وجود مبارک حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرّضا علیه الصّلاه و السّلام فرمودند: مؤمن مؤمن نمی‌شود، مگر این‌که باید سه تا خصلت را داشته باشد؛ یک سنّت از خدا، یک سنّت از پیغمبر و یک سنّت از ولیّ خود باید داشته باشد.

سنّتی که از خدا باید داشته باشد کتمان السّر است. آدمی که می‌خواهد مؤمن باشد باید رازدار باشد. از مردم عیبی سراغ دارید، مطلبی سراغ دارید ظرفیّت داشته باشید، آبروداری کنید، رازدار باشید. هم اسرار نظامی را به بیگانه دادن، دست بیگانه را باز کردن برای بازرسی از اسرار که ناموس یک کشور است با ایمان سازگار نیست. اگر کسی می‌خواهد مؤمن باشد باید کتمان سرّ کند.

سنّتی که امام رضا علیه السّلام از پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند که مؤمن باید داشته باشد «مُدَارَاهَ النَّاس‏»[۱] است. این‌قدر عصبانیّت، این‌قدر قطع رحم، این‌قدر طلاق، این‌قدر فرار، این‌قدر کدورت با هم خلاف ایمان است. « مُدَارَاهَ النَّاس»، مرنج و مرنجان! اگر امام رضا علیه السّلام را قبول داریم و امام رضا به ما شاخص ایمان می‌دهد باید مرنج و مرنجان باشیم؛ «مُدَارَاهَ النَّاس».

        آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است       با دوستان مروّت با دشمنان مدارا

چرا درگیر می‌شوید؟ چرا صدا بلند می‌کنید؟ چرا وقتی خانم لج می‌کند شما هم لج می‌کنید. خانم چرا وقتی آقا لج می‌کند شما هم لج می‌کند.؟ با عصبانیّت برخورد نکنید، او الآن دارد می‌سوزد، تو دیگر او را عصبانی نکن و خود را کنار بکش! با هم مدارا کنید و همدیگر را تحمّل کنید؛ «مُدَارَاهَ النَّاس».


[۱]– الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏ ۲، ص ۱۱۷٫