نهی پیامبر (ص) از برشمردن انساب خویش قبل از حضرت عدنان تا حضرت ابراهیم و از حضرت ابراهیم تا حضرت آدم،در احادیث آن حضرت و در کتاب های متعددی آمده است و علت نهی حضرت از چنین کاری، معلوم نبودن انساب و اجداد قبل از عدنان و جلوگیری از اختلاف مورّخان در این زمینه بوده است.

 

طبق روایتی که در بعضی از کتاب ها، مثل بحارالانوار،[۱] کشف الغمه فی معرفه الائمه (ع)[۲] و المناقب لآل ابی طالب (ع)[۳] آمده است، پیامبر اکرم (ص) فرمود ند: در معرفی و بیان نسب (پدران) من به (جدم) عدنان رسیدید به همین مقدار اکتفا کنید. (اجداد بعد از عدنان مرا نام نبرید).

همچنین در روایات دیگری از آن حضرت آمده است که فرمودند: وقتی که نسب من به معد بن عدنان تا ابراهیم (ع) رسید، بیان کنندگان چنین انسابی (نسابین) دروغ می گویند.[۴]

 

دلیل این مطلب نیز مطابق آنچه در روایات آمده است، معلوم نبودن انساب آن حضرت (بعد از عدنان تا حضرت ابراهیم (ع) و حضرت آدم (ع) ) و اختلاف نسابین است. در روایتی آمده که حضرت فرمودند: هرگاه نسب من به عدنان رسید توقف کنید و سپس این آیه را خواندند: «و عاد را و ثمود را و اصحاب الرس را و نسل های بسیاری را که در میان آنها بودند (هلاک کردیم)»،[۵] و سپس فرمودند: کسی جز خدا علم به اینها ندارد.[۶]

 

بنابراین، علت این که پیامبر (ص) از نام بردن اجداد خود بعد از عدنان نهی کرده اند، معلوم نبودن انساب و جلوگیری از اختلاف نسابین و مورخان در این زمینه بوده است.

 

منبع: اسلام کوئست


[۱] بحارالانوار، ج۱۵، ص۱۰۵، رُوِیَ عَنْهُ ص، «إِذَا بَلَغَ نَسَبِی إِلَى عَدْنَانَ فَأَمْسِکُوا».

[۲] کشف الغمه فی معرفه الائمه، ج۱، ص ۶۵٫

[۳] المناقب لآل ابی طالب (ع)، ج ۱، ص ۱۵٫

[۴] العمده، ص۲۴٫

[۵] فرقان، ۳۸٫

[۶] قصص الانبیا، راوندی، ص۳۱۶؛ روی عنه (ص): إذا بلغ نسبی إلى عدنان فأمسکوا ثم قرأ: «وَ عاداً وَ ثَمُودَ وَ أَصْحابَ الرَّسِّ وَ قُرُوناً بَیْنَ ذلِکَ کَثِیراً»، لا یعلمهم إلا الله تعالى جل ذکره.