- ثقلین - http://thaqalain.ir -

نوید ظهور امام زمان (عج) را بعد از مرگ پادشاهی به نام عبد الله
پرسش و پاسخ پیرامون حضرت ولی عصر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف

به حدیثی برخورد کرده ام که نمی دانم در منابع ما و جود دارد یا خیر؟
پیامبر گرامی اسلام فرمود: “یحکم الحجاز رجل اسمه علی اسم حیوان، إذا رأیته حسبته فی عینه الحول من البعید و اذا اقتربت منه لا تری فی عینیه شیئاً، یخلفه أخ له إسمه عبدالله، ویل لشیعتنا منه؛ اعادها ثلاثاًً : بشرونی بموته ابشرکم بظهور الحج، بشرونی بموته ابشرکم بظهور الحجه، بشرونی بموته ابشرکم بظهور الحجه”؛ مردی در حجاز حکومت خواهد کرد که اسمش چون اسم حیوان است ؛ هنگامی که او را از دور ببینی ، تصور می کنی که در چشمش کژی (انحراف) وجود دارد و هنگامی که به او نزدیک می شوی، در چشمش چیزی نمی بینی ؛ بعد از او برادرش که نامش عبدالله است ، خلافت می نماید ؛ وای بر شیعه ما از او . . . سپس سه مرتبه تکرار کردند: خبر مرگش را به من بشارت دهید تا من ظهور حجت را به شما بشارت دهم.

 


البته من حدیثی مشابه همین حدیث در بحار الانوار خوانده ام. آما آن حدیث را ابوبصیر از امام صادق (ع) نقل کرده بود. در آن حدیث فقط اسم عبدالله آمده است، اما این حدیث جامع تر به نظر می رسد و من دوست دارم بدانم آیا چنین حدیثی در کتب شیعه نقل شده است یا خیر؟

پاسخ اجمالی

همان گونه که در انتهای پرسشتان اشاره فرمودید، حدیثی به نقل از ابی بصیر از امام صادق (ع) وجود دارد که در آن متلاشی شدن یک سلسله حکومتی بعد از مرگ فردی به نام “عبد الله” پیش بینی شده و مژده ای نیز در آن روایت وجود دارد که بین متلاشی شدن آن حکومت و ظهور حضرت مهدی (ع) فاصله چندانی نخواهد بود.[۱]

اما با توجه به هدف پرسشتان، دو نکته قابل توجه است:

 

۱ – مشخص نیست که آیا مراد از “عبد الله” که در روایت به او اشاره شده، دقیقاً همان فردی باشد که اکنون برخی اشخاص و رسانه ها او را مصداق این روایت می دانند.

 

۲ – آن روایت مشروح دیگری که در پرسشتان وجود داشت در منابع روایی معتبر شیعی و نیز اهل سنت وجود ندارد، و شما به عنوان یک اصل کلی، باید سند هر روایت را از افرادی که آن را نقل می کنند بخواهید و در صورت ارائه متن عربی روایت، خود نیز به راحتی می توانید با استفاده از نرم افزارهای روایی، وجود آن را در کتب معتبر جست و جو کنید.

 

منبع:اسلام کوئست


[۱] شیخ طوسی، محمد بن الحسن، الغیبه، ص ۴۴۷، مؤسسه معارف اسلامی، قم، ۱۴۱۱ هـ ق.

 


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%86%d9%88%db%8c%d8%af-%d8%b8%d9%87%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b9%d8%ac-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d8%b9%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d9%85%d8%b1%da%af-%d9%be%d8%a7%d8%af/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.