- ثقلین - http://thaqalain.ir -

چگونگی جنگ در کربلا
پرسش و پاسخ پیرامون حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام

نبرد در روز عاشورا از همان ساعات اولیه صبح (پس از نماز) با آرایش دو لشکر آغاز گردید و تا نزدیکی‌های غروب روز عاشورا ادامه پیدا کرد.[۱] در پاسخ به این قسمت از سوال شما که: چرا تک تک می‌جنگیدند باید گفت: ابتدا جنگ تن به تن در گرفت اما از آن‌جا که تلفات دشمن بسیار شدید بود آنان اقدام به حمله دسته جمعی کردند. در مجموع سه حمله دسته جمعی به سمت خیمه‌های امام حسین (ع) شکل گرفت که تا عصر روز عاشورا ادامه یافت و با مقاومت و رشادت شگفت‌انگیز یاران حضرت، لشکریان عمر بن‌سعد مجبور به عقب نشینی شدند. غالب یاران حضرت پس از نماز ظهر و در عصر روز عاشورا به شهادت رسیدند. که علت آن را باید: «تشنگی و خستگی مفرط آنان بر اثر مبارزه قبل از ظهر» آنان دانست.با شهادت اکثر یاران در عصر روز عاشورا بود که دشمن جرأت نزدیک شدن و سپس حمله به خیمه‌ها را پیدا کرد.جهت مطالعه دقیق هر یک از حملات سه گانه لشکر عمر سعد و چگونگی دفاع یاران امام می‌توانید به جلد اول از کتاب ارزشمندو محققانه: تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهدا، نوشته گروهی از تاریخ پژوهان زیر نظر استاد مهدی پیشوایی، قم ، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره ، مراجعه فرمایید.

 

 

منبع:پرسمان


[۱] . بَلاذُری، انساب الاشراف، ج۳، ص۳۹۵؛ طبری، تاریخ الأمم و الملوک، ج۵، ص۴۲۲؛ شیخ مفید،الارشاد،ج۲، ص ۹۵؛ ابوحنیفه دِیْنَوَری، الاخبار الطوال، ص ۳۷۸؛ ابن‌اعثم، کتاب‌الفتوح، ج۵، ص۱۰۱؛ ابن‌اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۲، ص۵۶۰؛ خوارزمی، مقتل‌الحسین، ج۲، ص۴؛ ابن‌کثیر، البِدایه و النِّهایه، ج۸، ص۱۹۲؛ ابن اثیر، اُسْدُ‌الْغابَه، ج ۱، ص ۴۹۹.

 


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%da%af%db%8c-%d8%ac%d9%86%da%af-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d8%a8%d9%84%d8%a7/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.