- ثقلین - http://thaqalain.ir -

پاسخ قاطع سپاه به تروریست ها از جلوه های نظام بود
نمازجمعه تهران؛ آیت الله صدیقی 13 / مهر / 1397

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏».[۱]

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِین طَبِیبِنَا حَبِیبِنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِم مُحَمَّدٍ و آلِهِ الأطْهَرینَ سِیَّمَا مَولَانَا بَقیَّهَ اللهِ فِی العَالَمینَ أَرْوَاحُنَا فِدَاهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ رِضَاهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ»[۲].

همه‌ی مؤمنین و مؤمنات، همه‌ی پاکدلان و شما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه می‌کنم.

در محضر شما مهمانان خدای متعال ایم و روز جمعه میزبان و سفره دار نعمت‌های الهی امام زمانمان ارواحنا فداه است، روز جمعه مهمان حضرت هستیم، به شما مهمان‌های عزیز خدای متعال و اولیای خدای متعال در ارتباط با آیات مبارکه‌ی سوره حمد- خدا را شکر می‌کنیم که در این وادی خدای متعال به ما عنایت دارد- این آیه پیام‌های بی‌کرانی دارد و مقداری را که در حد بضاعت ناچیزِ ما بود در محضر شما ارئه کردیم.

Sadgihi-NamazJome13970713-Thaqalain_IR (3)

مسئله‌ی استعانت و شفاعت

در آیه‌ی «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»[۳] یکی از سؤالاتی که در این آیه کریمه هست؛ عبودیت مخصوص ذاتِ ربوبی است؛ اما اطاعت چطور؟ محبت چطور؟ عشق چطور؟ تبعیت چطور؟ پیروی چطور؟

در این رابطه مطالب فراوان است و ذیلِ همین آیه‌ی کریمه مرحوم علامه آیت الله خویی رضوان الله تعالی علیه در «تفسیر البیان» خود بحث شفاعت را مطرح فرموده‌اند.

اگر معبود فقط خدای متعال است و اگر کمک فقط از خدای متعال است. شفاعت چه جایگاهی دارد؟

در این رابطه گاهی ما مسائل را پیچیده می‌کنیم در حالی که فطرت ما با حقایق آشنا است و عقل هم چراغ فطرت است و مسائل اگر به دست نااهل نیفتد اغماض و معما نیست، قابل فهم و درک است.

اطاعت پیامبر خدا صلی الله و علیه و آله و سلّم و اطاعت ائمه اطهار صلوات الله علیهم همان اطلاعتِ خدای متعال است.

خدای متعال فرموده است: «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ»[۴]… اطاعت از علم و عالم «اَفَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدَى»[۵] این آیه هم خیلی روشن است؛ کسی‌که راه رفته است، پیچ و خم راه را دیده است و آن کسی‌که رفته است شما را دعوت می‌کند تا شما هم در این خط بیایید که به مقصد برسید؛ این تبعیّتِ ناآشنا از آشنا، نابلد از بلد، این یک امر فطری، عقلی و تجربی در طول تاریخ است.

لذا مسئله‌ی تقلید و تبعیتِ از فقیهِ آل پیامبر صلی الله و علیه وآله و سلّم علاوه بر آن نصوصی که در رابطه با مسئله رهبری و حاکمیت که حاکم جامعه، زمامدار جامعه، رهبر جامعه نمی‌تواند یکی بیشتر باشد، این تجزیه بردار نیست، در هر زمانی یک امام بوده ولو چندین معصوم و صاحب ولایت در کنار هم بوده‌اند، خمسه‌ی طیّبه همه مطهّر بودند، مخلَص بودند، معصوم بودند، ولایت الهی در وجود آن‌ها محقق بود، مع ذلک تا پیامبر خدا صلی الله و علیه وآله و سلّم بودند رسول خدا صلی الله و علیه وآله و سلّم پرچم دار بودند و امیرالمؤمنین علیه السلام عاشقانه پروانه‌ی وجود رسول  خدا صلی الله و علیه و آله بودند، بعد امیرالمؤمنین علیه السلام پرچم‌دار بودند و حسنین علیهما السلام علاوه بر اینکه مقام پدری را رعایت می‌کردند در برابر امیرالمؤمنین علیه السلام خاک بودند و مادامی ‌که امام حسن مجتبی علیه السلام پرچمِ زعامت را در اختیار داشتند امام حسین ما علیه السلام برای امام حسن مجتبی علیه السلام مأموم بودند، پیرو بودند، عاشق بودند و ذوب در وجود امام حسن مجتبی علیه الصلاه و السلام بودند.

