- ثقلین - http://thaqalain.ir -

پیام آیت الله صدیقی به مناسبت عید مبعث
آیت الله صدیقی؛ 03 فروردین 1399

«السَّلامُ عَلَیکَ یا رَسول الله وَ عَلَی أهلِ بَیتِک، السَّلامُ عَلَیکَ یا بَقیَّه الله یا صاحِبَ الزَّمان»

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ‏».

مقدّمه

مبعثِ شریف را به محضرِ مبارکِ مولا و سیّدمان حضرت حجّت بن الحسن المهدی امام زمان ارواحنا و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه و نایبِ بزرگوارِ ایشان و همه‌ی عالِمانِ دلداده‌ی به آن بزرگوار و پیروانِ مکتبِ نجات‌بخشِ آن عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

بعثتِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در میانِ نعمت‌های بی‌شمارِ خدای متعال از همه‌ی نعمت‌ها بالاتر است.

ارزشِ نعمتِ «بعثت»

در قرآن کریم آمده است که «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَهَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا»[۱] اگر کسی بخواهد نعمت‌های خدای متعال را احصاء کند، ولو با دستگاه‌های علمی امکان ندارد، قابلِ شمارش نیست، هم همه‌ی نعمت‌ها شناخته شده نیست و هم نعمت‌هایی هم که ظاهر است به هیچ وجه برای انسان قابل شمارش نیست، چون اندازه ندارد، حد ندارد که کسی بتواند آن را احصاء کند.

اگر تمامِ دریاها مرکّب باشد و همه‌ی اشجارِ عالَم و ریگ‌ها قلم باشد و بخواهند نعمت‌های الهی را احصاء کنند، دریاها تمام می‌شود اما نعمت‌های خدای متعال تمام نمی‌شود.

با اینکه نعمت‌های الهی و آفریده‌های خدای متعال و جلوه‌های حق و آیاتِ پروردگارِ عالَم از شمارش بیرون است، مع ذلک خدای متعال فرموده است «قُلْ مَتَاعُ الدُّنْیَا قَلِیلٌ»[۲] متاعِ دنیا که همین نعمت‌هایی است که خدای متعال در این عالَم در اختیارِ بشر قرار داده است قلیل است.

لکن نعمتِ نبوّت و رسالت و نعمتِ هدایت و راهنمایی و راهبریِ نبیّ مکرّمِ اسلام آنقدر عظمت دارد که خدای متعال نسبت به این نعمت بر بندگانِ خود منّت گذاشته است، «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ»[۳]، خدای متعال بر مؤمنین منّت گذاشته است و نعمتِ سنگینی بر آن‌ها ارزانی داشته است که در میانِ آن‌ها پیغمبری را برانگیخته است که این پیغمبر دو بال دارد، یک بالِ تعلیم و یک بالِ تزکیه و تربیت، «یُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ»، جانِ بشر را تصفیه و تزکیه می‌کند و صفا می‌بخشد و خالص می‌کند، و فکرِ بشر را، مغزِ بشر را با آن علم و دانش سرشار می‌سازد.

این پیامبری که پیامبرِ عِلم است و پیامبرِ تزکیه و آدم‌سازی است، این نعمتِ «بعثت» بالاترین نعمتی است که خدای متعال آفریده است.

معجزاتِ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم

در وصفِ این پیامبر آیاتی از قرآن کریم آمده است تا ما حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را بیشتر بشناسیم و به ایشان دل بدهیم و از ایشان پیروی کنیم و مجذوبِ ایشان بشویم و با جذبه‌های ایشان درجاتِ قربِ خدای متعال را طی کنیم و به لقاء الهی برسیم.

خدای متعال معجزاتی را از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نقل کرده است که در میانِ معجزاتی که برای انبیاء علیهم السلام حادث شده است، عددِ معجزاتِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از همه‌ی آن‌ها بالاتر است، بیش از چهار هزار اعجاز از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در تاریخ ثبت شده است که در قرآن کریم چند موردِ آن ذکر شده است، یکی از آن‌ها «شقّ‌القمر» است، لکن این معجزات که معجزاتِ حسّی بوده است و حجّت را بر عالمیان تمام کرده است، این‌ها برای این است که بشر باور پیدا کند و با یقین و اطمینان از همچنین اسوه و مقتدایی طبعیّت کند و زندگیِ خود را با زندگیِ نورانی و الهیِ او تطبیق بدهد و گرفتارِ انحرافات نشود.

در میانِ معجزاتِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دو معجزه مهم‌ترین معجزه‌ی ایشان است که این دو معجزه از یکدیگر جدا نمی‌شوند.

یکی قرآن کریم است و دیگری هم عترتِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم.

