«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏»

تفکّرات اهل سنّت در مورد مهدی علیه السّلام

خدمت شما گفتم بحث مولای ما امام زمان علیه السّلام در مباحث اسلامی می‌شود گفت مفصّل‌ترین باب است، خیلی باب مفصّلی است. یک بحث مفروغ عنه است، یعنی بحثی نیست که در آن ناقصی مانده باشد، یک جایی گفتگویی مانده باشد ما صحبت کنیم. مفروغ عنه است، تمام شده است، همه می‌دانند.Fateminia-13970218-Sahifeh97-ThaqalainSite (1)

از بعضی سخنرانی‌ها یک وقت می‌شنوم که خیلی راحت می‌گویند امام زمان علیه السّلام را سنّی‌ها قبول ندارند، به همین راحتی می‌گویند! برای این است که مطالعه نکرده‌اند، برای این‌که اصلاً چنین چیزی نیست. سنّی‌ها در مورد امام زمان علیه السّلام دو قسم هستند؛ قسم اوّل آن‌هایی هستند که می‌گویند ما منتظر یک مهدی از اولاد پیغمبر اکرم هستیم منتها نمی‌دانیم کجا است و چه زمانی به دنیا آمده و چه شده است. امّا ما منتظر او هستیم. حتّی سنّی‌های خیلی تندرو. این قسم اوّل است.

قسم دوم این است که مثل ما معتقد هستند، این آقا را به اسم پدر بزرگوار تولّد یافته می‌دانند. این بحث‌ها را در گذشته مفصّل انجام داده‌ام، تکرار نمی‌کنم، الآن CD‌های آن وجود دارد. حتّی قسمی از علمای سنّی زحمت کشیده‌اند، چند نفر از بزرگان آن‌ها در مورد امام زمان علیه السّلام مستقلّاً کتاب نوشته‌اند. متّقی هندی یک فرد مهمّی برای آن‌ها است، متّقی هندی صاحب کتاب کنز العمّال است، کنز العمّال کتاب بزرگی است. ایشان کتابی به نام «البرهان فی علامات مهدی آخر الزّمان» دارد. مستقلّاً کتاب نوشته است.

بخواهم بگویم تمام نمی‌شود، به عنوان نمونه خدمت شما عرض می‌کنم. عبد الرّحمن سیوطی «العرف الوردی فی أخبار المهدی» دارد، این هم در مصر چاپ شده است. باز یک مورد دیگر هست که در مصر خیلی تحقیقی و زیبا چاپ شده «عِقدُ الدُّرَر فی أخبار المنتظر». این‌ها مستقلاً رساله‌هایی نوشته‌اند، امّا به طور ضمنی در فصول و ابواب زیاد آورده‌اند که خیلی در گذشته این‌ها را به شما توضیح داده‌ام. حتّی عدّه‌ای از این‌ها مدّعی رؤیت شده‌اند، گفته‌اند ما خدمت آقا رسیده‌ایم. می‌خواهم بگویم حتّی سنّی‌ها این‌طور می‌گویند، شیعه که اخبار زیاد دارد، احادیث زیاد دارد. گفتم بحث مفروغ عنه است.

امّا ما الآن در زمان غیبت… ما مردم زمان غیبت هستیم، الحمدلله شیعه هستیم، وظیفه‌ی ما چیست؟ یک وقت انسان وظیفه‌ی خود را نمی‌داند، بداند خیلی خوب است. من به عنوان یک شیعه، شما عزیزان به عنوان شیعه، ما برای زمان غیبت چه کاری انجام دهیم؟ این مجالسی که می‌گیریم دیده‌اید امسال چه کارهایی انجام داده‌اند، خیلی زحمت کشیده‌اند، این‌ها شعائر الهی است خدا إن‌شاء‌الله از همه‌ی آن‌ها قبول کند. خیلی زیبا بود، بالاخره عشق است، خیلی خوب است. امّا می‌خواهیم بگوییم فقط این‌ها نیست.