در مسئله نیابت حضرت حجت ارواحنا فداه هم عقل اقتضاء می‌کند، یک مؤسسه یک مدیر لازم دارد، یک وزارتخانه یک وزیر لازم دارد، یک کلاس یک معلم لازم دارد، دو نفره قابل جمع نیست؛ هم این سنّت الهی است که «لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَهٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا»[۶] دو اراده در عرض هم تعارض دارد، تزاحم دارد، فساد دارد، جنگ دارد، تنازع دارد، اما یک اراده وحدت می‌آورد.

لذا «امامت در بیانات حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها منشأ وحدت معرفی شده است. «اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرقَهِ»[۷] در ارتباط با دیگر افراد که تبعیتِ آن‌ها چطور است؟ تبعیّت از پدر و مادر واجب است مگر اینکه امر به معصیت بکنند.

لذا در غیر معصومین سلام الله علیهم اجمعین یک قانون حاکم بر همه‌ی قوانین است: «لا طَاعَهَ لِمَخْلُوقٍ فِی مَعْصِیَهِ اَلْخَالِقِ»[۸] حالا رئیس جمهور است، وزیر است، مدیر کل است، امام جماعت یک محل است، یک انسان موجّه است که دور او شلوغ است و قدرت دارد و یک چیزهایی از انسان می‌خواهد؛ ما ابتدا شرعِ خودمان را می‌بینیم، ابتدا دینِ خودمان را می‌بینیم، هر کجا از ما چیزی خلاف دین خواستند، هیچ کارمندی حق ندارد از رئیسی که از او خلاف شرع از او مطالبه می‌کند، از او کمک در زیر میزی گرفتن می‌خواهد، از او اعانت در اثم و پایمال کردن حق می‌خواهد، هیچ کس حق ندارد در معصیت خالق از هیچ کسی تبعیت کند.

اما معصومین علیهم السلام کلاً خودشان نیستند، «وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَکِنَّ اللَّهَ رَمَى»[۹].

در مسئله‌ی شفاعت هم هر جا کسی کم دارد، اگر دارایی خود او کفایت نمی‌کند، کسی بیاید کمبود او را جبران کند… این آیه کریمه که لطافتی دارد و کسانی که عاشق امام زمان ارواحنا فداه هستند با این آیه به حضرت وصل می‌شوند «یَا أَیُّهَا الْعَزِیزُ مَسَّنَا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَهٍ مُزْجَاهٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَیْنَا»[۱۰]، وقتی این فرزندان حضرت یعقوب علیه السلام حضرت یوسف علیه السلام را مبتلا به غیبت کردند، حضرت یوسف علیه السلام چهل سال در زندان غیبت بودند و محیطِ خانواده‌ی حضرت یعقوب علیه السلام و محیطِ شهر و منطقه از برکات وجودِ این ولیّ خدا محروم بودند و غیبت او باعث شد که برکت رفت و مبتلا به مجاعه و قحطی و کم آبی و ضیق معیشتی شدند و ناچار شدند به مصر بیایند و کمک بخواهند، نمی‌دانستند که این یوسف همان کسی است که آن‌ها او را به چاه انداختند، همان کسی است که این‌ها او را به اجبار از خودشان دور کردند، کسی ‌که مایه‌ی حیات و عزّت و تسهیل زندگی‌شان بود نتوانستند با چشم حسد تحمل کنند و خودشان را به دردسر انداختند و خدای متعال هم آن‌ها را مجبور کرد بروند دامنِ او را بگیرند.

