دانلود تصویر متن کامل کتاب « شرح الخریده الغیبیه»

 

در طول تاریخ یکی از مشکلات شیعیان، انکار جدی سلفی ها نسبت به فضایل امیرالمؤمنین علیه الصلاه والسلام بوده، که یکی از بیشترین آنها انکار جدی است که سلفی ها در حذف و فراموشی سپردن (به دنیا آمدن امیرالمؤمنین علیه السلام در درون خانه کعبه) دارند و بسیار در این موضوع تلاش می کنند. در حالی که افراد زیادی این مطلب را گفته اند، به عنوان مثال می شود از «محمد بن اسحق فاکهی» نام برد که کتاب اخبار مکه دارد و این کتاب در زیر نظر محقق سلفی «عبدالملک بن عبداله بن دهیش» تحقیق شده است؛ فاکهی در ج ۳ ص۲۲۶ می گوید:

اول من ولد فی الکعبه من بنی هاشم من المهاجرین علی بن ابی طالب علیه السلام

 اولین کسی که در درون کعبه از بنی هاشم و مهاجرین به دنیا آمد علی بن ابی طالب علیه السلام بوده است.

 یا مروج الذهب اثر مسعودی می باشد که می گوید: «مولده کعبه»

و دیگران و…. . اما سلفی ها متاسفانه سعی می کنند که انکار کنند.

چند نکته جالب در این ارتباط به محضرتان عرض می کنم:

AxMatn-ThaqalainSite (83)

اولین نکته اینکه حاکم نیشابوری در کتاب «مستدرک» وقتی نقل می کند افرادی را سعی کردند که بگویند در درون خانه کعبه به دنیا آمدند، می گوید:

 «فقد تواترت الاخبار ان فاطمه بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبه»

اخبار متواتر است که فاطمه بنت اسد سلام الله علیها علی بن ابی طالب علیه السلام را درون خانه خدا بدنیا آورد.

ذهبی همین عبارت را از وی نقل کرده ودرحاشیه ای که بر «مستدرک» نوشته بدون هیچ اشکال دقیقاً همین عبارت را از حاکم می آورد. یا «وادعی» سلفی بسیار مشهور یمنی تبار که مورد اقبال آقایان نیز هست و تند رو است و در مورد حضرت امام خمینی هم در کتابی سخنان زشتی گفته است او نیز این مطلب را از حاکم نیشابوری در چاپی که برای «مستدرک» خودش کارکرده، می آورد و یک کلمه هم اشکال نمی کند، در حالی که او معمولاً وقتی روایتی، مطلبی از حاکم نقل می کند در این جور موارد بلا فاصله موضع گیری می کند. اما جالب تر برای شما عرض کنم، نواده خلیفه دوم که به «عبدالباقی عمری افندی» مشهور هست، که نسب با بیش از بیست واسطه به خلیفه دوم می رسد و یک شخصیت شاعر بسیارمشهوری است  قصیده عینیه ای (شعری که حرف اصلی قافیه یا حرف رَوی آنها عین باشد) دارد که بیت اول خود را با همین موضوع شروع کرده است.

AxMatn-ThaqalainSite (82)

أنت العلیُ  اَلّذی فَوقَ الْعُلَی رُفِعا

(توآن علی بلند مرتبه ای هستی که جایگاه تو از مقام رفیع الهی نشات گرفته و در اوج رفعت انسانی هستی)

بِبَطْنِ مَکهَ عِندَ البَیتِ إذْ وُضِعا

 (خداوند تورا آورد درون مکه  و داخل کعبه تورا قرار داد و تو اینگونه نازل شدی)

 جالب تر اینجاست که «آلوسی» عالم بسیار برجسته که خانواده او سلفی تبارند، تند رو اند، (نواده وی چندین کتاب علیه شیعه دارد که به همه شان «آلوسی» گفته می شود)بنده  آن «آلوسی» را عرض می کنم که صاحب کتاب روح ا لمعانی است. ایشان همین شعر «عبدالباقی عمری افندی» را شرح می کند و نام آن شرح را «سرح الخریده الغیبیه فی شرح القصیده العینیه» می گذارد. این کتاب متاسفانه چاپ جدید ندارد، ولی نسخه خطی سال ۱۸۵۳در فضاهای سایبری قابل دسترسی است. (اینجا دانلود کنید)

عجیب است «آلوسی»، عالم برجسته، مرجع تقلید حنفی های بغداد و از علمای بسیار بزرگ و تاثیرگذار که باعث نفوذ سلفی گری در عراق بوده و نواده او از طرفداران مهم ابن تیمیه و کتابی هم به نفع ابن تیمیه نوشته است،(جلاء العینین فی محاکمه الأحمدین) آنقدر این شعر را زیبا می داند که شرحی ادبی بر این قصیده عینینه عبدالباقی عمری می نویسد و در صفحه ۱۵این نسخه خطی می گوید (و فی کون الامیر کرم الله وجهه ولد فی البیت، امر مشهور فی الدنیا وذکرفی کتب الفریقین السنه و الشیعه) اینکه علی بن ابی طالب علیه السلام در داخل خانه خدا به دنیا آمده است، در تمام دنیا مشهور است و هم در کتب شیعیان آمده است و هم در کتب اهل سنت. این فضیلتی است که هرگز کسی نمی تواند آن را انکار کند.

سلام و درود خدا بر حضرت امیر المومنین صلوات الله علیه