ما شیعه هستیم باید خیلی دقیق بدانیم وظایف ما چیست. الآن نمی‌شود گفت امام زمان علیه السّلام همین امروز و فردا می‌آید، این حرف‌ها ممنوع است ما بگوییم، با امام زمان سلام الله علیه نمی‌شود بازی کرد. چنان که یک عدّه در این مملکت بازی کردند، من از این بحث‌ها صرف نظر می‌کنم. خیلی افراد با امام زمان علیه السّلام بازی کردند، این‌ها جوابی ندارند به خدا بدهند. نمی‌خواهیم بگوییم علائم ظهور چیست، فقط می‌خواهم سربسته بدانید که اوضاع جهان الآن معمولی نیست. باز هم نمی‌خواهیم بگوییم این علائم…

علائم آخر الزّمان را بیهوده به کار بردن خیلی مشکل است، بعضی می‌گویند ببینید حدیث این را می‌گوید. شاید تطبیق نشود، شاید بعداً نشود، حدیث ضعیف باشد. ما این‌ها را نمی‌گوییم، امّا می‌خواهم سربسته به شما بگویم اوضاع جهان خیلی فوق العاده است، تقریباً این وضع امیدوار کننده است، همین قدر بدانید. وضع مخصوصی است، اصلاً چه زمانی این‌طور چیزها بود؟ من نمی‌خواهم وارد مسائل سیاسی شوم، وضع جهان معمولی نیست. این اوضاع بالاخره امیدوار… باز نه این‌که زمان معلوم کنیم، ما حق نداریم بگوییم، امّا در کل امیدوار کننده است. ما امیدوار هستیم، باید امید داشته باشیم.Fateminia-13970218-Sahifeh97-ThaqalainSite (3) 

وظایف شیعه در زمان غیبت چیست؟ جوانان، شما که عرایض من را می‌شنوید، این بحث را من به خاطر شما، البتّه با تفاوت، تجدید می‌کنم، باز یک چیزهایی را حذف کرده‌ام. اوّلاً یک چیزهایی بین عوام مردم خیلی رایج است، می‌گویند قربان او شویم، چه زمانی می‌آید؟ ظلم از این بیشتر؟ این حرف‌ها ممنوع است، دعاهای زمان غیبت را بخوانید این حرف‌ها ممنوع است. بنده سفارش می‌کنم، حضرت یک دعایی دارد، دعاهای زمان غیبت زیاد است. من اگر جای صدا و سیما باشم به جای دعای عهد این چیزی که می‌گویم پخش می‌کنم. امّا برای آن‌ها مهم نیست.

یکی از علمای محترم خدا او را حفظ کند- می‌گفت زمان جنگ -می‌دانید که خاموشی بود، خیابان‌ها را خاموش می‌کردند، خانه‌ها را خاموش می‌کردند- یک پیرمردی صدای خروس درمی‌آورد. رفتم به او گفتم: سنّی از تو گذشته است. گفت: تاریک است، کسی نمی‌بیند! پیرمرد صدای خروس درآوردن را ادامه داد!

نمی‌دانیم دعای عهدی که خوانده می‌شود… بنده ضدّ دعا نیستم، ولی بارها تذکّر داده‌ام این دعا بررسی می‌خواهد، با دعاهای دیگر خلط شده، یک بررسی می‌خواهد، مهم نیست، کفر که نیست. بررسی شود ممکن است جمله‌هایی از آن تغییر کرده باشد. از چهار کانال با اصرار پخش می‌شود! در صورتی که جمله‌های آن محتاج به اصلاح است. این ایراد نیست، مفاتیح الجنان الآن صدها مرتبه چاپ شده، من خاک پای شیخ عبّاس هم نمی‌شوم، ولی در این صدها مرتبه چاپ، خطّاطی، شما فکر نمی‌کنید بعضی چیزها تغییر کند؟ مناجات شعبانیه چطور است؟ مرحوم امام رضوان الله علیه خیلی تأکید می‌کرد، واقعاً افتخار شیعه است، روایت دارد که همه‌ی ائمّه می‌خواندند. امّا سال‌ها به غلط چاپ شده، منِ رو سیاه اصلاح کرده‌ام الآن بعضی از مفاتیح‌ها به اصلاح بنده چاپ شده است. بعضی دیگر همین‌طور مانده است. اشکال دارد ایراد برطرف شود؟

اصلاً در جامعه‌ی ما شما نگاه نکنید، خود شما آرام هستید، الحمدلله محترم هستید، باور بفرمایید بعضی جاها اصلاً  جنجال جای منطق را گرفته است. همین که یک چیزی بگویید می‌گویند فلان کس بیشتر می‌داند یا تو؟! مسابقه نداریم، می‌خواهیم یک اشکال برطرف شود.

