- ثقلین - http://thaqalain.ir -
ولی الله بودن امامان (علیهم السّلام)
«ولیّ» یکی از اسمای الهی است و از آنجا که «اسماءالله» باقی و دائماند، انسان کامل –که مظهر اَتَم و اکمل اسمای الهی است- صاحب ولایت کلیهی دائمی است و میتواند به اذن او، در مادهی کائنات تصرّف کند و قوای ارضی و سماوی را تحت تسخیر خویش درآورد. این ولایت تکوینی، از ویژگیهای برجستهی امام (علیه السّلام) به شمار میرود[۱] و از همین رو هر چیزی را اراده کند، به اذن خداوند در جهان واقع میشود.[۲]
گفتنی است واجد مقام ولایت –که تدبیر خاص خدای سبحان قرار گرفته و در واقع تحت ولایت او است- مأمور محض بودن خود را میداند و به هیچ وجه داعی استقلال ندارد؛ زیرا ولایت اذنی با استقلال سازگار نیست.
انسان وقتی دریافت که ارادهی او، مقهور ارادهی خدای سبحان است؛ میتواند به مقام شامخ «ولایت» نایل آید.[۳]
چون بپّراند مرا شه در روش میپرم بر اوج دل چون پرتوش
همچو ماه و آفتابی میپرم پردههای آسمانها میدرم[۴]
منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی امام شناسی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: حمیدرضا شاکرین، محمدرضا کاشفی
[۱]. انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، صص ۵۶ – ۵۷٫
[۲]. تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج ۶، (صلِّی الله علیه و آله و سلّم) ۱۶۰٫
[۳]. تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج ۷، (صلِّی الله علیه و آله و سلّم) ۱۷۵٫
دربارهی ولایت تکوینی ر.ک:
الف. علّامهی طباطبایی، ولایت نامه، ترجمهی همایون همّتی، (امیر کبیر، تهران: چاپ اوّل، ۱۳۶۶، مجموع کتاب).
ب. استاد حسنزادهی آملی، مجموعهی مقالات، (مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم: چاپ دوم، ۱۳۶۴ ش)، صص ۳۱ – ۸۲٫
[۴]. مثنوی، دفتر دوم، ابیات ۱۱۵۸ – ۱۱۵۹٫
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%88%d9%84%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%aa%da%a9%d9%88%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%87%d9%85-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d9%91%d9%84%d8%a7%d9%85/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.