گفتند: «یَا أَیُّهَا الْعَزِیزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ» که ما هم امروز به امام زمانمان ارواحنا فداه همین را می‌گوییم، گفتند: ای عزیز مصر! ما گرفتار شدیم، خودمان و عائله‌ی‌مان! پریشانیِ اقتصادی داریم به هم ریختیم، «فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ» آمده‌ایم تا به ما کمک کنید ولی چیزی که آورده‌ایم کافی نیست، ما کم آورده‌ایم اما تو کم نگذار.

روز قیامت همه کم می‌آورند اما شخصی که مأمور است کمبودهای کسانی‌ که در خط بودند اما راه طولانی است… «آهِ مِنْ قِلَّهِ الزَّادِ، وَ بُعْدِ السَّفَرِ»[۱۱] مسافرت سفر ابدی است، مرگ ما آغاز زندگی بی‌پایان لایتناهی است، ما با عمر محدودِ خودمان نمی‌توانیم آنقدر دارایی کسب کنیم که دارای آن مقامات بهشتی و مراتب قرب خدای متعال بشویم، لذا شفاعت رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلّم یک شفاعت عام و جهان شمول است، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم شفیعِ همه انبیاء علیهم السلام هستند، رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلّم شفیعِ همه اوصیاء علیهم السلام هستند، رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلّم شفیعِ همه شهدا هستند، این سلسله مراتب محفوظ است، «گر حفظ مراتب نکنی زندیقی» همه بوسیله پیامبر خدا صلی الله و علیه و آله و سلّم و ائمه‌ی ما صلوات الله اجمعین شفاعت می‌شوند و قرآن کریم شفاعت را مخصوص خدای متعال می‌داند و از همه حق شفاعت را سلب می ‌کند، بعد باذن الله «مَنِ ارْتَضَى»[۱۲] و شرایط دیگری که در آیات قرآن کریم تصریح شده است که شفاعت از امور قطعی است.

این‌جا هم همینطور است ما هم در مسائل معنوی متوسل می‌شویم، همانطور که خدای متعال فرموده است: «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ»[۱۳] این صبر برای ما شفیع است، این نماز برای ما شفیع است، پس «إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» منافاتی ندارد که ما در طوفان‌های زندگی به سنگرِ صبر و سنگر مقاومت پناه ببریم، یا دامانِ نماز را بگیریم، شما نماز را کم نبینید، نماز فرشته‌ی خدای متعال است، نماز نور خدای متعال است، نماز نور چشم پیامبر صلی الله و علیه و آله است، نماز یار است، نماز پشتیبان است، نماز حامی است، در هر کجا که کم آوردید به پناه نماز بروید. «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ»[۱۴] خودِ قرآن کریم هم دعا را و هم مسئله نماز را، صبر را، این‌ها را برای جبران کمبودهای ما واسطه قرار داده است و از چند جهت منافاتی با «وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» ندارد.

یکی اینکه خودِ خدای متعال امر می‌کند، دوم اینکه اگر نماز خاصیّت دارد، اگر صبر و مقاومت اثر دارد، اگر خوردن آب سیراب شدن دارد، اگر خوردن غذا سیری دارد، این‌ها همه به اذن الله است! خدای متعال در غذا اثر قرار می‌دهد، در آب اثر قرار می‌دهد.

اما طعامِ این‌ها در جهنّم غسلِین است، «لَا یُسْمِنُ وَلَا یُغْنِی مِنْ جُوعٍ»[۱۵] طعام می‌خورند اما طعام آن‌ها را سیر نمی‌کند!

