هفده ربیع الاول علاوه بر آنکه سالروز ولادت خجسته فخر عالم امکان حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم،  پیامبر عظیم الشأن اسلام است، سالروز ولادت فرخنده نواده عظیم الشأن ایشان، وجود مقدس حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه هم می باشد.

 

وجود مقدس امام صادق علیه السلام بنابر نقل مشهور، در ۱۷ ربیع الاول سال ۸۳ در مدینه منوره به دنیا آمدند. پدر آن حضرت وجود مقدس حضرت امام باقر علیه السلام است. مادر بزرگوار ایشان، بانوی با کمال و فرهیخته به نام امّ فروه دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است.

 

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در سن ۳۱ سالگی به سال ۱۱۴ در پی شهادت پدر عظیم الشأنشان، حضرت امام محمد باقر علیه السلام به امامت رسیدند و در طول حدود ۳۴ سال دوران امامت خویش امر مهم هدایت جامعه ی بشری و مقابله با توطئه دولت های غاصب اموی و عباسی را برعهده داشتند و عصر امامت آن وجود مقدس یک عصر و دوره ی خاص و کم نظیری در طول دوران حضور امامان بزرگواران ما است.

 

به سبب شرایط خاصی که برای آن وجود مقدس در چند سال محدود پدید آمد، آن حضرت موفق شد که بیش از تمام پدران بزرگوارش و فرزندان معصوم شان علیهم السلام، از معارف دینی و احکام الهی برای ما یادگار به جا بگذاردلذا آن وجود مقدس حقی بزرگ بر مذهب حقه شیعه اثناعشری دارد و مذهب ما عمدتاً با ساحت مقدس امام صادق علیه السلام شناخته می شود.