وجود مقدس رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم مطابق نقل منابع شیعه در ۱۷ ربیع الاول و بنا بر نظر منابع اهل تسنن در ۱۲ ربیع الاول عام الفیل یعنی سالی که ابرهه با فیل ها قصد حمله و نابودی کعبه را داشت به دنیا آمد.

 

وجود مقدس حضرت در موقعیتی به دنیا آمدند که بنا به نقل معروف، پدر بزرگوارشان حضرت عبدالله علیه السلام پیش از ولادت آن وجود مقدس از دنیا رفته بود. اگرچه نقل هایی هم است که چند روز پس از ولادت رسول خدا از دنیا رفته است. اما آنچه مسلم است پیامبر عظیم الشأن ما پدر بزرگوار خود را ندیده‌اند و یتیم بودند.

 

درباره‌ی ولادت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در برخی از منابع نکاتی ذکر شده است دال بر اینکه حوادثی اتفاق افتاده و نشانه هایی بوده است که پیامبر خاتم به دنیا آمده است که این نشانه ها با توجه به ضعف روایات و همچنین مشکلی که در متن دارد از طرف محققین معاصر پذیرفتنی نیست، لذا دانشمندان معاصر و محققان برجسته ای که تاریخ اسلام را در زمان نگاشته اند یا به این موارد متعرض نمی‌شوند یا اصلاً بیان نمی‌کنند و یا اگر هم اشاره‌ای کردند در غیر قابل قبول بودن آنها مطلبی را بیان داشتند.

 

آنچه مسلم است خداوند منت بر بشریت گذاشت و برترین پیامبران و آخرین آنها را برای ارائه کاملترین و جامع‌ترین تعالیم الهی که جاویدان می‌ماند و تا دنیا دنیاست و باید به عنوان دین بشریت راهنمای آنها باشد عرضه می کند و از این حیث میلاد پیامبر ما عیدی بزرگ برای بشریت و مسلمانان و همه‌ی آزادگان جهان است.