نفس کلّیه‌ی الهیّه در نبی و امام (ع) دارای دو نوع اضافه و علاقه می‌باشد:

یکی: علاقه و ارتباط خاص با بدن مبارک خود، مثل همه‌ی نفوس نسبت به ابدان و اجساد آنان.

دوم: علاقه و ارتباط و استیلاء نفس کلیّه به مجموع عالم کبیر، که این علاقه و ارتباط روح و حقیقت امامت و نیابت کلّیه است. و در اثر همین ارتباط کلّی است که فرمودند: آن‌ها به برکت ما جاری است و درختان به یمن ما اوراق و برگ‌ها دارند و میوه‌ها می‌رسند؛ و نظیر این امور که در اخبار بسیار است. و در موت ظاهری امام، علاقه‌ی اوّل به حسب صورت باطل می‌شود و می‌گویند: امام از دنیا رفت. و امّا علاقه‌ی دوم به موت باطل نمی‌شود و ربط و اضافه و علاقه‌ی نفس کلّیه‌ی الهیّه [معصوم] به بدن عالم کبیر، ثابت و باقی است مثل قبل از موت.

منبع: کتاب پندهای آسمانی، ص ۱۳۳