در مسئله‌ی توحید افعالی هر آنچه در عالم اثر هست برای پروردگار متعال است، اثرِ نماز برای خدای متعال است، اثر دعا ازخدای متعال است، «ای دعا از تو اجابت هم ز تو» و حضرات معصومین علیهم السلام و حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و شهدای ما که همه آن‌ها باب‌الحوائج هستند و شفعای ما در دنیا و آخرت هستند و اولیای الهی که در حال حیاتشان مثل آیه الله بهجت، مثل آیت الله بهاءالدینی، اشخاصی که ما از نزدیک دیدیم و بعضی کرامت‌های آن‌ها را هم شنیدیم و هم دیدیم، این‌ها همه به اذن الله است! نه ‌اینکه این‌ها در برابر خدا استقلال دارند، این‌ها به اذن الله هستند، فانی در الله هستند، کارِ آن‌ها، شفاعتِ آن‌ها، و اثرِ آن‌ها هم از جانب پروردگار عالم است.

سالروز شهادت امام سجّاد علیه السلام

امروز روز شهادت حضرت سیّدالسّاجدین زین العابدین علیه الصلاه و السلام است، امام سجاد علیه السلام در میان ائمه صلوات الله أجمعین نقش بی‌بدیلی برای تربیت بشر، برای حفظ خون شهدا، برای بیمه کردن دینِ اسلام دارند و آثاری که از امام سجاد علیه السلام در دسترس است گنج‌هایی است که هیچ گنجی مانندِ این گنج‌ها نیست.

یکی رساله‌ی حقوق امام سجاد علیه الصلاه و السلام است که الحق و النصاف دنیا نمی‌تواند نظیرِ آن را بیاورد، یکی صحیفه سجّادیّه است، که زبور آل پیامبر علیهم السلام، انجیل آل رسول علیهم السلام و اخت القرآن می‌گویند، دونِ کلام خالق است، فوق کلامِ مخلوق است، کتابِ عرفانی است، کتابِ دل است، کتابِ اخلاق است، کتابِ سیاست است، کتابِ معنویت است، عجب صحیفه سجّادیّه‌ای است که متروک و محجور در میان ما است.

خطبه‌ی دوّم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمینَ اللّهُمَّ صَلِّ وَ سلّم عَلَی سَیِّدِ أَنْبِیَائِکَ ‏وَ أفضَلِ رُسُلِکْ سَیِّدِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَی سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ أمیرِ المُؤمِنینِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طَالِب وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَهِ فَاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَی سِبْطَیِن نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سِیِّدی شِبَابِ أَهلِ الجَنَّهِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ صَلِّ عَلَی سادات  الْمُسلّمینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ الزکی وَ الخلفِ الصالح حجتِک القَائِمِ اُمنائِک فی بِلادک

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ»

شما راهیان راه خدای متعال، سالکین الی الله، عبادت کنندگان ذات ربوبی و خودم را به پرهیز از گناه و مراقبت بر واجبات فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و بین المللی توصیه می کنم، تنها راه نجات تقوا است و اگر تقوا نباشد اعمال خوب ما هم نمره ندارد «إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ»[۱۶].

اولین مناسبت این ایام شهادت امام سجاد علیه السلام است که به امام زمان‌مان ارواحنا فداه و شما نماز گزاران تسلیت عرض می‌کنم.

پاسخِ موشکیِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حوادثِ اخیرِ اهواز

مسئله‌ی دوم که جزو مظاهر قدرت خدای متعال در نظام جمهوری اسلامی و جزو جلوه‌های عزت این انقلاب و نظام است، این قدرت‌نماییِ پاسداران عزیز موشکیِ ما بود که نگذاشتند خیلی طول بکشد و نشان دادند که امام المسلمینِ ما، نایب امام زمانِ ما ارواحنا فداه هر چه بگوید این برادرانِ عزیز ما، این دلاور مردانِ ما، این شیرانِ بیشه انقلاب و شهادت طلب‌هایِ ما در اسرع وقت لبیک را اجابت می‌کنند و تحقق می‌بخشند، اولین قدرت‌نماییِ موشکی در کردستان عراق به صدا در آمد و دومین قدرت‌نماییِ بعد از حادثه دلخراشِ اهواز بود که یک عدّه مزدور، نادان و خبیث به مردمِ آنجا حمله کردند و کودک و زن و بچّه و پیر و جوان را آماجِ گلوله‌های عنادِ مستکبرین قرار دادند و عدّه‌ای را به خاک و خون کشیدند و موشک‌های عزّت‌بخشِ ما، مظهر اقتدار نظام ما، از پانصد و چند کیلومتری سرانِ داعش را در عمق خاک سوریه در ساحل فرات، کنار بیخِ گوش آمریکایی‌ها حدود چهل نفر را به درک فرستادند و پیام قدرت بود، هم به منطقه که اگر امنیّت هم بخواهید باید کنار ایران باشید و در سایه‌ی اقتدارِ ایران نفس راحت بکشید، برای ارباب‌های‌شان هم پیام بود که حواسِ خود را جمع کنید، به تعبیر مقام معظم رهبری زمان «بزن در رو» گذشته است، اگر یکی بزنید ده تا خواهید خورد.

