- ثقلین - http://thaqalain.ir -

چگونگی ایجاد فضا برای نشر معارف اهل بیت علیهم ‌السلام ـ قسمت اول
کلیپ صوتی از دکتر محمد حسین رجبی دوانی

۲۵ شوال سالروز شهادت جانگداز ششمین امام برحق مسلمانان جهان وجود مقدس حضرت امام صادق علیه‌السلام بر نواده عظیم الشأنش امام عصر ارواحنا فداه و عجل الله تعالی فرجه و همه شیعیان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام تسلیت بادوجود مقدس حضرت امام صادق علیه‌السلام بنا بر مشهور در سال ۱۱۴ یعنی سالی که پدر بزرگوارشان حضرت امام باقر علیه‌السلام به شهادت رسیدند، به مقام امامت نائل گشتند. دوره امامت امام صادق علیه‌السلام بالغ بر ۳۴ سال به درازا کشید و این ایام دوره بسیار پر ماجرا و مهمی از نظر حوادث سیاسی و اجتماعی است.

 

حضرت در طول امامت خود هم خلافت غاصبانه و جائرانه بنی امیه را تجربه فرمود و هم سقوط آن و روی آمدن خلافت جبار بنی عباس راامامت آن حضرت در ادامه خلافت هشام بن عبدالملک خلیفه جنایتکار و خونریز اموی آغاز شد تا سال ۱۲۵ که هشام مرد و برادر زاده او  ولید بن یزید بن عبدالملک قدرت را بدست گرفت. مرگ هشام آغاز سستی و رو به انحطاط رفتن قدرت بنی امیه استاز ۱۲۵ تا سال ۱۳۲ که بنی امیه مضمحل می‌شوند، جنگ قدرت بین آنها در گرفته است؛ دوره خلافت ها کوتاه و عزل و قتل خلفا را در رقابت‌های درون خانوادگی امویان شاهد هستیم. در سال ۱۳۲ دولت غاصب بنی امیه توسط  عباسیان سرنگون شد و کشتار وسیعی از بنی امیه صورت گرفت و  بنی عباس که شاخه‌ای از بنی امیه بودند و نسب آنها به  عبدالله بن عباس پسر عموی پیامبر اکرم و  امیرمومنان علیه‌السلام می‌رسید قدرت را بدست گرفتند.

 

 در فاصله سال ۱۲۵ تا ۱۳۲ که دوران ضعف و انحطاط بنی‌امیه بود، خلفای جائر از امام صادق علیه السلام غافل بودند و آن حضرت فرصت مناسبی را بدست آورد تا وظیفه امامت خود را در قالب تدوین معارف اهل بیت علیهم‌السلام در مباحث فقهی، کلامی و اخلاقی تبیین بفرماید.  همچنین ۴ سال اولِ روی کار آمدن  بنی عباس یعنی از سال ۱۳۲ تا ۱۳۶ که  ابوالعباس سفاح اولین خلیفه عباسی قدرت را در دست دارد، به سبب آنکه هنوز پایگاه محمکی برای بنی عباس در امر خلافت ایجاد نشده بود نسبت به  امام صادق علیه‌السلام مدارا میکردند و این فرصت هم برای امام فراهم شد تا به اقدامات ارزشمند خود در نشر معارف اهل بیت علیه السلام ادامه دهد.


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%da%af%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d8%af-%d9%81%d8%b6%d8%a7-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%b1-%d9%85%d8%b9%d8%a7%d8%b1%d9%81-%d8%a7%d9%87%d9%84-%d8%a8%db%8c%d8%aa/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.