- ثقلین - http://thaqalain.ir -
در ادامه این عبارت نیز آمده است :
(و الباقون یلهی عنهم ) . (۱۴۸) و از بقیه دست بر می دارند .
این مطلب مخصوص سوال قبر است ، ولی برزخ به نص قرآن (۱۴۹) برای همه وجود دارد .
چنانکه سوال قبر نیز به صورت مختصر است ، یعنی تا روح مهیا می شود ، از او سوال می شود ، بعد دری از بهشت به روی او باز می شود و یاتیه روحها و ریحانها (و یا دری از جهنم به رویش گشوده می گردد) و (یاءتیه نارها و لهبها)(۱۵۰)
این یک دسته از روایات است ، ولی دسته دیگر از روایات (۱۵۱) عمومیت دارد .
یعنی مؤ من به تمام معنی الکلمه و کافر به تمام معنی .
در کفر زیاد است .
سوال۵ – آیا این دسته از روایات قابل قبول است ؟
نمی توانیم رد کنیم ، زیرا دلیلی بر انکار آن ها نداریم .
بله .
سوال ۷ – روایات تلقین را چه کنیم که خطاب به میت گفته می شود :
(اذا اتاک الملکان . . . )
وقتی دو فرشته به سراغ تو آمدند . . .
اینها نیز از روایاتی است که عموم پرسش و پاسخ قبر از آن استفاده می شود .
و الباقون یلهی عنهم . می رساند که آنها هم برزخ دارند ، ولی سوال قبر خصوصی است و فقط از محض الایمان محضا و محض الکفر محضا پرس و جو می شود ، بنابراین با آیات قرآن (که عمومیت برزخ را برای همه اثبات می کنند) منافات ندارد .
منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخشاد
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d8%a8%d8%b1%d8%b2%d8%ae-%d9%88-%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%b4-%d9%88-%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%ae-%d9%82%d8%a8%d8%b1-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%87%d9%85%da%af%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d9%88/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.