- ثقلین - http://thaqalain.ir -

پسر هفت ساله ی ترسو
پرسش و پاسخ پیرامون تربیت فرزندان

بخشی از ترس بچّه ها طبیعی است. وجود مبارک امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: “ترس زمینه ساز امنیت است”؛ یعنی فرد برای این می ترسد که امنیّت خودش را حفظ کند.

ترس بچّه ها ممکن است چند علّت داشته باشد:

الف. جدا نخوابیدن از والدین

یکی از فلسفه‌های این که بچّه‌ها باید جدا بخوابند، این است که با این کار، بچّه‌ها مستقل‌تر بار می‌آیند و شجاع‌تر می‌شوند؛ لذا ما از والدین می‌خواهیم که با یک برنامه‌ریزی مناسب فرزندشان را جدا بخوابانند.

 

ب. دیدن برنامه های تخیّلی و ترسناک

بعضی ازکارتون ها باعث ایجاد ترس در بچّه ها می شود که بعضی از آنها از رسانه و بعضی دیگر از طریق سی دی ها برای بچّه ها پخش می شود؛ لذا باید از دیدن این برنامه ها خودداری کرد.

 

ج. به مخاطره افتادن امنیّت

یکی از عوامل ترس به خطر افتادن امنیّت در فرزندان است و از جمله عواملی که امنیّت آنها را از بین می برد، تهدید است؛ لذا ما به والدین توصیه می کنیم که کمتر از این حربه در ارتباط با بچّه ها استفاده کنند.

 

د. نوع برخورد والدین

گاهی اوقات نوع برخورد پدر و مادر منجر به ایجاد ترس در بچّه ها می شود؛ به عنوان مثال والدین به بچّه ای که از تاریکی وحشت دارد، می گویند: تنها به اتاق تاریک برو تا ترس تو بریزد! این کار اشتباه است؛ در این موارد پدر و مادر باید با بچّه همدردی و همراهی کنند؛ مثلاً اگر بچّه از تاریکی می ترسد، او را کمتر در فضای تاریک قرار دهیم.


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%be%d8%b3%d8%b1-%d9%87%d9%81%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%87-%db%8c-%d8%aa%d8%b1%d8%b3%d9%88/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.