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام جزوِ معجزاتِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جزوِ اعجازهای نبیّ مکرّم اسلام هستند، و دوازده امام ما معجزاتِ عینیِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هستند. و این قرآن که معجزه‌ی همیشگیِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، از روزی که نازل شده است به مخالفین اعلان فرموده است که اگر باور ندارید که «قرآن» از جانبِ خدای متعال است شما هم مثلی برای او بیاورید، اگر نتوانستید مثلی مانندِ تمامِ قرآن بیاورید ده سوره مانندِ آن را بیاورید، اگر از آن هم عاجز هستید یک سوره مانندِ قرآن بیاورید.

قرن‌ها گذشته است و هنوز بشر نتوانسته است در برابرِ این مبارزه حریفی را به عرصه عرضه کند.

شاهدهای نبوّتِ حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلّم

وجود نازنین حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم که خود جلوه‌ی اعظمِ خدای متعال هستند، آیتِ بزرگِ خدای متعال هستند، مظهرِ اقتدارِ خدای متعال هستند، این دو نعمت را برای راهنمایی و راهبریِ بشر در کنارِ یکدیگر قرار داده است که در این آیه‌ی کریمه هم فرمودند: «وَیَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا ۚ قُلْ کَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ»[۴]، حبیب من! پیامبرِ من! کفّار می‌گویند تو مرسل نیستی، می‌گویند تو فرستاده‌ی خدا نیستی، بگو که من بدونِ دلیل و بدونِ شاهد ادّعا نمی‌کنم، دو دلیل دارم، یکی خدای متعال است، شهادتِ خدای متعال، که همان قرآن شهادتِ خدای متعال است، اعجازِ قطعی است، بشر نمی‌تواند برای آن مثل و نظیری بیاورد، دومّی هم وجود مبارکِ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است، «وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ»، هم کتاب دلیلِ مهم است، و هم کسی که «علم الکتاب» در سینه‌ی او گذاشته شده است، و آن مولای ما حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است.

توسّل به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در مقابله با ویروس منحوس کرونا

در این شرایطی که دنیا گرفتارِ یک فاجعه شده است و یک ویروسِ منحوسِ نامرئی مأموریت پیدا کرده است تا قهّاریّتِ خدای متعال را بر بشر نشان بدهد و همه‌ی مدّعیانِ قدرت و گردن‌کلفت‌ها را عاجز کند و همه در برابرِ او درمانده بشوند، در چنین شرایطی من به پیامبر اعظم‌مان، به پیامبر رحمت‌مان صلوات الله علیه عرضه می‌دارم: یا رسول الله! خدای متعال شما را اینطور معرّفی کرده است، فرموده است: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ»[۵]، از میانِ خودِ شما، از قماشِ خودِ شما پیامبری سراغِ شما را گرفته است که سختی‌های شما را تحمّل نمی‌کند، «عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ»، بر او خیلی گران است شما به مشکل بربخورید، و همچنین نسبت به مؤمنین رأفت دارد، مهربان است، هم رحمت دارد، دلسوز است و مشکلات را برطرف می‌کند.

عرضه می‌دارم: یا رسول الله! امّتِ شما درمانده هستند، خدای متعال شما را اینطور معرّفی کرده است که پیامبر مشکلاتِ امّت را برنمی‌تابد و نسبت به مؤمنین رئوف و رحیم است، شما را به عصمتِ تنها یادگارِ شما حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و ولایتِ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام که قرآن کریم حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را جانِ شما معرّفی کرده است قسم می‌دهیم این بلا را از این امّتی که امّتِ مرحومه نامیده شده‌اند و باید مورد ترحّم و رأفتِ شما قرار بگیرند برطرف بفرما.

به همه‌ی دلدادگان و عاشقان تبریک عرض می‌کنم و امید دارم حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم همه‌ی ما را با یک نگاهی از این بلا نجات بدهد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


 پی نوشت:

[۱] سوره مبارکه نحل، آیه ۱۸ (وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَهَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِیمٌ)

[۲] سوره مبارکه نساء، آیه ۷۷ (أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ قِیلَ لَهُمْ کُفُّوا أَیْدِیَکُمْ وَأَقِیمُوا الصَّلَاهَ وَآتُوا الزَّکَاهَ فَلَمَّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِیقٌ مِنْهُمْ یَخْشَوْنَ النَّاسَ کَخَشْیَهِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْیَهً ۚ وَقَالُوا رَبَّنَا لِمَ کَتَبْتَ عَلَیْنَا الْقِتَالَ لَوْلَا أَخَّرْتَنَا إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِیبٍ ۗ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْیَا قَلِیلٌ وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ لِمَنِ اتَّقَىٰ وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِیلًا)

[۳] سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۶۴ (لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ)

[۴] سوره مبارکه رعد، آیه ۴۳

[۵] سوره مبارکه توبه، آیه ۱۲۸


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85-%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%b5%d8%af%db%8c%d9%82%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d8%aa-%d8%b9%db%8c%d8%af-%d9%85%d8%a8%d8%b9%d8%ab/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.