خدا علّامه جعفری را رحمت کند، می‌گفت: یک آدم ساده لوحی در تبریز بود، پوستین خود را برعکس پوشیده بود، یعنی قسمت موها بیرون مانده بود. موها داخل می‌رود گرم می‌کند، بیرون مانده بود. یک نفر گفت: این چه وضعی است؟! گفت: تو بهتر می‌دانی یا بز؟! علّامه جعفری می‌فرمود. از این چیزها وجود دارد.Fateminia-13970218-Sahifeh97-ThaqalainSite (2)

این را می‌خواستم بگویم، در دعاهای غیبت و زیارت‌هایی که زمان غیبت خوانده می‌شود… به یادگار به شما می‌گوییم، با موبایل هم پخش نکنید. مقصود این است که پیام برسد، اسم آن هر چه باشد مهم نیست. امّا بالاخره با همین وضع موجود که موبایل‌ها درآمده چیزهای خوب را داخل موبایل نبرید، خود را حفظ کنید، بد می‌شود. این قسمت که می‌گویم در مفاتیح است، با این جمله شروع می‌شود: «السَّلَامُ عَلَى الْحَقِّ الْجَدِیدِ».[۱]

قسمت معارف صدا و سیما… چیزهای دیگر آن خوب است، فوتبال پخش می‌کنند چهار ساعت پنج ساعت، تا صبح هم عیبی ندارد، مشتری دارد. یا یک چیز پزشکی می‌خواهند بگویند خیلی خوب می‌گویند، یک فیلمی را می‌خواهند تحلیل کنند خیلی عالی تحلیل می‌شود، راز بقا می‌گذارند، زحمت می‌کشند. ولی دیوار دین از همه کوتاهتر است، به دین که رسید زلال سخن! آدم می‌گوید می‌خواهد معجزه شود! واقعاً حیف از این عنوان! دریا موج می‌زند وسط آن زلال سخن! البتّه بعضی وقت‌ها زلال درمی‌آید، ولی بعضی وقت‌ها واقعاً کدر درمی‌آید. بعضی خوب هستند ولی بعضی اصلاً مخرّب دین هستند. بالاخره این یک مقدار سواد کم را برای چه خواندیم؟ باید غیرت دین داشته باشیم. کاش در صدا و سیما وقتی به دین برسد یک جمعیّتی جمع شوند که این قسمت‌ها را هم تشخیص بدهند، این قسمت‌ها را هم بررسی کنند.

چطور یک آسپرین را الآن در تلویزیون بگویم من را دستگیر می‌کنند، می‌گویند مگر تو پزشک هستی؟ راست هم می‌گویند. امّا این‌قدر در دین خدا اشکال ایجاد کردن و زیارت و دعا، هر کس هر چه می‌خواهد می‌گوید، هیچ‌کس هم نیست

وظایف شیعه در دوران غیبت

به یاد داشته باشید «السَّلَامُ عَلَى الْحَقِّ الْجَدِیدِ»، با این شروع می‌شود. شما این را بخوانید خیلی جالب است، خیلی زیبا است. در مفاتیح نگاه کنید با این جمله شروع می‌شود: «السَّلَامُ عَلَى الْحَقِّ الْجَدِیدِ». بعد هم در آن یک جمله‌هایی دارد آن‌ها را باز نمی‌کنم. «السَّلَامُ عَلَى الْمَهْدِیِّ الَّذِی وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأُمَمَ».[۲] خیلی مهم است. وظایف ما یکی این است در زمان غیبت شیعه نباید خیلی گله کند، نگوید پس چرا… ظلم از این بیشتر؟ صریحاً در دعاهای غیبت آمده که این حرف‌ها را نگویید. بنده توضیح دادم، در زمان گذشته شرح کردم. می‌‌گوید: خدایا کمک کن که من نگویم چرا امام زمان نمی‌آید. این‌ها حرف درستی نیست.

