در سال ۱۳۶۱ رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرد و به دستور امام خمینی رضوان الله‌ تعالی ‌علیه مبنی بر آمدن نیروهای ایرانی به منطقه، نیروهایی از سپاه پاسداران[۱] به لبنان آمدند. آنان معتقد بودند که ممکن است وارد جنگ با رژیم صهیونیستی شوند، اما در اثر شرایط منطقه‌ای و [عدم حمایت دولت سوریه و لبنان، جهت تجهیز نیروهای ایرانی] و… کار سپاه محدود به آموزش، بسیج، آماده‌سازی و کمک به لبنانی‌های شد و مستقیماً در جنگ وارد نشدند.

حوزه‌ی علمیه‌ی ما اولین جایی بود که از سپاه استقبال(حقیقی) کرد. ما حوزه را تعطیل کردیم و همگی در سپاه بسیجی شدیم و اولین نفر از ما، سید عباس موسوی بود. تقریبا شش ماهی که جنگ با اشغال‌گران در لبنان جریان داشت، حوزه کاملاً تعطیل شد و ما در کار با سپاه فراغت پیدا کردیم. سید عباس در اولین دوره‌ی آموزشی، به سپاه ملحق شده بود و من و دیگر برادران نیز در دوره‌ی آموزشی دوم.

این قضایا مربوط به اولین گروهی است که از ایران آمد و فرماندهی آن‌ با حاج «احمد متوسلیان» بود؛ البته من نتوانستم با حاج احمد آشنا شوم، چون او چند روز بیش‌تر در لبنان نماند.

من همراه با سپاه مشغول به کار در پرسنلی شدم؛ یعنی در کار پذیرش داوطلبان و تشکیل پرونده‌ها بودم. به طور کلی این دستگاه متشکّل بود از دو ایرانی و دو لبنانی. من و شیخ «یاسر کورانی»[۲] دو لبنانی‌ای بودیم که در کار پذیرش، تحقیق و ارزیابی بودیم. کارمان این بود که با عضویت نیروهای لبنانی موافقت کنیم و یا ردشان کنیم.

بعدها تشکیلاتی در بقاع شروع به کار کرد و من مسئول آموزش عقیدتی در بقاع شدم. این مسئولیت، چند ماهی بر عهده‌ام بود و بعد از آن، مسئول بسیج منطقه‌ی بقاع شدم. در این تشکیلات، هر منطقه یک مسئول داشت و من اولین مسئول منطقه در بقاع بودم که برای چند سال در آن باقی ماندم. برای مدت کمی هم امام جمعه‌ی بعلبک بودم و در مقطعی هم امام جمعه‌ی شهرک «شیث نبی»[۳] شدم.

 

منبع: کتاب «سید عزیز»- نشر یازهرا سلام الله علیها


[۱]. در آن سال، تیپ ۲۷ محمد رسول الله صلی ‌الله ‌و ‌علیه و ‌آله، به فرماندهی حاج احمد متوسلیان، از طرف شورای جنگ برای انجام این مأموریت انتخاب شد و از راه هوایی وارد خاک سوریه شدند.

[۲]. فرزند حجت الاسلام شیخ علی کورانی که در عملیات مقاومت علیه اشغال‌گران، در جنوب لبنان به شهادت رسید.

[۳]. از شهرک‌های مهم منطقه‌ی بقاع که مدفن «شیث نبی» علی نبیّنا و آله و علیه السلام از پیامبران الهی می‌باشد.