- ثقلین - http://thaqalain.ir -

نماز عبادی ـ سیاسی جمعه تهران ـ تیر ۱۴۰۱
نمازجمعه تهران؛ آیت الله صدیقی 24 / تیر / 1401

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْللْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

خطبه اول

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفسِی بِتَقْوَى اللَّهِ».[۲] همه‌ی برادران و خواهرانمان را در جامعه دینی و اسلامی و انقلابی و ولایی در سراسر کشور، بلکه در سراسر جهان اسلام، و شما نمازگزاران حاضر در صحنه‌ی نماز جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه می‌کنم.

ایام الله دهه ولایت، دهه نصب امیرالمؤمنین صلوات الله علیه برای رهبری جهان بشریت بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، و نشان‌گذاری رهبران بعد از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه تا دامنه قیامت در روز غدیر، و مناسبت‌های دیگر این ماه، میلاد مسعود صاحب سفره زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، کسی که امامت او، خودش دلیل بر حقّانیّت امامت است، در دوران کودکی مقام امامت عظما از جانب خدای متعال بر دوش ایشان گذاشته شد و جوشش معارف حَقّه از وجود نازنین‌شان در دوران کودکی و مدیریت جهانی در بُعدِ باطنی و ظاهری، جزو دلیل‌های قویِ خلل‌ناپذیری است که ما پیروان اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین را دلگرم می‌کند.

امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در آینه قرآن کریم

اما مسئله غدیر مسئله استثنائی تاریخ بشر است، نقطه عطف در خلقت سفرای الهی در میان بشر است، خدای متعال برای هیچ حادثه‌ای در عالم به اندازه غدیر اهمیّت به خرج نداده است، بعد از انجام مناسک حج، تحت لوای خودِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم که آن سال حاجی بودند و حجّه الوداع انجام دادند، آخرین حج پیغمبرمان بود و خدای متعال پیغمبر را مأمور کرد «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ».[۳]

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در نزدیک جحفه، در محل غدیر خم، حاجیانی که جلو افتاده بودند را برگرداند، و توقف کردند و حاجیانی که نرسیده بودند برسند و مجموعه‌ی حاجیان آن روز که سفیران همه‌ی کشورهای اسلامی بودند، در یک بیابان سوزان، در یک محیط بسیار گرم، در آنجا وجود نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم مأموریت پیدا کردند سه روز مردم را نگه داشتند و به امر خدای متعال ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و امامت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و رهبری امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و وصایت بلافصل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و خلافت حَقّه‌ی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را با دستور خدای متعال تبلیغ فرمودند، «بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ».

سه دلیل روشن در این آیه هست که مسئله مسئله‌ی حکومت است، مسئله مسئله‌ی حکمرانی است، مسئله مسئله‌ی زمامداری است، مسئله مسئله‌ی رهبری سیاسی اجتماعی دینی و هدایتی جامعه بشر است که از جانب خدای متعال به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه محوّل شده است.

یکی اینکه آنقدر مسئله مهم است که اگر این تبلیغ انجام نمی‌شد «فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»، یعنی مسئله‌ی ولایت ردیف اصل دین است، اگر این نباشد دین نیست. «فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ». معلوم می‌شود مسئله ولایت در حفاظت از دین، در بقاء دین، در تبیین حقایق دینی، آنقدر مهم است که اگر نبود هم امکان تحرف در دین بود، هم ممکن بود کم و زیاد بشود، هم الگویی برای زندگی بشر و مدلی برای حکمرانی توحیدی و اسلامی وجود پیدا نمی‌کرد.

لذا مسئله غدیر مسئله‌ی یک روز و تاریخ نیست، غدیر فرهنگ است، غدیر مکتب است، غدیر جریان زندگی است، غدیر مدل حکمرانی است، غدیر سبک زندگی است، غدیر قبله است، غدیر فلش است، غدیر کلاس همیشگی برای موحدان عالم است، غدیر گرایش است، غدیر آگاهی است، غدیر بصیرت است، غدیر حکومت عدالت است، غدیر حکومت معرفت است.