عمدتاً در زمان غیبت وظیفه چیست؟ مواظب عقاید خود باشید. الآن خدای ناکرده یک نفر دوای اشتباهی به شما بدهد نمی‌گیرید، می‌گوید این قرص را شب بخورید خیلی خوب است، می‌گوییم: تو که هستی؟ آدم عاقل نمی‌گیرد. شما غذاهای روحی را از ناآشنا نگیرید. یک شبکه‌ای است، یک سایتی است چیزهایی می‌گوید، تو که نمی‌دانی او چه می‌خواهد بگوید، او دشمن شما است. چند مغالطه هم ممکن است داشته باشد. ما الآن شبکه‌هایی داریم که گمراه کننده هستند، القای شبهه می‌کنند، دشمن خدا هستند، شما از آن‌ها اجتناب کنید. عقاید خود را نگه دارید، این خیلی مهم است، دین خود را حفظ کنید.Fateminia-13970218-Sahifeh97-ThaqalainSite (4) 

قسمت مهمّ مطلب این‌جا است، مراقب فرزندان خود باشید، پدرها، مادرها، همه‌ی ما باید مواظب عقاید خود باشیم. چند هشدار این‌جا وجود دارد خیلی مهم است، به این‌ها دقّت بفرمایید. امام زمان الحمدلله در قلوب ما است، قدردان باشیم که امام زمان را دوست داریم و در قلب‌های ما است. حدیث آن را خواندم، در حدیث داریم که خدا به شیعیان امام زمان علیه السّلام مرحمتی کرده، آن‌ها را طوری قرار داده مثل این‌که امام زمان را می‌بینند. همه‌ی ما الحمدلله همین‌طور هستیم، با امام زمان قرار بگذاریم که هیچ وقت حضرت را فقط زبانی صدا نکنیم، درست استغاثه کنیم، درست صدا کنیم، بازی نکنیم. این چند حدیث را بخوانم.

این‌جا خیلی مهم است، ما چهار کتاب در غیبت داریم که به این‌ها کتب اربعه‌ی غیبت می‌گویند. در غیبت چهار کتاب داریم، این‌ها اصل هستند، بقیّه هر چه بنویسند تبع است. یکی غیبت شیخ صدوق است که اسم آن «کمال الدّین و تمام النّعمه» است. غیبت شیخ مفید است، غیبت شیخ طوسی است، (اشاره) این را که می‌بینید غیبت نعمانی می‌گویند. این‌ها کتاب‌های مهمّ غیبت است. حتّی احادیث عجیبی در این غیبت نعمانی وجود دارد الآن نمی‌شود گفت، به وقت آن باید توضیح داده شود. صاحب این کتاب شاگرد کلینی بوده، کلینی رضوان الله علیه صاحب کتاب کافی خیلی مرد بزرگی بود. این‌جا چند مورد وجود دارد که برای شما بگویم.

دو قسم حدیث است، این‌جا خیلی صحبت شده که غیبت امام زمان علیه السّلام طولانی می‌شود. حتّی یک عدّه می‌آیند شماتت می‌کنند، می‌گویند: «مَتى‏ هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ».[۳] پس کجا است؟ می‌فرماید: اگر بر این زخم زبان‌ها طاقت بیاورید مانند کسانی هستید که در رکاب پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله شمشیر زده‌اند، خدا این‌قدر اجر می‌دهد. چیزی نگویید.

مضمون یکی این است که اگر آخر الزّمان مردم منتظر هستند -زمانی که ما الآن در آن هستیم- امام را پیدا نمی‌کنند، نمی‌دانند کجا است. امام زمان همه جا می‌رود، ممکن است الآن تهران باشد، اصفهان باشد، تبریز برود، منتها مردم او را نمی‌بینند، ببینند هم نمی‌شناسند. کسی بیاید فریب‌کاری کند بگوید من می‌روم در بیابان‌ها امام زمان را می‌بینم! به این حرف‌ها نیست. چه در بیابان ببینی، چه در شهر ببینی… به مردم گفتم جمکران مکان مقدّسی است، من هم دوست دارم، خاک آن را روی چشم می‌گذارم، خیلی جای خوبی است. امّا آن‌جا که می‌روید نباید وعده‌ی امام زمان دیدن را به خود بدهید، ممکن است آن‌جا نباشد ممکن است باشد. ممکن است اصفهان باشد، ممکن است خراسان باشد، تبریز باشد، ممکن است در جمکران باشد. امّا آن‌جا عنایت او هست، لطف او هست، این که شامل می‌شود.

