«اَلسَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّهَ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا تَالِیَ کِتَابِ اللَّهِ  اَلسَّلَامُ عَلَیْکَ یَا سَفِینَهُ النَّجَاهِ».

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ * رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی * وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانِی* یَفْقَهُوا قَوْلِی».[۱]

 «الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ الصَّلاهُ وَ السَّلامُ عَلَى سَیِّدِ الأَنبیَّاءِ أبِی القَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهِ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ أرْواحُنَا وَ أرْوَاحُ مَن سِوَاهُ فِداهُ وَ عَجَّلَ الله فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا الله صُحْبَتَهُ وَ نُصْرَتَهُ وَ رِضَاهُ وَ رَأْفَتَه‏ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ إِلَی یَوْمِ الدِّینِ».

توجّه به کیفیت اعمال

چند نکته را تذکّراً به خود و شما معتکفین بزرگوار عرض می‌کنم که بحمد الله دقّت دارید بیشتر مورد توجّه قرار بدهید. نکته‌ی اوّل این است که خداوند منّان در قرآن کریم فرموده است: «الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»[۲] مهم در عمل کیفیت عمل است. نماز خواندن، دعا خواندن، استغفار زبانی همه‌ی این‌ها عمل به ظواهر قضیه است ولی باید دید که آیا این کارها قبول هم شده است یا نه. این عمل امضاء شده است یا نه. همیشه نگران باشید که نکند از ما قبول نشود.

 مؤمن بین خوف و رجا است. هم باید زیاد امید به کرم خدا، عفوّ خدا، رحمت خدا داشته باشیم و هم نگران باشیم که خدا بخواهد با عدل خود با ما برخورد بکند. ما عملی در برابر عدالت خدا نداریم. اگر به عدل بخواهد به نمازهای ما نمره بدهد، نمازهای ما نمره ندارد. لذا همیشه از اعمالی که تقدیم پروردگار متعال می‌کنید اعلان شرمندگی بکنید و با توسّل و استغفار آن کبودهای آن را جبران بکنید.

دو وظیفه‌ی پیامبراعظم صلی الله علیه و آله و سلم بعد از پیروزی

 در سوره‌ی مبارکه ی نصر خدا به پیغمبر خود دستور داده است هر گاه پیروز شدی، دو تا وظیفه داری؛ یکی وظیفه‌ی تسبیح است، دوم استغفار است. «إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی‏ دینِ اللَّهِ أَفْواجاً * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوَّاباً»[۳] این خیلی پیام دارد.

پیام‌های آیات سوره‌ی نصر

 در پیروزی‌ها مغرور نشوید اوّل کار شما است خیال نکن تا به آخر نرسیدی هم باید توجّه داشته باشی که خدا منزّه است، این اعمال تو مناسب جلال خدا نیست. خدا را تسبیح بکن بگو خدایا کم آوردم، چیزی ندارم به تو بدهم و مرتّب استغفار بکن.

معانی مختلف استغفار برای گروه‌های مختلف

-‌ (۱) دستور خدا به پیغمبر برای استغفار

استغفار هم برای گروه‌های مختلف معانی مختلف دارد. خدا به پیغمبر خود می‌فرماید: «اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِکَ»[۴] پیغمبر تو هم برای گناهان خود استغفار کن. پیغمبر که گناه ندارد. خدای منّان پیغمبر را طاهر و مطهّر یاد کرده است. «لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ ما تَأَخَّرَ»[۵] یعنی برای تو گناهی نوشته نشده است، در گذشته و آینده گناهی ثبت نشده است. آیه‌ی تطهیر داریم، آیات معراج داریم که پیغمبر هیچ مانع برای وصال با خدا نداشته است و رسیده است. «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى‏»[۶] کسی که هیچ حجاب ندارد و به خدا می‌رسد معلوم است که هیچ گناهی ندارد ولی در عین حال مأمور می‌شود که استغفار بکند.

معنی استغفار

معنی این استغفار آن است که خدایا من محدود هستم، تو نامحدود هستی. هر چه است خود تو از من بگیر و جز خود هیچ چیزی در وجود من باقی نگذار. استغفار رفعی نیست، استغفار دفعی است. یعنی خدایا اگر من تا به حال پاک ماندم، تو به من پاکی دادی، باز هم پاکی من را نگه دار. این است که پاکان هم همیشه باید استغفار بکنند. همیشه باید انسان از زبان عذرخواهی از خداوند بزرگ داشته باشد.