لذا ویژگی‌هایی که قرآن کریم در وجود امیرالمؤمنین صلوات الله علیه نقل می‌کند، اقتضاء می‌کند که رهبری امّت اسلامی در تراز شخصیتی باشد که این ویژگی‌ها در وجود او هست، در علم «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ»[۴] است.

حضرت آصف یک علم از کتاب داشت که آن یک علم آنچنان او را مقتدر کرده بود که در انتقال ملکه‌ی یک کشوری از هزار فرسخی تا پای تخت سلیمان نبی علیه السلام از هیچ قشون و ابزاری استفاده نکرد و با اراده، این ملکه را با تاج و تخت او در دربار سلیمان حاضر کرد، او یک علم از کتاب داشت.

خدای متعال در مورد امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمود: «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ» است. علم همه‌ی کتاب نزد امیرالمؤمنین صلوات الله علیه است.

امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در عشق به خدا در حدی است که قرآن کریم فرمود: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ».[۵]

امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در لیله المبیت برای جانفشانی که سپر جان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بشوند و جان خود را فدا کنند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بمانند… امیرالمؤمنین صلوات الله علیه برای جنگ نرفته بودند، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه برای این رفته بود که کشته بشوند تا پرچم و پرچمدار دین سالم بماند.

امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در این معامله‌ای که با خدای متعال کرد، طمع بهشت ایشان را به این انگیزه نکشاند، بلکه عشق بود، «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ»، او عاشق خدا بود و برای جلب رضایت خدا جان در طبق اخلاص گذاشت و خود را آماده‌ی آماج شمشیرهای معاندین قرار داد تا جان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و حیات دیانت اسلام را حفاظت کند.

امیرالمؤمنین صلوات الله علیه ذات اللهی بودند، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه وجه اللهی بودند، «إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا».[۶]

امیرالمؤمنین صلوات الله علیه شخصیت جامعی هستند که اشتغال به کار و وظیفه و رسالتی او را از وظیفه‌ی دیگر بازنمی‌دارد، «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ»،[۷] امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در حال عشقبازی با خدای متعال است، نماز ورود بر خداست، نماز حضور عبد در محضر مولاست، نماز اتّصال دل به دلبر است و امیرالمؤمنین صلوات الله علیه که نمازش کاملترین نمازِ خاشعینِ عالم است و امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در حال نماز قرار از کف می‌دادند، اما وظیفه‌ی رسیدگی به فقرا را در متن نماز از یاد نمی‌برد، دو عبادت را با هم انجام داد است، هم عبادتِ مناسکی و هم عبادتِ اقتصادی و کمک به محرومان.

آن امامی که باید جامعه بشری را به سرمنزل مقصود قرب الهی برساند، باید هیچ چیزی حواس او را از وظیفه و تکلیف باز ندارد، و امیرالمؤمنین صلوات الله علیه چنین شخصیتی هستند.

امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در متن آیه کریمه مباهله نفسِ نفیسِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هستند، خدای متعال هرآنچه به پیغمبر آخرالزمان خود داده است که اشرف خلایق است و در میان پیامبران نگین انبیاء است و سالار پیامبران است، و تمام صفات جلال و جمال خدا در وجود او محقق است، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه هر آنچه که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دارند منهای نبوّت، خدای متعال همه را به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه داده است، لذا خودِ خدای متعال او را بعنوان نفسِ نفیس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم یاد می‌کند.

امیرالمؤمنین صلوات الله علیه افضل المجاهدین هستند، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه شهادت را بعنوان یک چشمه‌ای که با تشنگی به دنبال او می‌گردد درنظر داشت. لذا این آیه کریمه فرمود: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ»،[۸] آن منتظر، منتظرِ شهادت بود، و آن شخصیتِ ممتازِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بود.

امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بودند که «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا»،[۹] امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بودند که در مدیریت، وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم مدینه را ترک می‌گویند، او بجای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم جانشین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و خلیفه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است.

دیگر ویژگی‌هایی که در قرآن کریم…

بحمدالله کتاب‌هایی که صفات بارزِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را در قرآن کریم جمع کرده است، هم به قلم علامه عسگری رضوان الله تعالی علیه و دیگران بزرگان به رشته تحریر درآمده است و ان شاء الله مطالعه بفرمایید.

