سوره هایی که نام بهشت در آنها وجود دارد، کدام اند؟

پاسخ اجمالی

۱ – نام بهشت، در قالب معنایی واژۀ «جَنّه» (بدون الف و لام) و «الجَنّه» (با الف و لام) در ۳۶ سوره و ۶۵ بار در آیات قرآن کریم آمده است که سوره های آن عبارت اند از: بقره، آل عمران، نساء، مائده، اعراف، توبه، یونس، هود، رعد، نحل، مریم، طه، عنکبوت، یس، زمر، غافر، شوری، زخرف، احقاف، محمد، ق، حشر، اسراء، فرقان، شعراء، نجم، واقعه، حدید، حاقّه، معارج، انسان، غاشیه، تحریم، قلم، نازعات، تکویر.

 

در این فرصت، دو آیه را به عنوان نمونه ذکر می کنیم:

«سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّهٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقینَ»؛[۱]و بشتابید به سوى مغفرت پروردگار خود و به سوى بهشتى که پهناى آن همه آسمانها و زمین را فرا گرفته و مهیّا براى پرهیزکاران است.

 

«قُلْ أَ ذلِکَ خَیْرٌ أَمْ جَنَّهُ الْخُلْدِ الَّتی‏ وُعِدَ الْمُتَّقُونَ کانَتْ لَهُمْ جَزاءً وَ مَصیراً»؛[۲] بگو: آیا این بهتر است یا بهشت ابدى که به متّقیان وعده دادند که آن بهشت پاداش و منزل ایشان است.

 

2 – کلمه «جنّات» نیز در سوره هایی از قرآن کریم آمده است که اشاره به نعمت های بهشتی بر طبق درجات تقوا و معنوی انسان ها است.[۳]برای آگاهی از این سوره ها و آیات آن به کتاب معجم المفهرس قرآن کریم و یا نرم افزار جامع التفاسیر از سلسله نرم افزارهای مرکز کامپیوتری نور مراجعه کنید.

 

 

منبع:اسلام کوئست


[۱]. آل عمران، ۱۳۳٫

[۲]. فرقان، ۱۳٫

[۳]. ر.ک: نمایه های «بهشت های هفت گانه»، سؤال ۱۸۵۹ (سایت: ۱۹۱۵)؛ «تعداد درهای بهشت»، سؤال ۱۴۴۴ (سایت: ۱۴۶۶).