وحدت؛ راه‌حل برون‌رفت جهان اسلام از معضلات

خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ‌ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ[۱] و می‌فرماید: وَلَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْ‌ضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا[۲] و همچنین می‌فرماید: فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِن تَوَلَّیْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فِی الْأَرْ‌ضِ.[۳] در تمام این آیات از فساد در زمین و همکاری بر گناه و دشمنی نهی شده است و یقیناً هیچ فسادی بزرگ‌تر از تفرقه در میان مسلمین نیست؛ زیرا اختلاف‌افکنی و تفرقه باعث کینه و دشمنی میان مسلمین می‌گردد و کینه، سبّ و شتم می‌آورد و باعث تبرّی یکی از دیگری می‌شود و این امور، جنگ و قتل و همراهی با دشمن و هزاران گناه دیگر را به همراه دارد. این همان مشکل امروز جهان اسلام است که به وضوح دیده می‌شود و برخی از کشورها مثل عربستان و بعضی از فرق تکفیری مثل سلفیان و وهابیان با بیت‌المال مسلمین به این تفرقه دامن می‌زنند و برای دشمنان قسم‌خورده اسلام راه نفوذ در جهان اسلام را هموار می‌سازند و باعث در تنگنا قرار دادن گروه‌هایی می‌شوند که برای خدا قیام کرده‌اند و برای خدا با دشمنان اسلام می‌جنگند.

خدای متعال در قرآن مجید به تمام مسلمین دستور اعتصام به ریسمان الهی می‌دهد: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّـهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّ‌قُوا.[۴] اما در عصر حاضر حبل الهی چیست؟ آیا حبل الهی، ورود به جنگ مذهبی و شعله‌ور کردن جنگ میان شیعه و سنّی است یا حبل الهی، تلاش برای خاموش کردن این جنگ است؟ یقیناً جواب واضح است و همه می‌دانند که جلوگیری از جنگ، علی‌الخصوص جنگ مذهبی، مایه خشنودی و رضایت خدا و رسول است و باید در جای‌جای جهان اسلام به حبل الهی که همان وحدت در هدف مشترک است، چنگ زد و از تفرقه و قتل و غارت جلوگیری کرد. باید مباحث علمی و اختلافات علمی را به علما واگذاشت و بر علماست که اختلافات خود را به میان عامه مردم نکشانند و پای جوانان تندرو و افراطی را به این عرصه باز نکنند که اگر علمای شیعه و سنّی از این عمل جلوگیری نکنند، روزی خود گرفتار این افراط‌ها خواهند شد و دیگر این جوانان به فتوا و قول این افراد گوش نخواهند داد.

وحدت نسخه اصلی و دوای شفابخش امروز جهان اسلام است که در آتش تفرقه و کینه‌توزی‌ها می‌سوزد و دشمنان اسلام، این آتش را شعله‌ورتر می‌کنند و مال و جان مسلمانان در این معرکه در حال از بین رفتن است. ای کاش کسانی که حکم به تکفیر مسلمین می‌دهند، به این آیه از قرآن بیشتر توجه می‌کردند که می‌فرماید: أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا ضَرَ‌بْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ فَتَبَیَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا؛[۵] «ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید، هرگاه در راه خدا گام بر می‌دارید، تحقیق کنید و به کسانی که اظهار اسلام کرده‌اند، نگویید که مؤمن نیستید».

ای کاش تکفیری‌های حاضر در عراق، سوریه، عربستان، پاکستان، افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی به این آیه توجه می‌کردند و بی‌محابا به قتل بی‌گناهان نمی‌پرداختند! به امید آن روز.

 

منبع: نشریه سراج منیر


  پاورقی‌ها          

[۱]. سوره مائده(۵)، آیه ۲٫

[۲]. سوره اعراف(۷)، آیه ۵۶٫

[۳]. سوره محمد(۴۷)، آیه ۲۲٫

[۴]. سوره آل عمران(۳)، آیه ۱۰۳٫

[۵]. سوره نساء(۴)، آیه ۹۴٫