نکاتی از مقام معظم رهبری مدّظله العالی درباره غدیر

من چند نکته را در این مسئله به خدمت شما عرض می‌کنم.

یکی اینکه بیان مقام معظم رهبری اطال الله عمره الشّریف، چند نکته در مسئله غدیر عرض کنم.

ایشان می‌فرمایند غدیر نشانه‌ای از جامعیّت اسلام است، غدیر نقشه‌ی راه جامعه اسلامی است و آینده‌نگری را برای امّت اسلامی در دستور کار قرار داده است، از غدیر بعنوان «عیدالله الاکبر» یاد شده است، اهمیّت غدیر به جهت ولایت است، ولایت یعنی مدیریت، جامعه بشری، بشر گل سرسبدِ کائنات است و هر کسی حق ندارد به این بشر حکمرانی کند، کسی باید حکمران بشر باشد که از جانب خدای متعال منصوب شده باشد، و از ویژگی‌های غدیر، ضرورت اطاعت از پیغمبر خدا در مسئله رهبری مشخص و مأذون و منصوب از جانب پروردگار متعال است.

نکاتی در مورد بنیاد بین المللی غدیر

بنیاد بین المللی غدیر که هیأت امنای آن عدّه‌ای از خواص جامعه ولایی ما بودند، که مرحوم علامه عسگری رضوان الله تعالی علیه، مرحوم آیت الله تسخیری رضوان الله تعالی علیه، مرحوم آیت الله آصفی رضوان الله تعالی علیه، مرحوم آیت الله غیوری رضوان الله تعالی علیه، مرحوم آیت الله مهدوی کنی رضوان الله تعالی علیه، و بعضی از سرداران ما، بعضی از اساتید دانشگاه ما، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، هیأت امنای فاخر، لشگری و کشوری و دینی و اجتماعی در این بنیاد حضور داشتند و ان شاء الله خدای متعال مؤسس این بنیاد آیت الله خزعلی اعلی الله مقامه الشّریف را رحمت کند، او این بنیان را گذاشت و طی این چند دهه رسالت عظیم خودش را ایفاء کرده است، من بطور خلاصه نمی‌توانم همه‌ی برنامه‌هایی که این بنیاد در چهارصد شهر ایران به کمک ائمه جمعه محترم و مسئولین، از سه ماه قبل با همه‌ی مسئولین معارفی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی نشستی داشتیم و برنامه‌ها پیش‌بینی شد، و برای همه‌ی استان‌ها برنامه‌های طراحی‌شده ابلاغ شده است، شعار محوری دهه امامت و ولایت، این است که به منظور پاسخ به ندای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم که او به خدای متعال لبّیک گفت و ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را تبلیغ کرد، ولی همه‌ی امّت را مبلّغِ ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه قرار دادند، فرمودند: «فَلْیُبَلِّغِ اَلشَّاهِدُ اَلْغَائِبَ»،[۱۰] هر حاضری به آن کسی که غایب است امامت و رهبری امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را تبلیغ کند.

اینکه «سیاست عین دیانت است» در همینجا جلوه دارد.

«فَلْیُبَلِّغِ وَ اَلْوَالِدُ اَلْوَلَدَ إِلَى یَوْمِ اَلْقِیَامَهِ»، پدران مکلّف هستند که ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را به فرزندان خودشان تبلیغ کنند.

لذا شعار محوری دهه امامت و ولایت در سال ۱۴۰۱ «لبّیک یا رسول الله» است.

