- ثقلین - http://thaqalain.ir -

پیام تصویری آیت الله صدیقی (دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر) به مناسبت عید سعید غدیر
07 مرداد ماه 1400

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المَعصُومِین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ‏».

روز عید غدیر را تبریک عرض می‌کنم که عیدالله الاکبر است، بسیاری از انبیاء بزرگ در آن روز وصی خودشان را تعیین کرده‌اند، بر حسب روایت آن روز آتش بر حضرت ابراهیم علیه السلام گلستان شده است، روز بسیار پُرمحتوا و پُربرکت و پُرذخیره است، ولی برجستگی تامّ غدیر به این است که خدای متعال پیغمبر خود را مأمور کرد تا ولایتِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را در یک مراسم رسمی و عمومی و جهانی در یک بیابان سوزان که کسی فکر نکند ولایت جزوِ مناسکِ حج است، عبادتی برتر از این است.

از بزرگی سؤال کردند که آیا «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله» جزوِ اذان هست؟ پاسخ دقیقی داد و آن هم این بود که اذان جزوِ «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله» است، حج جزوِ ولایت است، نماز زیرمجموعه‌ی ولایت است، تمام عبادات به منزله‌ی جسم است و عبادتی که به این عبادت‌ها جان و روح می‌دهد و زنده می‌کند و باقی می‌دارد و عبادت را عندالله می‌کند ولایتِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و ائمه اطهار علیهم السلام است.

می‌خواهم چند نکته راجع به غدیر به خدمت همه‌ی عزیزانی که می‌بینند و می‌شنوند، ان شاء الله برای تقرّب به خدای متعال عرض کنم.

یکی اینکه غدیر آغازِ یک جریان است و یک چشمه‌ی جوشان است و خدای متعال خواسته است که غدیر تا ابد غدیر بماند، غدیر مانند حوادثی نیست که تاریخ آن را کهنه کند، مانندِ نزولِ قرآن کریم است، قرآن کریم در بیست و سه سال نازل شده است ولی این نزولِ قرآن کریم در بیست و سه سال، قرآن کریم را در بیست و سه سالگی نگه نداشته است، قرآن کریم یک پدیده‌ی ابدی و ماندگار است و برای تزریقِ حیات به جامعه‌ی بشری از جانب خدای متعال نازل شده است. قرآن کریم درسِ زندگی است، قرآن کریم خط تقرّب به خدای متعال است، قرآن کریم ذکر است، قرآن کریم سیاست است، قرآن کریم عبادت است، قرآن کریم تربیت است، قرآن کریم قانون است، قرآن کریم پاسخگوی همه‌ی چیزی که بشر لازم دارد، غدیر می‌گوید امیرالمؤمنین صلوات الله علیه قرآن ناطق است، اگر آن قرآن صامت بلندگو و زبان نداشته باشد مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

بنابراین ضمن اینکه روح و جان دین است، زبان قرآن کریم است، زبان شریعت است، زبان حقیقت است، زبان طریقت است.

این یک نکته است که مسئله‌ی غدیر پایان ندارد، غدیر چشمه‌ای است که روز هجدهم ذی الحجّه در سال پایانی عمر شریف نبی مکرم اسلام به امر خدا در یک بیابان و در یک مناسک مستقلی آغاز شده است و جوشیده است و این جریان در سلسله‌ی وجودی حضرات ائمه معصومین علیهم السلام ادامه پیدا کرده است و استمرار دارد، تا به حضرت حجّت ارواحنا فداه می‌رسد.

وجود مکرّم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در خطبه غدیریه هم چند مرتبه نام حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف را برده‌اند.

امروز غدیریان می‌دانند برای اینکه دستشان به امام زمان ارواحنا فداه نمی‌رسد که امام زمان ارواحنا فداه صاحب اصلی پرچم غدیر هستند و همان چشمه‌ی جوشانی است که نماز و روزه و مراقبه و اخلاق و معنویت و جهاد و دفاع از وجود نازنین امام زمان ارواحنا فداه می‌جوشد، امروز که دست ما به امام زمان ارواحنا فداه نمی‌رسد، استمرارِ حرکت غدیر در وجود ولی فقیهی است که خدای متعال این سعادت را نصیب مردم عصر ما کرد و این اصلِ فراموش‌شده که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در غدیر مطرح شدند و همه بیعت کردند، ولی بعد بیعت شکستند و به سراغ کس دیگری رفتند، رهبرِ تعیین شده‌ی از جانب خدای متعال که مظهرِ همه‌ی صفات خدای متعال بود و در همه‌ی فضائل، برترین فرد بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بود و او بود که اسلام را احیاء کرد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را حمایت کرد، و در هیچ کسی در هیچ منقبتی بغیر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نظیرِ او نبود، چنین شخصیتی و چنین قانونی و چنین الگویی را گذاشتند و به سراغ دیگران رفتند.