مرحوم پدر من می‌گفت: با این‌که دیدن امام زمان خیلی فیض و فوز بزرگی است ولی رضای او بالاتر از دیدن او است. اگر از ما راضی باشد خیلی مهم است. در دعاها می‌گوییم امام زمان را از ما راضی کن، منتها قدم برداریم، عمل کنیم. شیعیان آن زمان اگر امام زمان را پیدا نکردند چه کنند؟ نمی‌دانند کجا است، زمانی هم طول کشیده است. باز دوباره می‌گوید این زمان می‌آید، یک عدّه هستند که امام زمان را نمی‌بینند. چون در غیبت کبری امام زمان را خیلی افراد دیده‌اند امّا این روال نیست همه ببینند. من یک مشکلی دارم امام زمان را ببینم بپرسم، ممکن است یک مورد پیش بیاید. خدا بعضی از علما را رحمت کند، من به یاد دارم جوان بودیم، یک عدّه شیّاد در تهران راه افتاده بودند. شیّاد می‌دانید چیست؟ شیّاد این نیست که یک چکمه‌ی قرمز بپوشد و یک ذیّ خاصّی درست کند، شیّاد یک وقت در همین هیئت هم پیدا می‌شود.Fateminia-13970218-Sahifeh97-ThaqalainSite (5) 

شیّاد یک وقت ریش می‌گذارد، ظاهر مذهبی برای خود درست می‌کند، امّا شیّاد است. شیّاد این نیست که قمّه داشته باشد، معتاد باشد، نه، شیّاد چهره‌های مختلف دارد. یک عدّه شیّاد در تهران حدود ۴۰ سال پیش بودند، بنده خیلی الحمدلله مبارزه کردم، یک عالمی هم بود از دنیا رفته، او هم خیلی مبارزه کرد، این‌ها به فضل الله، الحمدلله، ساکت شدند.

طرف می‌آمد این‌طور می‌گفت: جای شما خالی، خدمت آقای بهجت بودیم، (اشاره) این‌طور می‌کرد، راست می‌گویی از خود آقا بپرس. این از قدّاره‌کش که معتاد است و ظاهر بدی دارد خطرناک‌تر است، او را تلفن می‌کنیم ۱۱۰ دستگیر می‌کند، ولی این ریش او، جای سجده‌ی او، ۱۱۰ با او چه کند؟ با آدم مقدّس نما مبارزه کردن آسان نیست، امیر المؤمنین علیه السّلام با چه کسانی طرف بود؟ کسانی که پیشانی آن‌ها پینه بسته بود. شب قرآن می‌خواند صدای او در خانه پخش می‌شد، «أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ».[۴]

امام می‌دانست این‌ها آلوده هستند، خطرناک هستند. الآن داعش چطور است؟ بعضی از آن‌ها نماز هم می‌خوانند ولی یک مرتبه ۱۰ کودک را یک جا می‌کشند! زن حامله می‌کشند! کسی جرأت ندارد به آن‌ها چیزی بگوید، این‌ها جای سجده دارند. این است که در نهج البلاغه نگاه کنید حضرت می‌فرماید: «فَإِنِّی فَقَأْتُ عَیْنَ الْفِتْنَهِ»[۵] -به این عبارت دقّت کنید- من بودم که چشم فتنه را درآوردم. «وَ لَمْ یَکُنْ لِیَجْتَرِئَ عَلَیْهَا أَحَدٌ غَیْرِی»، کسی غیر از من جرأت این را نداشت. مقدّس نما را کشتن جرأت می‌خواهد، پیشانی او پینه بسته ولی زن حامله را با سر نیزه می‌کشد. آلوده است، او را باید کشت. صدای قرآن او پخش می‌شود.

دوست ندارم اخبار خوارج را بگویم، اصلاً نمی‌شود گفت. خوارج را شنیده‌اید؟ همین داعش، به سوریه آمده بودند اسم بعضی گردان‌های آن‌ها گردان شمر بود، گردان عمر بن سعد، با این اسم آمده بودند. رسماً همین، شمر بودند، اصلاً اسم گردان را شمر گذاشته بودند. این‌ها خطرناک هستند، ریش بلند بگذارد و الله اکبر بگوید، خطر این‌ها بیشتر است.

