MarakezeFeghhi-KetabeNoroz-Thaqalain_IR

 

توضیح مختصری درباره کتاب:

ورود یکباره و بی‌مقدمه طلاب جوان به فقه و اصول در نظام آموزشی فعلی، ابهامات و اشکالاتی را در انتقال تراث عظیم فقه شیعه به بار می‌آورد. امروزه رسم بر این است که پس از اتمام ادبیات عرب(با آن زواید و نواقص)، کتاب شرح لمعه را در دست می‌گیریم و بدون اینکه با سیر تاریخی تدوین کتب فقهی و روند شکل‌گیری مکاتب و نوآوری‌های اجتهادی آشنا شده‌باشیم، به یک مقطع زمانی خاص از این سیر تاریخی وارد می‌شویم. حتی برخی اصطلاحات و شخصیت‌ها و منابع فقهی و اصولی، مکرر در پیش چشم طلبه جوان جولان می‌دهند و از سوی اساتید و مدیران آموزشی، همچون آموخته‌های مسلّم انگاشته می‌شوند؛ حال آنکه ورود به یک علم چند صد هزار ساله با فراز و نشیب‌ها و تحولات محتوایی فراوان و نقاط عطف تاریخی و متدولوژی منحصر به فرد و اصطلاحات و منابع ویژه و …، یک آشنایی مقدماتی و مکفی می‌طلبد.

 

در همین راستا، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا اسلامی، کتابی  با عنوان «درآمدی بر  فقه اسلامی» به رشته تحریر درآورده که شامل معرفی ادوار، منابع، مفاهیم، کتابها و رجال فقه مذاهب اسلامی است. مؤلّف در تبین فایده مدخل‌نویسی و تفاوت آن با علم اصول، به نکات چندی اشاره می‌کند:

«علم اصول، علم به قواعد کلّی استنباط و منطقی برای اجتهاد است که به تعبیر شهید صدر، بدون آن ما در برابر انبوهی از نصوص شرعی قرار خواهیم گرفت؛ در حالی که نمی‌دانیم برای کشف احکام شرعی چگونه از آن نصوص بهره ببریم … اما نگاه دانشمند اصولی به علم فقه، بسیار محدودتر و جزئی‌تر از نگاهی است که ما می‌خواهیم برای جویندگان و خوانندگان این رشته علمی در آغاز راه فراهم کنیم. کتابهای اصول فقه در وضعیت موجود تا حدی معرّف منابع استنباط فقهی و راه بهره‌گیری از آنهاست و بدین لحاظ، تا حد فراوانی مبانی اختلافات اجتهادی را معرفی می‌کند؛ ولی این کتابها غالباً تطور آراء فقهی را در سیری منظم منعکس نمی‌کند؛ همچنان‌که به ابواب و تقسیمات فقه و معرفی فقها و آثار آنان تعرضی ندارد. پس باید فکر دیگری کرد …»