کمیته علمی کنگره با تشکیل چهار گروه تبارشناسی جریان‌های افراطی، ریشه‌یابی مبانی و عقاید تکفیر، رویکردهای سیاسی مواجهه با جریان‌های افراطی و تکفیری و راهکارهای برون‌رفت از خطر جریان‌های افراطی و تکفیری، کارهای علمی کنگره را پی‌گیری کرد و مؤسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت با تمام توان به کمک بخش علمی کنگره آمد و بیش از سی و پنج جلد کتاب در این زمینه منتشر شد.

به دلیل استقبال خوب مؤلفان و نویسندگان از کنگره بیش از ۷۴۰ مقاله به کنگره رسید و از این مجموعه بیش از ۱۵۰ مقاله پذیرفته شد و در هشت مجلد به چاپ رسید. از این ۱۵۰ مقاله، ۱۹ مقاله از اهل سنت ایران و ۴۳ مقاله از علمای جهان اسلام و خارج از ایران است که در کنار مقالات نویسندگان ایرانی، منتشر شده است.

در کنار مجموعه مقالات، کتاب‌های فتنه التکفیر اثر آیت‌الله سبحانی، ایمان و کفر اثر دکتر علی‌زاده موسوی، تکفیر از دیدگاه علمای اسلام اثر استاد علی‌اصغر رضوانی، فتاوای جریان‌های تکفیری در جواز قتل مسلمانان اثر حجه‌الاسلام یزدانی، کتاب‌شناسی تکفیر اثر آقای اباذر نصر اصفهانی، تخریب آثار از آقای محمد خامه‌یار و چکیده مقالات به زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو از دیگر منشورات کنگره است.

بخش علمی کنگره، علاوه بر انتشار آثار، سیاست‌های کلی کنگره، باید و نبایدهای رسانه در زمینه جریان‌های تکفیری، منشور اخلاقی کنگره، گزارش کمیسیون‌ها و بیانیه پایانی را به همت اساتید تهیه کرد که از دیگر فعالیت‌های علمی کنگره بود و با استقبال مدعوین و صاحب‌نظران مواجه شد.

در کنگره ۳۱۴ نفر از علمای جهان اسلام، یکصد نفر از علما و فضلای اهل سنت ایران و بیش از یک هزار نفر از علما و فضلای شیعه از سراسر ایران شرکت کردند و بر رونق کنگره افزودند. صبح روز اول، افتتاحیه کنگره بود و حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله) به سخنرانی و نقد تفکر تکفیری‌ها پرداختند. عصر همان روز به کمیسیون‌ها اختصاص یافت و صاحبان مقالات و مدعوین سخنرانی کردند. روز دوم از صبح تا غروب سخنرانان در صحن اصلی دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و بعد از نماز مغرب و عشاء، جلسه اختتامیه کنگره بود که آیت‌الله العظمی سبحانی سخنرانی کردند و راه‌کارهای متعددی را برای برون‌رفت از فتنه تکفیری‌ها طرح کردند.

تأسیس دبیرخانه دائمی کنگره از خواسته‌های به حق اکثر مدعوین و صاحب‌نظران بود که ریاست محترم کنگره آن را تأیید کردند و مقرر شد که ساز و کار آن با همکاری مراکز بین‌المللی حوزه تهیه شود و به تأیید حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله) برسد. به امید جهانی عاری از افراط و تکفیر.

 

منبع: نشریه سراج منیر