این را می‌خواهم بگویم، چهل سال پیش شیّادهایی درست شده بودند می‌گفتند: جای شما خالی، پیش آقای بهجت بودیم (اشاره) این‌طور می‌کرد، راست می‌گویی از خود آقا بگیر. من به آقا دسترسی ندارم. می‌گفتند: جای شما خالی پیش آقای بهاء الدّینی بودیم، راست می‌گویی از خود آقا بگیر. این‌‌ها را ما الحمدلله… بنده بودم، یک عالم دیگر بود از دنیا رفته، خیلی کار کردیم، مبارزه کردیم، حرف زدیم. خدا را شکر الآن ساکت شده‌اند. امام زمان علیه السّلام به این‌ها یک سیلی می‌زند که از جای خود بلند نمی‌شوند.

بله، امام زمان را در غیبت کبری خیلی افراد دیده‌اند، خیلی افراد دیده‌اند نشناخته‌اند، بعداً شناخته‌اند. کسی که دیده همان موقع شناخته خیلی کم بود. امّا بالاخره این روال نیست که من یک مشکل داشته باشم بگویم باشد، بگذار امام زمان بیاید می‌پرسم، شاید امام زمان را نبینم. این‌جا می‌پرسد شیعیان در آخر الزّمان سرگردان می‌شوند، نمی‌دانند امام آن‌ها کجا است. آن‌ها چه کاری انجام بدهند؟ فرمود: وقتی که این زمان رسید امام صادق علیه السّلام با ما صحبت می‌کند- که نمی‌دانید امام زمان کجا است و سرگردان هستید… چه کنیم؟ خدا إن‌شاء‌الله جوان‌های ما را حفظ کند. خیلی زیبا است، می‌فرماید: «فَتَمَسَّکُوا بِمَا فِی أَیْدِیکُمْ».[۶] همین که به شما گفته‌اند، همین چیزی که دارید نگه دارید. به امام زمان و یازده امام دیگر اعتقاد دارید؟ مشهد می‌روید، کربلا می‌روید، نماز خود را می‌خوانید، روزه می‌گیرید، همین‌ها را نگه دارید.Fateminia-13970218-Sahifeh97-ThaqalainSite (6) 

«فَتَمَسَّکُوا بِمَا فِی أَیْدِیکُمْ»، چقدر زیبا است، می‌فرماید همان چیزی که دارید نگه دارید، «حَتَّى یَتَّضِحَ لَکُمُ الْأَمْرُ»، تا کار برای شما واضح شود، آن وقت امام زمان علیه السّلام می‌آید و همه‌ی شما هم متوجّه می‌شوید.

باز یک نفر دیگر می‌پرسد اگر آن زمان رسید چه کاری انجام بدهم؟ می‌فرماید: «کُونُوا عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَیْهِ»،[۷] این خیلی زیبا است. روی همین چیزهایی باشید که دارید، آن‌ها را نگه دارید. «حَتَّى یُطْلِعَ اللَّهُ لَکُمْ نَجْمَکُمْ»، تا خدا ستاره‌ی هدایت شما را طالع کند، یعنی امام زمان علیه السّلام را طالع کند.

این خیلی مهم است، «عَن أَبِی عَبدِ الله عَلَیهِ السَّلَام»، امام صادق سلام الله علیه خطاب به شیعیان آخر الزّمان… حضرت سوگند یاد کرده که باور کنیم. شما فکر کنید اگر شبکه‌ی منحرف نگاه کنید، دوست نااهل داشته باشید، هیچ اتّفاقی نمی‌افتد. نه، این‌طور نیست، خود را حفظ کن. «وَ الله»، ببینید امام صادق علیه السّلام قسم یاد می‌کند، «وَ اللَّهِ لَتُکْسَرُنَّ تَکَسُّرَ الزُّجَاجِ»،[۸] ای مردم، ای جوان‌ها، مردان، زنان، همه، و الله شما در آخر الزّمان مثل شیشه شکسته می‌شوید.

تمثیل زیبایی است، شیشه‌ی شکسته را چه می‌کنند؟ شیشه شکسته شود یک راه اعاده دارد، آب می‌کنند. الآن می‌گویند شیشه‌ها را جدا بگذارید. در زمان جوانی یک مسافرت کوتاهی به اروپا داشتم، دیدم خیلی آن‌جا جا افتاده، خانم از در خانه بیرون می‌آید، کسی هم مراقب آن‌ها نیست، برای آن‌ها جا افتاده، شیشه را جدا می‌گذارد، کاغذ را یک جای دیگر می‌گذارد. إن‌شاء‌الله این‌جا هم می‌شود. چرا می‌گذارند؟ برای این‌که «وَ إِنَّ الزُّجَاجَ»،  می‌خواهد تمثیل کند، خیلی تمثیل زیبایی است، «وَ إِنَّ الزُّجَاجَ لَیُعَادُ فَیَعُودُ کَمَا کَانَ»، یک کتاب هزار ساله است، این مثال را از امام صادق علیه السّلام ذکر کرده است.