ما این حماسه را، این ظهور و بروزِ اقتدار نظام را به برادران عزیز سپاهی خودمان و نیروهای مسلح و مردم عزیزمان و فرمانده کل قوا تبریک عرض می‌کنیم و جای آن دارد که نماز شکر بخوانیم. «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ»[۱۷].

اجتماع صد هزار نفری بسیجیان در ورزشگاه آزادی

فرمایشات وحی‌گونه‌ی مقام عزیز رهبری رهبر فرزانه و حکیم ما روز پنج شنبه روح جدیدی بود، دلگرمی جدیدی بود و نقشه‌ی راه بود که ترسیم کردند، حضور صد هزار بسیجی در ورزشگاه آزادی برای مرتبه‌ی دوم که نقطه‌ی عطف بود، مرتبه‌ی اول آن اجتماع و آن صحبت‌های مقام معظم رهبری آغازِ یک حرکت حماسی و دشمن برنداز بود که در رویارویی نظامی بحمدالله آن حماسه‌ها را، و آن دلاور مردی‌ها را، و آن شجاعت‌ها و قهرمانی‌ها را در تاریخ ثبت کردند که تاریخ جز در جریان کربلا و جنگ‌های امیرالمؤمنین علیه الصلاه و السلام چنین نبردهای مؤمنانه، عاشقانه، مجاهدانه و شهادت طلبانه‌ای به خود ندیده است، این هشت سال دوران دفاع مقدس ما جزو قطعات بهشتی تاریخ است و ذخیره عظمی است.

دیروز مقام معظم رهبری فضائل مردم این مملکت را، جوان‌های ما را یکی بعد از دیگری به رُخِ دنیا کشیدند و این بزرگواری بود که همچون جدّ بزرگوارشان نبی مکرم اسلام صلی الله و علیه و آله و سلّم وقتی مردم مدینه را جمع کردند، در آن فتنه‌ای که دشمن‌ها می‌خواستند بین مهاجرین و انصار داشته باشند، خطاب به انصار کردند و فرمودند: وقتی که قوم و خویش‌های ما را بیرون کردند و جلای وطن شدیم شما بودید که آغوش‌تان باز بود و ما را قبول کردید، شما به ما پناه دادید، شما جوان دادید، شما ما را در جبهه‌ها یاری کردید، یکی بعد از دیگری این کارهای زیبایی که سرِ سفره‌ی پیامبر خدا صلی الله و علیه و آله و سلّم این توفیقات را پیدا کرده بودند… پیامبر خدا صلی الله و علیه و آله و سلّم گویا خودشان را بدهکارِ این‌ها وانمود کردند و این عظمت و این شکوهِ اخلاقی و معنوی درس است، و امروز هم رهبر ما «یحذو حذوه»[۱۸]

و این جوانان ما گره‌های غیر قابل باز شدن را باز کردند، انقلاب را، بیرون کردن شاه را، مقابله با شورش‌های داخلی را، هشت سال دفاع مقدس را، مقابله با ترورهای منافقین را، و جهاد سازندگی و بسیج سازندگی در عرصه‌های مقابله با گرفتاری‌های روستاییان، مقابله با فتنه و هر کجا که گره‌ی کوری برای انقلاب و مسیر دین پیش آمده است این جوانانِ ما، البته این‌ها رویش‌های ما هستند، این‌ها جلالِ اسلام هستند، این‌ها هیمنه‌ی نظام هستند، این‌ها ذخیره‌ی امام زمان ارواحنا فداه هستند.