این غدیر در طول تاریخ منزوی بود، جریان غدیر و این چشمه‌ی جوشان منزوی بود، تشنه‌ها نمی‌رفتند که از این چشمه بنوشند، امام راحل آمد و آن پرچم را بلند کرد تا زمینه را آماده کند و به صاحب اصلی آن که امام زمان ارواحنا فداه هستند تحویل بدهد، و امروز پرچم غدیر در دست نایب امام زمان ارواحنا فداه رهبر بزرگوارمان حضرت آیت الله خامنه‌ای ادام الله ظله الشریف است، او نایب امام زمان ارواحنا فداه است، بعد از امام زمان ارواحنا فداه او در قله است، هم از نظر معنوی و اخلاقی و شرح صدر و مدیریت، بعد از امام زمان ارواحنا فداه او کاملترین فردی است که ما او را می‌شناسیم و امروز که صاحب اصلی پرچم غدیر در پس غیبت است، امروز پرچمدار غدیر نایب امام زمان ارواحنا فداه ولی فقیه زمان ماست.

نکته‌ی دیگر این است که روز غدیر روز شادی است، روز غدیر روز احسان است، روز غدیر روز اطعام است، روز غدیر روز گره‌گشایی است، روز غدیر روز هدیه دادن است، روز غدیر روز بخشش است، روز عطاء است، روز بروز سخاوت است، روز بروز کرامت است، روزی است که دل‌ها باید صاف بشود، همه باید به یکدیگر لبخند بزنند، در روز غدیر به عشق مولا امیرالمؤمنین صلوات الله علیه هیچ کسی، ولو مشکلاتی داشته باشد نباید اخمی بر صورت داشته باشد، افسردگی نباید در چهره‌ی کسی تماشا شود، روز غدیر روز تلألو نور ولایت و محبّت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در جان‌های کسانی است که پروانه‌ی شمع وجود امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه است. لذا هم اطعام در روز غدیر… علاوه بر اینکه باید افراد فقیر را اطعام کنیم، ولی آن روز نباید صرفاً روز ترحّم و فقیرنوازی باشد، آن روز فقرا هم گرامی هستند، فقرا آن روز باکرامت هستند، فقرا آن روز نسبت به هیچ کسی کمیِ شأن و مقام ندارند، همانطور که در آن روز همسایگان غنی خودمان را اطعام می‌کنیم باید به آن‌ها هم به همین دید اطعام کنیم که همه میهمانِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه هستند، آن روز فقیر و غنی و زن و مرد و پیر و جوان و کودک و بزرگ همه بر سرِ سفره‌ی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه هستند و همه نوکرِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه هستند و این سفره را اداره می‌کنند.

این است که فضیلتی که برای اطعام روز غدیر در روایت آمده است واقعاً فوقِ درکِ عقل است. اگر کسی به یک بنده‌ی خدا یک طعام با عشق امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بدهد بمنزله‌ی این است که صد و بیست و چهار هزار پیغمبر را میهمان کرده است و به آن‌ها افطاری داده است و اطعام کرده است. شما در کدام فرصتی می‌توانید چنین گنجی را بدست بیاورید؟ این گنج را از دست ندهید، این ثواب را به آن طعام نمی‌دهند بلکه این ثواب را به آن عشقی می‌دهند که شما را در به درِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه کرده است که احسان می‌کنید و دلی را شاد می‌کنید و این آیین را رونق می‌دهید، آن ثواب را به این عشق می‌دهند، عشق خیلی ارزش دارد، عشقِ به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه انسان را ذوبِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه می‌کند، عاشق ذوبِ معشوق می‌شود و در وجودِ معشوق دیده می‌شود.

