یاران حضرت را سه گروه تشکیل می دهند:


الف. ۳۱۳ که یاران خاص حضرت هستند؛


ب. ده هزار نفر که در آغاز ظهور کنار حضرت گرد می آیند؛


ج. عموم شیعیان و محبان که بعد از اعلام ظهور به یاری حضرت میشتابند .


در روایتی از امام جواد(ع) آمده است: «پس هنگامی که این تعداد (۳۱۳ نفر) از اهل اخلاص گرد او (در مکه و به اذن خدا) جمع شدند، خدا امر او را ظاهر کند. پس هنگامی که برای او عقد (ده هزار نفر مرد) کامل شد، به اذن خدای عزوجل خروج می کند».(کمال الدین، ج۲، ب۳۶، خ۲)
ناگفته نماند که در طول تاریخ جنگها و انقلابها ثابت کرده است که زیادی لشکر خیلی تعیین کننده جنگ نیست بلکه صبرو استقامت مبارزین است که سرنوشت جنگ را رقم میزند . و خوشبختانه این صبوریت و استقامت از ویژه گی های یاران مهدی است .

 


علاوه بر یاران که یکی از عوامل پیروزی امام مهدی(ع) می‌باشد ـ باید به امور دیگری که در این حرکت الهی و نصرت امام دخالت دارند، توجه داشت. از جمله این امور: ایجاد رعب و هراس (خداوند در دل دشمن هراس می‌اندازد به گونه‌ای که در جنگ دچار تزلزل روحی و فکری و جسمی می‌شوند و نمی‌توانند به درستی از امکانات خود استفاده کنند)، مدیریت جامع امام، برنامه‌ریزی صحیح دعوت مردم به شناخت امام و حق طلبی، امداد‌ها و عنایت‌های غیبی الهی، حضور ملائکه در گروه لشکریان امام عصر(ع) واز جمله حمایت توده مردم از قیام مهدی در این نبرد خیلی کار ساز و تعیین کننده است . با فراگیری ظلم واستبداد‎‏‏‏‏ مستضعفین عالم و توده مردم تشنه ظهور فرد مصلح گشته تا به این ظلم و اجحاف خاتمه دهد. وقتی حضرت ندای عدالت خواهی را بلند میکند همه با تمام وجود خواستار او میشوند و… به این صورت است که افکار عمومی جهان از نهضت حضرت حمایت می کند . با این توضیح طرفداران حضرت خیلی هم کم نیستند .

 

 

منبع:پرسمان