ما در کنار این‌ها ریزش‌ها هم داریم و امیدواریم آن‌ها را هم با این همت بلندی که می‌توانند با جریانات جهانی مقابله کنند و سرافراز و پیروز از هر جبهه‌ای بیرون بیایند، ان شاء الله در هدایتِ جوانانی که به نظر می‌رسد ریزش‌ها و گرفتاری‌های اخلاقی و فتنه‌های سیاسی دارند، امیدواریم که همین جوان‌ها بتوانند آن‌ها را هم از منجلاب و بدبختی نجات دهند.

 لکن مطالب مهمی که همه‌ی آن مهم بود، الحق و الانصاف مثلِ دانه‌های مروارید هستند که وقتی انسان بخواهد آن‌ها را انتخاب کند همه‌ی آن‌ها دانه‌های ارزشی هستند، ولی در پایان سخنان‌شان توصیه‌هایی که به نسل جوان کردند نکاتی بود که ما باید همیشه به صورت گفتمان در بیاوریم.

یکی حسِ دشمن است، همیشه جوانانِ ما پیروزی آفریدند ولی مغرور نشوند، از این به بعد هم در جنگِ اقتصادی که حضرت آقا دیروز در این اجتماع که کلید زدن به یک حرکت جدید در مسیر پیروزی بود گفتند: باید دشمن را حس کنیم، راه ما راه آسفالت و صاف نیست، «فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَهَ»[۱۹] بنا این است که ما از عقبه ها بالا برویم، کما‌ اینکه تا کنون هم عقبه‌ها را فتح کردید، قلّه‌ها را فتح کردید، دشمن را حس کنید دشمنان ما با همه نیرو و توان به میدان آمده‌اند.

مسئله‌ی دوم مسئله استقامت است، «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَکَ»[۲۰] اگر استقامت نکنیم، کما‌ اینکه در هشت سال مقابل آتش جهانی ایستادید و خم به ابرو نیاودید، الآن هم باید با همان آهنگ پا بر جا بود و به این طرفند دشمن، جنگِ خطرناک دشمن که جنگ رسانه ای است، در جنگ رسانه‌ای با امکانات علمی و تجربی و عمر و عاص‌هایی که این‌ها دارند، هم موقعیت ما را خلاف آنچه که ما هستیم نشان می‌دهند، چه بسا از روی حماقت‌شان همانطور هم فکر می‌کنند…

این حرفِ ابلهانه‌ی رئیس جمهور ابله آمریکا که حضرت آقا نقل فرمودند: که به بعضی از سران اروپا گفته است که سه ماه صیر کنید کار نظام تمام است، این‌ها می‌خواهند وضعیت اقتصادی ما که دارای مشکل است بگویند از مشکل گذشته است و بحران و بن‌بست وجود دارد؛ ولی حضرت آقا با اشراف و نورانیت کامل فرمودند: مشکل وجود دارد ولی بن بست هرگز!

اگر توکل ما به خدای متعال باشد، قدرتی که خدای متعال به ما داده است و تاکنون با سرافرازی و پیروزی از جبهه‌ها بیرون آمده‌ایم، اگر این قدرت را احساس کنیم، فتنه‌ی دشمن را هم احساس کنیم، وحدت هم داشته باشیم، استقامت هم داشته باشیم، به حول و قوّه‌ی خدای متعال در این مرحله هم آمریکا سیلی تلخ‌تر از سیلی های گذشته خواهد خورد و در این امر شکست خواهد خورد ان شاء الله.