نکته‌ی دوم استفاده‌ی درست از این ایام باقی مانده است. حتماً یک بخشی از اوقات خود را برای فکر بگذارید. خود شما و خدای خود باشید، ببینید این گذشته‌ی عمر چه کار کردید. این سال‌ها که بر شما گذشته است این چه شده است. نکند خدایی ناخواسته خیلی خرابی داشته باشید. آدم بعضی از اعمال گذشته‌ی خود را اگر توجّه بکند، خیلی گریه می‌کند، خیلی خجالت می‌کشد، از گذشته غافل نباشید. گاهی یک حقّ النّاسی، یک ظلمی، یک رنجیدنی در کار شما است، این ظرف دل شما را سوراخ کرده است. هر چه عمل خیر در آن می‌ریزید، کاسه‌ی شما سوراخ است هیچ چیزی نمی‌ماند، همه‌ی آن از بین می‌رود.

توجّه به حقّ النّاس

 «إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ‏»[۷] نسبت به حقّ النّاس اگر می‌بینید کسانی که گردن شما حقّی دارند پدری، مادری، فامیلی، دوستی، همسایه‌ای یک کارهایی در گذشته کردید و هنوز جبران نکردید اگر در قدرت شما است جبران بکنید. از همین جا شروع بکنید، زنگ بزنید یا مقدّمات فراهم بکنید که از این‌جا رفتید اوّلین کار شما این باشد که حقّ النّاس را ادا بکنید. خدا ظلم به غیر را هم نمی‌بخشد. این حجاب است، تا این است کار ما به جایی نمی‌رسد و اگر خدایی ناخواسته کارهایی از ما شده است دیگر دسترسی به طرف نداریم، شاید دسترسی هم داریم ولی کاری نمی‌توانیم بکنیم. بخواهیم مطرح بکنیم یک مقدار بدتر هم می‌شود. همین‌جا که هستید برای او نماز بخوانید، استغفار بکنید، یک کارهای خیری بکنید، ثواب آن را بدهید به آن کسی که حق به گردن شما دارد، شاید خدای متعال دل او را از شما راضی کرد.

مدد خواستن از خدا برای ادای حقّ النّاس

چون هیچ چاره‌ای ندارید، بیچاره هستید. باید بگویید خدایا دیگر کاری از من ساخته نیست، فقط تو را دارم اگر توانستی باید تو… قدرت دارید، اگر خواستی می‌توانی جبران بکنی و ذوی الحقوق را از من راضی بکنی.

آماده بودن برای سفر مرگ

نکته‌ی سوم این است که آمادگی برای مرگ «اسْتَعِدَّ لِسَفَرِکَ»[۸] مسافر هستیم. با این اعتکاف‌ها درست نمی‌شود، راه ما ابدی است. ببینید که اگر بنا باشد در این ایام آدم نزد خدا برود، چه چیزی دارد که به نزد خدا می‌برد. این مقدار اعتکاف کافی است. آن وقت وقتی آن ابدیّت را که می‌رود تا ابد دیگر نمی‌آید. آن وقت اعتکاف و این‌ها برای او کم می‌شود. آدم وقتی راه طولانی را فکر نکند، خیال می‌کند که هنوز راه زیادی مانده است امّا وقتی بقیه‌ی راه را ببیند، می‌بیند این توشه کافی نیست، راه ما خیلی طولانی است. این راهی که در پیش داریم تمام نمی‌شود.

تمامی این‌ها برای این است که انسان خود را در نزد خدا بشکند. قیمت هر چیزی که شکسته شد، کم می‌شود تنها که چیزی شکسته‌ی آن خوب است، دل است. خدا دل شکسته می‌خرد. دل شکسته هم وقتی که انسان خود را بیچاره ببیند، هیچ کاری از ما ساخته نیست.

توجّه خاص به امام زمان ارواحنا فداه

نکته‌ی بعدی توجّه خاصّ به امام زمان (ارواحنا فداه) است. کارنامه‌های ما به دست حضرت است. توفیقاتی را که خدا شامل حال ما کرده است به دست امام زمان ما رسیده است. اگر بنا است عمل ما قبول بشود، حضرت باید آن را امضا بکند تا قبول بشود.

اهمّیّت دعا برای امام زمان ارواحنا فداه

آقای ما هم خیلی مشکلات دارد، اگر می‌دانستیم آقای ما چقدر غصّه دارد، داد می‌زدیم. این همه شیعیان ایشان را سر می‌برند، این همه گرفتاری‌هایی که شیعیان ایشان دارند، مریضی‌هایی که شیعیان ایشان دارند. وجود مبارک حضرت امیر (علیه السّلام) فرمودند ما با مریضی شما مریض می‌شویم. قلب مبارک حضرت آکنده‌ی از غصّه‌ها و غم‌ها است. به حضرت زیاد دعا بکنید، گشایش کار حضرت را در این اعتکاف‌های خود، هیچ دعایی نباشد مگر این‌که قبل از آن بگویید خدایا دل امام زمان ما را شاد بکن، خدایا فرج ایشان را نزدیک بکن، خدایا دوستان ایشان را زیاد بکن، خدایا دشمنان ایشان را نابود بکن. مرتّب هم برای ایشان دعا بکنید، هم صدقه بدهید. بعد هم برای کسانی که سفره‌ی دین و دیانت امروز به برکت آن‌ها پهن است. این امنیتی که آمدید به راحتی در این‌جا اعتکاف کردید، هیچ مشکلی هم ندارید. اگر این عمود ولایت نبود این امنیت برای ما بود؟ این‌ها مجاری نعمت‌های الهی است. به مقام معظّم رهبری قربه الی الله دعا بکنید، این پشتوانه‌ی این انقلاب و این کشور است. یک روز نباشد وحشتناک است. برای ایشان دعا بکنید، برای نیروهای مسلّح ما که این دشمنان درنده‌ی ما نسبت به این‌ها حساب می‌برند. سپاه ما، بسیج ما، ارتش ما برای این‌ها دعا بکنید.

