابرها! ببارید که هر کجا قطرات بارانتان ببارد، چه شرق و چه غرب، بر زمین‌هاى تحت حکومت من خواهد بارید و خراج و مالیات آن سرزمین را به نزد من خواهند آورد.
زمانى امام هفتم(علیه‏السلام) به کاخ هارون رفته بود. هارون از او پرسید: این دنیا چیست؟ امام فرمود: این دنیا سراى فاسقان است. سپس با تلاوت آیه ۱۴۶ سوره اعراف به وى هشدار داد که: «سَاَصْرِفُ عَنْ آیاتِىَ الَّذینَ یَتَکَبَّرُونَ فِى الاَْرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ اِنْ یَرَوْا کُلَّ آیَهٍ لا یُؤْمِنُوا بِها وَ اِنْ یَرَوْا سَبیلَ الرُّشْدِ لا یَتَّخِذُوهُ سَبیلاً وَ اِنْ یَرَوْا سَبیلَ الْغَىِّ یَتَّخِذُوهُ سَبیلاً»(۵)؛ «به زودى از آیات خود دور خواهم نمود کسانى را که به ناحق در روى زمین ادعاى بزرگى مى‏کنند و اگر آنان هر آیه‏اى را ببینند، به آن ایمان نمى‏آورند و اگر راه رشد و کمال را ببینند، به سوى آن حرکت نمى‏کنند، ولى اگر راه ضلالت و گمراهى را ببینند، به سوى آن خواهند رفت
هارون پرسید: دنیا خانه کیست؟ حضرت فرمود: دنیا براى شیعیان ما مایه آرامش و براى دیگران آزمایش است.


در آخر این گفتگو، هارون با درماندگى تمام پرسید: آیا ما کافریم؟ امام هفتم(علیه‏السلام) پاسخ داد: نه، ولى چنان هستید که خداوند متعال فرموده است: «الَّذینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ الله‏ِ کُفْرا وَ اَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ»(۶)؛ «کسانى که نعمت خدا را به کفر تبدیل کردند و قوم خود را در محل تباهى فرود آوردند.» (۷)

 


سلام بر تو اى پدر!


هارون وارد مدینه شد و به همراه جمع کثیرى به حرم پیامبر(صلى‏ الله ‏علیه ‏و ‏آله) رفت. او در مقابل قبر شریف رسول خدا(صلى‏ الله ‏علیه‏ و ‏آله) ایستاد و با کمال افتخار چنین سلام داد: السَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ عَمِّ؛ سلام بر تو اى پسر عمو! در این هنگام، حضرت موسى بن جعفر(علیهماالسلام) که در میان اهل مدینه حضور داشت، نزدیک آمد و براى تحقیر خلیفه غاصب چنین سلام داد: «السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ الله‏ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَه؛ سلام بر تو اى رسول خدا! سلام بر تو اى پدر!» در این حال، هارون از شدت خشم به خود پیچیده و دنیا در نظرش تیره و تار شد؛ چرا که حضرت کاظم(علیه‏السلام) به این وسیله شایستگى خود را براى جانشینى رسول خدا(صلى‏ الله‏علیه‏و‏آله) و عدم لیاقت هارون بیان داشت. (۸)
روزى در کنار کعبه، هارون الرشید حضرت کاظم(علیه‏السلام) را ملاقات نمود و در ضمن سخنانى به امام گفت: آیا تو هستى که مردم مخفیانه با تو بیعت مى‏کنند و تو را به رهبرى خویش برمى‏گزینند؟ حضرت با کمال شهامت فرمود: «اَنَا اِمامُ الْقُلُوبِ وَ اَنْتَ اِمامُ الْجُسُومِ؛ من بر دل‌هاى مردم حکومت مى‏کنم، و تو بر جسم‌هاى آنان

 


نامه‏اى از زندان


حضرت موسى بن جعفر(علیهماالسلام) با این که مدت‌هاى مدیدى را در زندان‌هاى مختلف نظام طاغوتى هارون سپرى کرد و در شکنجه‏گاه‌هاى ترسناک، به دست شقى‏ترین مأموران سپرده شده بود، امّا از گفتن سخن حق و نشر حقایق الهى لحظه‏اى باز نایستاد.
آن حضرت در فرصت‌هاى مناسب گفتارهاى بیدارگرانه و هشدارآمیز خود را به گوش سردمداران دنیاپرست نظام حکومتى رسانده، به ایفاى نقش خطیر خویش در جامعه اسلامى پرداخت. امام در یکى از نامه‏هاى حماسى خویش که از زندان به کاخ هارون ارسال نمود، چنین نگاشت: «اى هارون! هیچ روز سخت و پر محنتى بر من نمى‏گذرد، مگر این که روزى از راحتى و آسایش و رفاه تو کم مى‏گردد؛ اما بدان که هر دو، رهسپار روزى هستیم که پایان ندارد و در آن روز، مفسدان و تبهکاران زیانکار و بیچاره خواهند بود.» (۹)
ممکن است این پرسش به ذهن آید که امام هفتم(علیه‏السلام) با آن شرائط خفقان چگونه نامه‏ها و سخنان خود را به سمع و نظر دیگران مى‏رسانید؟


بررسى اوضاع تاریخى آن عصر نشان مى‏دهد که اکثر زندانبانان و مأمورین آن پیشواى الهى با اندکى ارتباط و برخورد با ایشان، به حقیقت و معنویت امام پى برده و از هواخواهان و دلدادگان امام مى‏شدند و این مسئله سبب شده بود که گفته‏ها، نوشته‏ها و افکار و اندیشه و سیره حضرت بر تاریخ پوشیده نماند.

 


منبع:پرسمان



۱بقره/۴۵.
۲الانوار البهیه، ص۲۰۵.
۳جنّ/۱۳.
۴رجوع شود به اصول کافى، کتاب الحجه، باب الفئ والانفال.
۵اعراف/۱۴۶.
۶ابراهیم/۲۸.
۷هدایتگران راه نور، ص۷۰۰.
۸بحارالانوار، ج۴۸، ص۱۳۵.
۹تاریخ بغداد، ج۱۳، ص۳۲.
عبدالکریم پاک نیا