چند تذکّر به مجریانِ کشور

چند تذکر به مجریان امور در کشور داریم؛

اول آنکه آن چیزی که پیش آمده و کام ملت را تلخ کرده است بی ثباتی در امر اقتصاد، التهاب در مسئله ارز، در مسئله خودرو، در مسئله طلا و حال که در حالِ نزولی شدن است نشان می‌دهد که این یک امر تصنّعی و توطئه دشمن بوده است و می‌شود آن را مهار کرد، توقع داریم آنچه که در سیر نزولی پیش‌ آمده است ادامه پیدا کند، اینطور نباشد که قیمت‌ها را بالا ببرند و بعد که کمی قیمت‌ها را پایین آوردند مردم به همین قانع شوند و پول ملی اعتبار نداشته باشد و بگوییم بالاخره یک کاری کردند! نه! ان شاء الله باید در اعتبار دادن به پول ملیِ ما و اینکه مردم در معیشتِ خود احساس کنند که قوای اجراییِ ما گره‌ی زندگیِ مردم را باز کردند، آنجا باید مجاهدانه و با کمک گرفتن از نیروهای بسیجی که حضرت آقا بیش از ده هزار هسته‌ی جهادی در کشور معرفی کرده‌اند، این طرح‌هایی که جوانان ما ارائه می‌کنند پخته است، به این‌ها توجه کنند.

و مسئله دیگر؛ این مسئله‌ای که برای کامیون‌دارها پیش آمد، این موضوع قابل پیش‌گیری بوده است، می‌شد به اینجا نرسد، هم باید حواسِ کامیوندارها جمع باشد که اگر آن‌ها یک نواقصی دارند دشمن هم در کنارشان ایستاده و می‌خواهد موج سواری بکند، لذا اگر آن‌ها دست از کار کشیدند و کارخانه‌هایی که باید مایحتاج مردم را به اطراف برساند نتوانستند و جمعیت به زحمت افتادند، مشکلات برای زندگی مردم پیش‌ آمد، تمام کسانی ‌که باعثِ این امر شده‌اند گنه‌کار هستند و به مردم ظلم کرده‌اند؛ هم باید وزارت راه که متصدّیِ سامان دادن به حمل و نقل کشور است به وظیفه خود عمل کند و بجایِ بعضی از حرف‌های بی‌ربط به کارِ خود برسد و این مسئله را سامان دهد و هم حواسِ این راننده‌های زحمت‌کِش جمع باشد که آلتِ دست دشمن قرار نگیرند.

هفته‌ی نیروی انتظامی

مسئله دیگری که قابل عرض است این است که این هفته هفته‌ی نیروی انتظامی است، هم مرحوم امام رحمه الله علیه فرمودند: کار پلیس عبادت است و هم جملات حضرت آقا در مورد پلیس را شنیده‌اید.

الحق والانصاف این‌ها همیشه در سنگر هستند؛ همیشه با اشرار، با مفسدین، با هنجار شکن‌ها در پیکار هستند، هیچ‌وقت نیست که این‌ها در جبهه و خطر نباشند، این‌ها چقدر در مبارزه با قاچاق و قاچاقچی‌ها شهید می‌دهند؟ در تأمین امنیّت، بخصوص نیروهای ویژه، پلیس امنیّت… این‌ها واقعاً زحمات فوق العاده دارند، پلیسِ راه شب و روز ندارد، این‌ها در راه‌ها زیرِ آفتاب برای برقراری نظم و انضباط و امنیت حضور دارند.

نکته‌ای در مورد آموزش و پرورش

وزیر محترم آموزش و پرورش در ارتباط با سند تحوّل صحبت‌هایی کردند، ما از اینکه وزیر محترم آموزش و پرورش هم از سُلاله پاک پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلّم هستند و هم شخصاً ایشان را شخصی متدیّن می‌دانم، اما حتماً اطلاع دارند که در بعضی از مدارس بعضی از نقاط تهران چه هنجار شکنی‌هایی می‌شود؟ باید این تقوا، معنویت، عفّت، حیاء، حجاب، مهارت زندگی، آموزش فنون دفاعی و نظامی و پیاده کردن حماسه هشت سال دفاع مقدس و… باید به صورت چشمه‌های حیات به مدارس تزریق بشود و ما این توقع را از این بزرگوار داریم.