دعا برای مسئولین

برای مسئولین دعا بکنید که خدا به آن‌ها رحم بکند این بی‌توجّهی به مردم برای آن‌ها وز و وبال می‌آورد، عاقبت به شری برای آن‌ها می‌آورد. دعا بکنید هم خدا ما را بیدار بکند، هم این کسانی که در ادارات هستند، برای مردم معطّلی ایجاد می‌کنند، مردم آزاری می‌کنند، گاهی رشوه می‌گیرند، بدبختی می‌گیرند. نکبت این‌ها به همه‌ی مملکت می‌رسد.

دعای برای بَدان جامعه

گاهی به خاطر یک بد درِ خیر برای همه بسته می‌شود. آن یکی توبه بکند، درِ خیر برای همه باز می‌شود. لذا برای بدهای جامعه‌ی خود هم دعا بکنید. آن‌ها هم بدبخت هستند، بیچاره هستند، گرفتار نفس هستند. شیطان بر آن‌ها مسلّط شده است باید به آن‌ها رحم کرد از خدا برای آن‌ها هم مغفرت بخواهید دعا برای دیگران موجب استجابت دعای برای خود ما هم خواهد شد.

بعد هم ختم صلوات بگیرید مخصوصاً برای این‌ها که در در سوریه محاصره هستند. دو تا شهر از شیعه‌ها در محاصره‌ی این آدم‌کش‌های حرفه‌ای هستند. مدّت‌ها است راه‌های مواصلات آن‌ها بسته شده است، تنها راهی که است با هلکوپتر، با هواپیما از آسمان به این‌ها غذا می‌رسانند و این جانی‌ها هم وقتی مسلّط بشوند دیگر نه ناموس می‌شناسند، نه کودک می‌شناسند، این‌ها در معرض قتل عام هستند، همه‌ی آن‌ها هم شیعه هستند.

دعای برای رفع گرفتاری دیگران

دامن ائمّه را بگیرید به آن‌ها کمک بکنید تا این اتّفاق برای ما نیفتد. آدم برای گرفتاری‌های آن‌ها دعا بکند، خدا این گرفتاری را از خود او هم دفع می‌کند. بعد هم برای نابودی این مزدوران منطقه، حکومت عربستان، بحرین، قطر آه شما در این ایام اعتکاف إن‌شاءالله گیرا است، نفس شما سوز دارد إن‌شاءالله آن‌ها را نابود می‌کند.

یادی از امام حسین علیه السلام در زمان نوشیدن آب

آخرین حرف من این است که «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاه»[۹] دختر ایشان از حلقوم بریده‌ی امام حسین، پیام امام را شنید «شِیعَتی مَهمَا شَرِبتُم مَاء عَذبِ فَاذکُرونی» هر وقت آب گوارا می‌خورید به یاد شما بیاید که فرزندان امام حسین تشنه بودند، صدای العطش آن‌ها بلند بود. لب‌های امام حسین خشکیده بود. «أو سَمِعتُم بِغَریبٍ أو شَهیدٍ فَاندُبُونی» این روزها شهید زیاد می‌آورند. در یک حمله دویست چند نفر از نیروهای ما در سوریه یک‌جا کشته شدند، مثل کربلای چهار بوده است. مرتّب است، خیلی اعلام نمی‌شود ولی در این شهرها شهید می‌آورند. امام حسین فرمودند هر جا یاد غریبی شد، یاد شهیدی شد این شهید‌ها را بهانه بکنید به من ندبه بکنید، به امام حسین بلند بلند گریه بکنید.


 

[۱]– سوره‌ی طه، آیات ۲۵ تا ۲۸٫

[۲]– سوره‌‌ی ملک، آیه ۲٫

[۳]– سوره‌ی نصر، آیات ۱ تا آخر.

[۴]– سوره‌ی غافر، آیه ۵۵٫

[۵]– سوره‌ی فتح، آیه ۲٫

[۶]– سوره‌ی نجم، آیه ۸٫

[۷]– سوره‌ی مائده، آیه ۲۷٫

[۸]– بحار الأنوار، ج ‏۴۴، ص ۱۳۹٫

[۹]– مثیر الأحزان، ص ۴٫