سؤال: همسر بنده در یک دارالقرآن مدیر است. او به خانواده‌ها توصیه می‌کند که برای خرید لوازم التحریر از طرح‌های قرآنی و مذهبی استفاده کنند؛ امّا متاسفانه چنین طرح‌هایی در بازار نیست یا قیمت‌شان از طرح‌های خارجی زیادتر است. به نظر من ابتدا باید شخصیت های اسلامی و ایرانی به مردم معرّفی شوند و بعد طرح‌هایی در قالب لوازم التحریر به بازار عرضه شود؛ چراکه وقتی کودکان الگوهای خود را بشناسند، بیشتر به سمت آن‌ها جذب می‌شوند.

جواب:

ایشان نکته‌ی درستی را بیان کردند. ما در ابتدا باید بر اساس فرهنگ مذهبی خود فیلم ها و کارتون‌هایی را تهیّه کنیم و بعد از آن بر اساس الگوهای ارائه شده، تولیداتی در زمینه‌ی وسایل مدرسه داشته باشیم.

تمرکز در سر کلاس مهم‌تر است

امّا نکته‌ی قابل توجّه در این‌جا این است ‌که  اگر ما لوازمی با طرح های مثبت و منفی به فرزندان خود ارائه دهیم، ممکن است این کار تمرکز آن‌ها را در سر کلاس از بین ببرد. والدین باید به فرزندانشان این فرهنگ را آموزش دهند که دفتر برای انجام تکالیف است. این که روی جلد دفتر چه عکسی قرار داشته باشد، تاثیری روی یاد گیری آن‌ها ندارد؛ حتی گاهی اوقات ممکن است حواس آن‌ها را نیز پرت کند.

توصیه‌ای به مسئولین

مسئولین در این رابطه می‌توانند تصاویری بر روی لوازم التحریر قرار دهند که دارای‌ یک سری مفاهیم عمیق باشد؛ مثلاً اگر شما جلد کتاب علوم را نگاه کنید تصاویر آزمایشات و وسایل آزمایشگاهی را می‌بینید؛ یا اگر کتاب فارسی را مشاهده کنید، عکس برخی از شخصیّت‌های ادبی کشور را روی آن می‌بینید. وقتی انسان به این تصاویر نگاه می‌کند، یاد مباحث علوم و ادبیات فارسی می‌افتد.

به نظر می‌‌‌‌‌‌‌آید ما نیز باید در حوزه‌ی لوازم التّحریر به این سمت حرکت کنیم؛ یعنی به دانش آموزان بفهمانیم که لزوماً نباید دنبال شخصیّت‌های کارتونی روی دفترشان باشند؛ بلکه باید به دنبال یاد گرفتن دانش بروند.