اما شعارها در بُعدِ اجرایی «هر خانه یک پرچم، هر خانه یک اطعام»، که در این راستا ستاد محترم نماز جمعه تهران پویشی را پیشنهاد کرده است، یک پیمانه بیشتر در روز غدیر، بانی پیدا شده است و ظرف‌هایی هم با آرم مشخصی در اختیار نمازگزاران خواهد بود، هر کسی هر مقدار که می‌تواند، چون اطعام روز غدیر، اطعامِ یک نفر بمنزله‌ی اطعام همه‌ی انبیاء و صدّیقین علیهم السلام است، چنین سرمایه‌ای را برای آخرتتان از دست ندهید و ان شاء الله آن روز همه‌ی ضعفای جامعه را با غذای خوبی پذیرایی بفرمایید، آن‌هایی که در آن حد نیستند، همینطور که حضرت آقا افطار را تسهیل فرمودند، با یک مختصری می‌شود ثواب افطار را برد، در مسئله‌ی اطعام هم هر کسی، هر جنس و خوراکی که می‌تواند ان شاء الله در این ظرف‌های آماده استفاده کند.

ماه ذی الحجّه ماه شادی است

مسئله‌ی کمک به مستمندان.

ما محرم و صفر را ماه عزا می‌دانیم، ماه ذی الحجّه را ماه شادی می‌دانیم. همینطور که آن عزاداری عبادت است، این شادی هم عبادت است، بهترین لباس، بهترین عطر، بهترین پاکیزگی، بهترین تزئین، بهترین سرور را باید در یکدیگر ایجاد کنیم و به یُمنِ ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و به کوری چشم آن‌هایی که نمی‌توانند ملّت ما را شاد و امیدوار ببینند و تبلیغ یأس می‌کنند و شایعه‌پراکنی می‌کنند و دروغ می‌گویند و به ما تهمت می‌زنند و نامردی می‌کنند و می‌خواهند بین ما ایجاد اختلاف کنند، ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه یکی از رموز وحدت ماست، در هیچ قانونی از احکام الهی اختلاف در جامعه پیش نمی‌آمد، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اولین قربانی غدیر هستند، و ایشان هم فرمودند خدای متعال امامت ما را «إِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ اَلْفُرْقَهِ»[۱۱] قرار داده است.

این پرچم ولایت فقیه یک قطره از دریای باعظمت ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و ائمه اطهار علیهم السلام است که این همه برکات دارد، فاصله خیلی زیاد است، ان شاء الله امام زمان ارواحنا فداه تشریف می‌آورند ولی این ولایت فقیه حافظ عزّت ما، حافظ استقلال ما، حافظ وحدت ما، و حافظ آن اطمینان و آمادگی بوده است، از رشحات و نمی از یَمِ ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه است.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم * إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا».[۱۲]

خطبه دوم

«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمینَ اللّهُمَّ صَلِّ وَ سلّم عَلَی سَیِّدِ أَنْبِیَائِکَ ‏وَ أفضَلِ رُسُلِکْ سَیِّدِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَی سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ أمیرِ المُؤمِنینِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طَالِب وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَهِ فَاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَی سِبْطَیِن نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سِیِّدی شِبَابِ أَهلِ الجَنَّهِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ صَلِّ عَلَی سادات الْمُسلّمینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ الزکی وَ الخلفِ الصالح حجتِک القَائِمِ اُمنائِک فی بِلادک».

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفسِی بِتَقْوَى اللَّهِ». هیچ کسی در این عالم ماندگار نیست، یک مأموریتی داشتیم، خدای متعال ما را برای بندگی و اطاعت و خدمت و کمک به یکدیگر و ایثار و نثار و صبر و استقامت و برقراری قسط و عدل به این عالم گسیل فرموده است و عدل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، انفاق امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، ائمه اطهار علیهم السلام، در قرآن کریم بعنوان الگوها به ما ارائه شده است، که اگر ما اهل تقوا بودیم در این چند روز این معروف‌ها را انجام دادیم و از منکرها پرهیز کردیم، ما جزو متّقین به حساب می‌آییم و برای زندگی بعد از مرگ ما، که می‌رویم که می‌رویم و دیگر برنمی‌گردیم و در این ابدیت ما بهترین سرمایه و توشه‌ای که در آنجا همه‌ی ما به آن احتیاج داریم تقوا و خداترسی و معصیت‌گریزی و پرهیز از ظلم به یکدیگر است.

