طبرسی روایت کرده است:

برای رسول خدا (ص) گوسفند مسمومی آوردند که زنی از یهود خیبر به وی اهدا کرده بود و او، قبلاً سؤال کرده بود که چه قسمتی از گوسفند، مورد علاقه‌ی رسول خدا (ص) است؟ به او گفته شده بود: دست گوسفند. و او هم دست را مسموم نمود؛ رسول خدا (ص) اصحاب خود را برای خوردن غذا فراخواند؛ ابتدا دست خود را بر آن گذاشت؛ سپس فرمود :«دست نگهدارید که گوسفند به من می گوید مسموم شده است.»

طبرسی در توضیح مطلب افزوده است: اگر این حرف رسول خدا (ص) از جهت شک به زن یهودی بود، از اوّل آن را قبول نمی‌کرد و اصحاب خود را برای خوردن آن، دعوت نمی‌نمود و قبل از این که گوسفند با او حرف بزند، حضرت مقدار کمی از آن خورده بود و هر سال، این بیماری عود می‌کرد و خدای متعال را سبب شهادت حضرت قرار داد که این امر، بابی از مسئله تمحیص (امتحان الهی) بود تا دانسته شود رسول خدا (ص) نیز مخلوق خدای متعال و بنده‌ی او است.

روی الطّبرسیّ:

ثمّ قال فی توضیحه: و لو کان ذلک لعلّه الارتیاب بالیهودیّه لما قبلها بداءً و لا جمع علیه أصحابه، و قد کان (ص) تناول منها أقلّ شی‏ء قبل أن کلّمته وَ کان یعاوده کلّ سنه حتّى جعل اللّه ذلک سبب الشهاده، و کان ذلک باباً من الّتمحیص لیعلم أنّه مخلوق و عبد.[۱]

 


[۱] . اعلام الوری ۱: ۸۰، الخرائج و الجرائح ۱: ۲۷ ح ۱۳، البحار ۱۷: ۴۰۶ ح ۲۸٫