در ارتباط با پیروزی عراق، پیروزی سوریه و مطالبی در ارتباط با یمن بود که فرصت کم آوردیم و امیدواریم که خداوند متعال همه جناح‌های مقابل آمریکا را در همه‌ی عرصه‌ها به مقصد عالی برساند.

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجاً * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابا»


[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] الکافی (ط – الإسلامیه)، جلد‏ ۳، صفحه ۴۲۲

[۳]  سوره مبارکه حمد، آیه ۴

[۴]سوره مبارکه نساء، آیه ۵۹ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُ ؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا»

[۵]  سوره مبارکه یونس، آیه ۳۵ «قُلْ هَلْ مِنْ شُرَکَائِکُمْ مَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ ۚ قُلِ اللَّهُ یَهْدِی لِلْحَقِّ  أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدَىٰ فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ»

[۶]  سوره مبارکه انبیا، آیه ۲۲ (لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَهٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا  فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا یَصِفُونَ)

[۷]    الاحتجاج، جلد ۱، صفحه ۹۷ (جَعَلَ اللهُ طاعَتَنا نظاماً لِلملَّهِ و اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرقَهِ)

[۸]   تفصیل وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه، جلد ۱۶، صفحه ۱۵۴

[۹]  سوره مبارکه انفال، آیه ۱۷ (فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ  وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَکِنَّ اللَّهَ رَمَى وَلِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا  إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ)

[۱۰]  سوره مبارکه یوسف، آیه  ۸۸ (فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَیْهِ قَالُوا یَا أَیُّهَا الْعَزِیزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَهٍ مُزْجَاهٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَیْنَا ۖ إِنَّ اللَّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقِینَ)

[۱۱]  نهج البلاغه، حکمت ۷۷ (یَا دُنْیَا یَا دُنْیَا، إِلَیْکِ عَنِّی؛ أَ بِی تَعَرَّضْتِ؟ أَمْ إِلَیَّ [تَشَوَّفْتِ] تَشَوَّقْتِ؟ لَا حَانَ حِینُکِ؛ هَیْهَاتَ، غُرِّی غَیْرِی؛ لَا حَاجَهَ لِی فِیکِ؛ قَدْ طَلَّقْتُکِ ثَلَاثاً لَا رَجْعَهَ فِیهَا؛ فَعَیْشُکِ قَصِیرٌ وَ خَطَرُکِ یَسِیرٌ وَ أَمَلُکِ حَقِیرٌ. آهِ مِنْ قِلَّهِ الزَّادِ وَ طُولِ الطَّرِیقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظِیمِ الْمَوْرِدِ.)

[۱۲]  سوره مبارکه جن، آیه ۲۷ «إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا»

[۱۳]  سوره مبارکه بقره، آیه ۴۵

[۱۴] سوره مبارکه بقره، آیه ۴۵ (وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ ۚ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ)

[۱۵] سوره مبارکه غاشیه، آیه ۷

[۱۶]  سوره مبارکه مائده، آیه ۱۷ (وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّکَ قَالَ إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ)

[۱۷]  مبارکه ابراهیم، آیه ۷ «وَإِذْ سوره تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ»

[۱۸]  دعای ندبه

[۱۹]  سوره مبارکه بلد، آیه ۱۱

[۲۰]  سوره مبارکه هود، آیه ۱۱۲ (فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَکَ وَلاَ تَطْغَوْاْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ)

 


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%ae-%d9%82%d8%a7%d8%b7%d8%b9-%d8%b3%d9%be%d8%a7%d9%87-%d8%a8%d9%87-%d8%aa%d8%b1%d9%88%d8%b1%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d9%87%d8%a7-%d8%a7%d8%b2-%d8%ac%d9%84%d9%88%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.