اوّلاً خود حالت تباکی و حزن و اندوه داشتن در هنگام ذکر مصیبت، امری ارزشمند است؛ چنان‌که در روایات بدان تصریح شده است.[۱]

ثانیاً، منشأ گریه‌ی ارزشی، معرفت است؛ از این رو اگر احساس می‌کنیم که در هنگام ذکر مصیبت، حالت گریه نداشته و اشکی از چشمان‌مان جاری نمی‌شود، حتّی قلب‌مان نیز متأثّر و اندوهگین نمی‌گردد- البتّه به شرط آن که مطمئن باشیم نداشتن اشک ریشه در عوارض جسمانی ندارد- باید زمینه‌های ایجاد و توسعه‌ی معرفت به اهل بیت (علیهم السّلام) را در خود تقویت کرده و موانع معرفت را از میان برداریم.

زمینه‌های ایجاد و توسعه معرفت به اهل بیت (علیهم السّلام) عبارت است از:

۱ – مطالعه تاریخ زندگانی آنان،

۲ – مطالعه و تفکّر در سخنان ایشان،

۳ – شناخت خدا؛ زیرا آنان تجلّی‌گاه اوصاف الهی‌‌اند و با شناخت خدا و اوصاف او، می‌توان فضایل آنان را دریافت.[۲]

موانع معرفت؛ عمدتاً به عملکرد ما برگشته، موجب قساوت قلب می‌شود[۳] و موجب می‌گردد که حتّی احساسات و عواطف ما در سیطره عقل نباشد. این موانع عبارتند از:

۱ – زیاد سخن گفتن در غیر ذکر خدا،[۴]

۲ – گناه زیاد،[۵]

۳ – آرزوی زیاد،[۶]

۴ – گوش سپاری به امور لهو،[۷]

۵ – جمع کردن مال،[۸]

۶ – ترک عبادات،[۹]

۷ – همنشینی با افراد گمراه و ستمگر،[۱۰]

۸ – همنشینی با افراد فرومایه و پست،[۱۱]

۹ – خنده زیاد.[۱۲]

برای از بین رفتن قساوت قلب، در روایات اموری ذکر شده که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

۱ – یاد مرگ،[۱۳]

۲ – پند و اندرز،[۱۴]

۳ – تفکّر در آیات الهی، قیامت و حال خویشتن،[۱۵]

۴ – همنشینی با اندیشمندان،[۱۶]

۵ – معاشرت با اهل فضل،[۱۷]

۶ – گفت و گوی علمی،[۱۸]

۷ – اطعام تهی دستان،[۱۹]

۸ – مهربانی و محبّت به ایتام،[۲۰]

۹ – ذکر خدا،[۲۱]

۱۰ – ذکر فضایل و مناقب و مصائب اهل بیت عم،[۲۲]

۱۱ – قرائت قرآن،[۲۳]

۱۲ – استغفار.[۲۴]

مهم‌تر از تمامی این امور، آن است که از خداوند متعال عاجزانه بخواهیم: به ما چشم اشک‌بار عنایت کند و در این میان، اهل بیت (علیهم السّلام) را واسطه قرار داده و از خود آنان نیز استمداد جوییم.

چون ز تنهایی تو نومیدی شوی                 زیر سایه یار خورشیدی شوی

رو بجو یار خدایی را تو زود                     چون چنان کردی خدا یار تو بود[۲۵]

 

 

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی ویژه محرم؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: گروه مؤلفان


[۱]. خصائص الحسینیه، ص ۱۴۲ و وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۱۱۲۱، ص ۱۱۲۴.

[۲]. نگا: آیین مهرورزی، بخش محبت به اهل بیت عم.

[۳]. «من علامات الشقاء جمود العین» [حضرت رسول ص]، میزان الحکمه، ج ۱، ص ۴۵۵، روایت ۱۸۴۵ و قال علی ع: «ما جفت الدموع الا لقسوه القلوب و ما قست القلوب الالکثره الذنوب». [همان، ص ۴۵۵، روایت ۱۸۴۰۶].

[۴]. بحار الانوار، ج ۷۱، ص ۲۸۱.

[۵]. همان، ج ۷۰، ص ۵۵.

[۶]. همان، ج ۷۸، ص ۸۳.

[۷]. بحار الانوار، ج ۷۵، ص ۳۷۰.

[۸]. مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۳۴۱.

[۹]. تنبیه الخواطر، ص ۳۶۰.

[۱۰]. بحار الانوار، ج ۱، ص ۲۰۳.

[۱۱]. همان، ج ۷۷، ص ۴۵.

[۱۲]. همان‌جا.

[۱۳]. همان، ج ۱۴، ص ۳۰۹.

[۱۴]. همان‌، ج ۷۷، ص ۱۹۹.

[۱۵]. همان، ج ۷۸، ص ۱۱۵.

[۱۶]. همان، ص ۳۰۸.

[۱۷]. معجم الفاظ غرر الحکم، ص ۸۶۳.

[۱۸]. بحار الانوار، ج ۱، ص ۲۰۳.

[۱۹]. مشکاه الانوار، ص ۱۰۷.

[۲۰]. همان‌جا.

[۲۱]. نهج البلاغه، ح ۲۲۲.

[۲۲]. همان‌جا.

[۲۳]. همان، ح ۱۷۶.

[۲۴]. بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۲۸۴.

[۲۵]. مثنوی، دفتر ۲، ابیات ۲۲ و ۲۳.