تمثیل است، صحبت شیشه و این حرف‌ها نیست، تمثیل است، در مثل مناقشه نیست. می‌فرماید: و الله بعضی از شما مثل شیشه می‌شکنید، امّا شیشه برمی‌گردد، دوباره آن را برمی‌گردانند مثل سابق می‌شود. آب می‌‌کنند یک چیزی از آن می‌سازند، به عنوان مثال می‌گویم. یعنی چه؟ یعنی یک عدّه هستند که ممکن است منحرف شوند، ولی مؤلّف کتاب خیلی زیبا شرح کرده، نعمانی رضوان الله علیه حدیث را خیلی زیبا شرح کرده است. می‌فرماید: یک عدّه منحرف می‌شوند امّا قبل از مرگ خدا به آن‌ها توفیق می‌دهد اصلاح می‌شوند، اصلاح شده از دنیا می‌روند.

امّا یک عدّه دیگر نه، با دوست نااهل خود نمی‌تواند کاری کند، شبکه‌ی منحرف را نمی‌تواند کاری کند، نه، این‌طور نباشید. این مورد دوم، مورد اوّل شیشه بود، آن هم با قسم. «وَ اللَّهِ لَتُکْسَرُنَّ تَکَسُّرَ الْفَخَّار»، فخّار یعنی چه؟ یعنی سفال. می‌گوید: به خدا بعضی از شما مثل سفال شکسته می‌شوید. کوزه‌ی سفال که شکست دیگر به چه کاری می‌آید؟ شیشه را آب می‌کنند دوباره قابل استفاده است، با سفال چه می‌کنند؟ می‌فرماید: «فَإِنَّ الْفَخَّارَ لَیَتَکَسَّرُ فَلَا یَعُودُ». امام می‌خواهد با جان ما صحبت کند، امام می‌خواهد ما مطالب را خوب متوجّه شویم، امام صادق علیه السّلام است، آن‌جا مثال شیشه می‌زند این‌جا مثال سفال می‌زند. «فَإِنَّ الْفَخَّارَ لَیَتَکَسَّرُ فَلَا یَعُودُ کَمَا کَانَ»، امّا سفال شکسته می‌شود برنمی‌گردد. این‌جا نعمانی می‌فرماید: بعضی گمراه می‌شوند توبه نمی‌کنند، بدون توبه از دنیا می‌روند. این سفالی است که شکسته و برنمی‌گردد.Fateminia-13970218-Sahifeh97-ThaqalainSite (7)

إن‌شاء‌الله مواظب عقاید خود باشید، مواظب فرزندان خود باشید، دعا هم بکنید خدا فرج امام زمان ما را برساند. امام زمان دیدن نصیب کسانی که شده خیلی فیض بزرگی است، مقدّمات هم ندارد، یک مرتبه می‌شود. یعنی انسان یک مرتبه می‌بیند. من یک نفر را می‌شناختم که در تبریز بود، در نوجوانی مثل این‌که پیش آمده بود یک مرتبه، بدون مقدّمه… یکی از علما، خدا روح او را شاد کند، از اساتید ما، مرد بزرگی بود. ایشان در کشف خود حضرت را دو سه مرتبه دیده بود، با مکاشفه دیده بود. چون این‌طور هم می‌شود. ولی شاید این‌طور گفته بود که آقا خیلی آقا است، یک روز هم خارج از مکاشفه آقایی فرمودند. خلاصه این چیزها وجود دارد.

 

 


پی نوشت:

[۱]– زاد المعاد – مفتاح الجنان، ص ۵۴۰٫

[۲]– زاد المعاد – مفتاح الجنان، ص ۵۴۱٫

[۳]– سوره‌ی یونس، آیه ۴۸٫

[۴]– سوره‌ی زمر، آیه ۹٫

[۵]– نهج البلاغه (للصبحی صالح)، ص ۱۳۷٫

[۶]– الغیبه للنعمانی، ص ۱۵۹٫

[۷]– همان، ص ۱۵۸٫

[۸]– همان، ص ۲۰۷٫