لذا آن روز هر کسی که می‌تواند، طلبه‌ها، دانشجوها، جوان‌های کاسب، همه‌ی جوان‌ها و غیرجوان‌ها، هر نفر یک غذا تدارک ببیند، اگر هم ندارد خودش نخورد که دیگران به او می‌دهند، یک غذا بدهید، جمع بشوید که به یک کمک مؤمنانه‌ی همه جانبه تبدیل بشود، ولی در حصارِ فقرا نباشید، به همه برسید، خصوصاً به فقرا، که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به آن‌ها بیشتر توجّه می‌کردند و بیشتر می‌رسیدند.

نکته‌ی دیگر این است که ما عیدی بالاتر از عید غدیر نداریم، نه عید قربان، نه عید فطر، نه عید جمعه، نه اعیادی که میلاد حضرات معصومین علیهم السلام است، نه عید مبعث، هیچ کدام مانند عید غدیر نیست. مبعث خیلی مهم است، خدای متعال بشریت را با مبعث بیمه کرده است، ولی مبعث درختی است که میوه‌ی آن غدیر است، درختی که میوه نداشته باشد ارزشِ آن خیلی مشخص نیست، انسان وقتی میوه‌ی درخت را نوش جان می‌کند و کام انسان شیرین می‌شود قدرِ آن درخت را می‌داند، این است که مسئله‌ی غدیر را جدی بگیرید.

انقلابی‌ها! اگر شما غدیر را احیاء کنید ولایت فقیه و انقلاب بیمه شده است، چون ریشه‌ی انقلاب و چشمه‌ی انقلاب غدیر است، انقلاب از غدیر نشأت گرفته است، نهری است که از آنجا جریان پیدا کرده است و کام‌های بشریت را شیرین کرده است و جبهه‌ی مقاومت را بوجود آورده است و بینی دشمنان را به خاک مالیده است، «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ».

من تبریک عرض می‌کنم و مبارکباد می‌گویم، ان شاء الله آن روز خودتان را خوش‌بو کنید، غسل کنید، مناسک غدیریه بعمل بیاورید، خصوصاً زیارت غدیریه‌ای که مرحوم محدث قمی رضوان الله تعالی علیه در مفاتیح الجنان از امام هادی علیه السلام نقل می‌کند، با زیارت جامعه پهلو می‌زند، و در بعضی از ابعاد کمی بی‌پرده‌تر از زیارت جامعه کبیره است و اسناد این زیارت هم اسناد معتبر و مقبول است. لذا معرفت خودتان را با خواندنِ این زیارت بالا ببرید.

بهترین لباسی که می‌خواهید در طول سال بپوشید روز غدیر باشد، بهترین عیدی که به یک فرد محبوب خودتان، به همسر خودتان، بعضی از جوان‌ها به نامزد خودشان می‌دهید، ان شاء الله همه دارای نامزد و عیال باشید و خدای متعال به همه‌ی شما جوان‌های عزیز و طلبه‌های عزیز در سایه‌ی ولایتِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه نصیب کند که از این تنهایی نجات پیدا کنید و سامان پیدا کنید، آن روز روزِ ایثار است، از خودتان کم کنید و به صورت یک هدیه در حد خودتان به عزیزترین کسان خودتان، به مادرتان، به پدرتان، به همسرتان، به خواهر و برادر خودتان هدیه بدهید، ولو شده است یک شاخه گل، یک طاقه ریحان از جایی تهیه کنید و هدیه بدهید که خوشبو هم هست که بو کنند. عید غدیر روزی است که نباید با دست خالی به یکدیگر برسید، حداقل این است که با زبان خودتان یک شوخی کنید و یک دلی را شاد کنید.

آن روز روزی است که وقتی جوانِ آمیرزا جواد آقای ملکی رضوان الله تعالی علیه به آب افتاد و غرق شد نگذاشت کسی بفهمد، به روی خود نیاورد و شادی روز غدیر را با هیچ چیزی عوض نکرد، روز غدیر روز شادی است، همانگونه که روز عاشورا روز غم است روز غدیر دقیقاً روز شادی است، همه شاد باشید و ان شاء الله به برکتِ احیای غدیر، عاشورا هم نتیجه بدهد و امام زمان ارواحنا فداه تشریف بیاورند.

ان شاء الله همیشه شاد باشید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%b5%d8%af%db%8c%d9%82%db%8c-%d8%af%d8%a8%db%8c%d8%b1%da%a9%d9%84-%d8%a8%d9%86%db%8c%d8%a7/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.