سؤال: چرا امام حسین علیه السلام خانواده خود را به کربلا بردند؟

 

 

پاسخ : وجود مقدس حضرت امام حسین علیه السلام وقتی که در مدینه مکلف و ملزم شدند که باید با یزید لعنه الله بیعت کند و در دستوری که یزید به ولید بن عتبه حاکم مدینه و پسر عموی خود داده بود که حسین را احضار کن و برای من از او بیعت بگیر و چنان چه بیعت نکرد سر از تن اوجدا کن و برای من به شام بفرست؛ امام حسین سلام الله علیه که نه تنها قصد بیعت کردن نداشتند بلکه قصد ایستادن و مقاومت و مقابله با یزید را داشتند، نمی خواستند در مدینه با او مواجه شوند. چون حضرت قطعا کشته می شدند و انعکاس درستی پیدا نمی کرد و حرکت و شهادت امام علیه السلام بدون پیام و پیامد میشد.

 

لذا امام علیه السلام قصد کرد که مدینه را به سوی مکه که حرم امن الهی بود ترک کند. حال اگر حضرت به تنهایی می رفتند امکان گرفتن و اسارت و زندان انداختن خانواده امام علیه السلام بسیار زیاد بود چرا که از بنی امیه لعنهم الله ما سابقه داریم و در زمان معاویه عمرو بن حمق خزاعی از اصحاب بزرگوار پیغمبر و امیرالمومنین علیهماالسلام وقتی که به دست معاویه تحت تعقیب قرار گرفت و بنا بود او را به شهادت برساند عمرو بن حمق گریخت، لذا برای اینکه خود را تسلیم کند همسر او که پیرزنی بزرگوار بود را گروگان گرفتند و به زندان انداختند تا او خود را تسلیم کند و بعد از شهادت عمرو بن حمق سر مطهر او را بریدند و در دامن همسرش در زندان انداختندبنابراین از این خاندان پلیدی که برعالم اسلام حاکم شدند چنین جنایتی ساخته بود و اگر خانواده امام علیه السلام می ماندند به شدت در خطر اسارت بودند.

 

 اما اینکه چرا حضرت خاندان خود را از مکه به سوی کربلا آوردند، خب می دانیم که امام علیه السلام توسط مردم کوفه دعوت شدند و دعوتی که هزاران نفربا بیعت خود با مسلم ابن عقیل او را رسمیت داده بودند و به امام عرضه داشته بودند که کوفه مشتاق ورود شماست و هر چه زودتر به ما ملحق  شوید تا با شما مقابل یزید بایستیم، همان خطری که در مدینه امام را تهدید می کرد در مکه هم رخ می داد. حالا هم که مردم کوفه دعوت کرده اند و امام بنا دارد به کوفه برود با این استقبالی که صورت گرفته و بیعت گسترده ای که کردند و مسلم ابن عقیل هم نوشته که کوفه آماده پذیرش قدوم شما هست، العجل…العجل… امام تصمیم داشتند به کوفه نقل مکان کنند و خانواده حضرت در کوفه مقیم خواهند شد. مثل دورانی که امیرالمومنین علیه السلام مرکز خلافت را از مدینه به کوفه آورد. بعد اگر لازم باشد بایزید لعنه الله وارد جنگ شوند امام علیه السلام خانواده را در کوفه قرار خواهد داد و خود برای جنگ بیرون می روند همانگونه که امیرالمومنین علیه السلام خانواده خود را در کوفه قرار داده بود و برای مقابله با معاویه به صفین رفت.

 

منتها اینجا خیانت مردم کوفه و رها کردن مسلم ابن عقیل و ترسیدن از عبیدالله بن زیاد  لعنه الله موجب شد که کوفه به دست عبیدالله بیافتد و مسلم به شهادت برسد. لذا امام که در راه کوفه بود را به اجبار در  کربلا فرود آوردند و از این روست که خانواده و اهل و عیال حضرت در فاجعه کربلا شاهد وناظر هستند و در پایان این فاجعه جانسوز و تکان دهنده به اسارت گرفته می شوند.