در جلسه ی گذشته راه کارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بیان شد؛ در این جلسه نیز باقی مانده‌ی آن موراد بیان می‌شود.

الف. مسئولیت دادن

یکی از راهکارها برای افزایش اعتماد به نفس در فرزندان خصوصاً نوجوانان این است که به آن‌ها مسئولیت بدهیم. همیشه به دنبال مسئولیت دادن، مفهومی نهفته است و آن این است ‌که به کسی که مسئولیت می‌دهیم، می‌گوییم: تو از توانایی‌های خود استفاده کن و مأموریتی را که به تو داده‌ایم به خوبی انجام بده.

والدین هیچ وقت نباید فراموش کنند که در مسئولیت‌ دادن، حدّ توان فرزندان را در نظر بگیرند؛ زیرا مسئولیت دادن و مسئولیت‌پذیری نوجوان گامی است به سوی افزایش اعتماد به نفس و اگر این کار به صورت صحیح انجام نشود، باعث کاهش اعتماد به نفس در نوجوانان می‌شود.

ب. استفاده از القاب مناسب

نکته‌ی دیگری که باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان می‌شود، استفاده از القاب مناسب است. گاهی اوقات والدین فرزندان خود را با القاب نامناسب صدا می زنند؛ مثلاً به آنها می‌گویند: تو تنبل هستی! تو درس بلد نیستی بخوانی! در نهایت هیچ چیزی نمی‌شوی! خود این صفات و القاب باعث می‌شود که اعتماد به نفس آنها کاهش پیدا کند.

پدر و مادر باید برخی از ویژگی‌های مثبت را به فرزندان گوش زد کنند، این کار باعث می شود که آنها خود را باور کنند؛ مثلاً والدین می‌توانند در فصل امتحانات به فرزند خود بگویند: تو در امتحانات میان نوبت موفّق بودی و ما می‌دانیم که الآن هم موفّق می‌شوی؛ تو بچّه‌ی توانمندی هستی.

گاهی اوقات انسان ها با یک جمله و یک کلمه متحوّل می‌شوند؛ مثلاً اگر کسی به یک تعمیر کار بگوید که تو ماشاءالله آدم فنی خوب هستی! همین جمله روحیه‌ی او را در این زمینه افزایش می‌دهد.

ج. تغذیه و خواب مناسب

خواب کافی و تغذیه‌ی سالم زمینه‌ی افزایش اعتماد به نفس را فراهم می‌کند؛ زیرا اگر افراد تغذیه‌ و خواب مناسب داشته باشند، بهتر می‌توانند فکر کنند و بهتر می‌توانند کارهای خود را انجام دهند. هر نوجوانی که بتواند کارهای خود را خوب انجام دهد، به سمت اعتماد به نفس حرکت می‌کند.

د. عدم مقایسه با دیگران

یکی دیگر از نکاتی که به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند، این است که والدین باید سعی کنند فرزندانشان را براساس توانمندی‌های خود بسنجند و آن‌ها را با دیگران مقایسه نکنند.

گاهی اوقات والدین فرزندان را با  یکدیگر مقایسه می‌کنند و در مقایسه یکی را برتر از دیگری می‌دانند. این رفتار به فرزندان آسیب می رساند؛ مثلاً مادر به پسر خود می‌گوید: تو مثل خواهرت بلد نیستی که خوب سفره را بچینی؟!! این مادر نمی‌داند که سفره چیدن با  روحیات دختران بیشتر هماهنگ است. اصلاً نباید دختران را با پسران مقایسه کرد؛ چراکه این مقایسه‌ها به فرزندان ضربه می‌زند و اعتماد به نفس  آنها را کاهش می‌دهد.

 

ه. افزایش تحمّل در برابر سختی‌ها

 برای افزایش اعتماد به نفس فرزندان، ما باید قدرت تحمّل آنها را در امور مختلف افزایش بدهیم؛ زیرا بچّه‌هایی که همه چیز خیلی ساده برای آن‌ها فراهم می‌شود، در آینده دچار عدم اعتماد به نفس می‌شوند.

 برخی از والدین خیلی سریع خواسته ی فرزندشان را بر آورده می‌کنند؛ در صورتی که این کار درست نیست. گاهی اوقات خوب است که بین در خواست فرزندان و برآورده کردن آن فاصله‌ای بیاندازیم؛ مثلاً اگر کودک تشنه است، سریع به او آب ندهیم؛ بلکه درباره ی کیفیت و کمّیت آن  سؤال کنیم.

در نوجوانان نیز همین‌طور است؛ مثلاً وقتی نوجوان با این که کیف خودش سالم است، از پدر در خواست خرید کیف جدید می‌کند، در این جا پدر باید میان ابراز نیاز و برآورده کردن آن فاصله بیاندازد؛ مثلاً به او بگوید: همین کیف خوب است؛ إن‌شاءالله ماه بعد که حقوق خود را گرفتم برای تو می‌خرم. با این کار، قدرت تحمّل بچّه ها افزایش پیدا ‌می‌کند.

بچّه‌ها باید یک مقدار سختی‌ را تحمّل کنند؛ زیرا وقتی تحمّل بچّه ها در برابر سختی‌ها افزایش پیدا ‌کند، مقاومت آن‌ها هم در برابر شکست‌ها بیشتر می‌شود.