پاسخ این سؤال در قالب چند نکته قابل ارائه می باشد:

خوشبختی ظاهری

این نکته بسیار مهم را نباید فراموش کرد که تنها با دیدن بخشی از جلوه های ظاهری زندگی افراد، نمی توان نسبت به تمام واقعیت های زندگی آنها قضاوت نموده و نسبت خوشبختی یا بدبختی به آنها داد.

چه بسیارند کسانی که دارای وضعیت ظاهری مناسبی از جهت مالی می باشند اما از مشکلات فراوانی همچون بیماری ، اختلافات خانوادگی و فرزندان ناباب در زندگی خود رنج می برند.

 

خوشبختی زنان محجبه

اگر خوشبختی را تنها همان وضعیت مالی بدانیم، بسیاری از خانواده‌های مذهبی و زنان باحجاب نیز خوشبخت هستند. چرا که هم در زندگی خود موفقند و هم دارای همسر خوب و وضعیت مالی مناسبی هستند.

 

 

خوشبختی واقعی

تلقی انسان از خوشبتی و بدبختی، نقش مهمی در زندگی انسان دارد این‌که آیا در رفاه بودن به معنی خوشبخت بودن است؟

در منظر قرآن کریم، خوشبخت واقعی کسی است که مطیع خدا بوده و به بهشت راه یابد و بدبخت کسی است که سر از جهنم در بیاورد:

«فَأَمَّا الَّذینَ شَقُوا فَفِی النَّارِ لَهُمْ فیها زَفیرٌ وَ شَهیقٌ. خالِدینَ فیها ما دامَتِ السَّماواتُ وَالْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّکَ إِنَّ رَبَّکَ فَعَّالٌ لِما یُرید. وَ أَمَّا الَّذینَ سُعِدُوا فَفِی الْجَنَّهِ خالِدینَ فیها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّکَ عَطاءً غَیْرَ مَجْذُوذٍ»؛[۱] «امّا آنها که بدبخت شدند، در آتشند؛ و برای آنان در آنجا، «زفیر» و«شهیق» [ناله های طولانی دم و بازدم ] است… جاودانه در آن خواهند ماند، تا آسمانها و زمین برپاست؛ مگر آنچه پروردگارت بخواهد! پروردگارت هر چه را بخواهد انجام می دهد! امّا آنها که خوشبخت و سعادتمند شدند، جاودانه در بهشت خواهند ماند، تا آسمان‌ها و زمین برپاست، مگر آنچه پروردگارت بخواهد! بخششی است قطع نشدنی!»

در این صورت خوشبختی تنها به رفاه و ثروت نیست.

 

 

رابطه مستقیم تلاش و موفقیت

در قرآن کریم رابطه مستقیمی میان تلاش و موفقیت در زندگی برقرار گردیده آنجا که فرموده:

«وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی»؛[۲] «و این‌که برای انسان بهره ای جز سعی و کوشش او نیست»

از‌این‌رو موفقیت برخی زنان بدحجاب را نمی توان معلول بدحجابی آنها دانست بلکه در خیلی از عرصه ها پیشرفت آنان معلول تلاش ها، برنامه‌ریزی ها و مدیریت های آنان بوده و چه بسا اگر حجاب داشتند، موفقیت بیشتری را می توانستند کسب نمایند به همین نسبت نیز پیشرفت نکردن برخی زنان محجبه نیز معلول حجاب نیست و بلکه علت و عوامل دیگری مانند عدم برنامه‌ریزی و تلاش کافی آنها می باشد.

 

 

پی نوشت ها


[۱] – هود (۱۱)، آیات ۱۰۶- ۱۰۸٫

[۲] – نجم (۵۳)، آیه ۳۹٫