آبروی یکدیگر را نبریم، نسبت به آرامش مردم ظلم نکنیم، مردم را در نشاط و امید و پویایی، در سنگر ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و کشتی حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه به سوی ظهور قرار بدهیم، همه را عاشقانه در این مسیر زیر پرچم نایب امام زمان ارواحنا فداه، ان شاء الله یک جامعه مقتدر و عزیز و صابر و مطمئن به اینکه «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا»[۱۳] در این مسیر پیش ببریم تا ان شاء الله بعد از مرگ زندگی خوبی داشته باشیم.

نکاتی در مورد مسئله عفاف و حجاب

مسائلی که در این خطبه به محضر شریف ملّت عزیز ما، برادران و خواهرانمان، و مردم شهیدداده و معتقد به آخرتمان عرض می‌کنیم، اولین مسئله مسئله‌ی عفاف و حجاب است.

تکلیف بانوان در سوره مبارکه نور و در سوره مبارکه احزاب روشن شده است، زیر این آسمان، در میان این مسلمانان میلیاردی، شما مسلمانی پیدا نمی‌کنید که با قرآن کریم آشنا باشد و منکر وجوب حجاب و حفظ عفاف برای زنان باشد، این از ضروریات دین است، متن قرآن کریم است، لذا همه‌ی بانوان مکلّف هستند.

حال بانوانی که در جامعه ما کمی بی‌مبالات هستند چند گروه هستند، یک گروه از این بانوان خواهران خوش‌ذات ما هستند خدا می‌داند من بعضی از این‌ها را گاهی می‌گویم شاید روز قیامت این‌ها از ما جلو بیفتند، یک دلی با حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه دارند، برای زیارت ائمه علیهم السلام، برای نذر و نیاز، آنچنان سالم، آنچنان باصفا در میدان حضور دارند، در کمک‌های مؤمنانه عقب نمی‌مانند، هم در دوران دفاع مقدّس و هم هم‌اکنون برخی از این بانوان با اعتقادات صریح، و نظرسنجی‌هایی هم که شده است بیش از هفتاد درصد این‌ها اعتقاد دارند که این کارشان کار زیبایی نیست، مسئله‌ی بدحجابی یا احیاناً خدای ناخواسته بی‌حجابی، این با اعتقاداتشان ناسازگار است، در محیط‌های بدی قرار گرفتند و برای آن‌ها تحمیل است.

لذا خواست قاطبه‌ی ملّتِ شریف ایران حفظ حجاب اسلامی در تمام ادوار و در تمام اعصار است.

حجاب برای بانوان یک کرامت است، یک شرافت است، یک ارزش است، لذا بانوان با اعتماد به قرآن کریم و عملکرد بانوانی که الگوی مسلمان‌ها هستند، مانند حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها، حضرت زینب کبری سلام الله علیها، قاطبه بانوان ما این را افتخار و ارزش و کرامت می‌دانند، من از پشت همین تریبون در یک خطبه عرض کردم که حجاب بانوان مانند لباس روحانیت است، خودش تبلیغ دین است، برای این‌ها یک افتخار است، آرم دینداری است، مظهر تقیّدات و حفظ ارزش‌های خانوادگی است.

لذا حجاب انزوا نیست، خدمتی که این انقلاب به بانوان کرد، در طول تاریخ چنین خدمتی به جامعه زنان نشده بود، در پرتو انقلاب و کنار خون‌های زلال شهدای ما، رویشی که برای رشد بانوان پیش آمد، الآن ما بانوان مجتهده فراوان داریم، الآن جامعه الزهرا سلام الله علیها، دانشگاه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و کانون‌های دیگر، حوزه‌های بانوان، الآن مقاله‌هایی که این‌ها می‌نویسند و نمراتی که می‌آورند، گاهی از مردها جلو افتاده‌اند.

بانوان ما در تخصص‌های مختلف به برکت انقلاب، امروز در رشته‌های تخصصی شکوفا شدند، جزو مفاخر دنیا به حساب می‌آیند.

در عرصه‌ی سیاست، در عرصه‌ی اجتماعی، می‌بینید که مجلس شورای اسلامی ما از روزی که تأسیس شده است تا به امروز، نمایندگان مردم از جامعه زنان کم نبوده‌اند و کم نیستند، و این ظلم است که بگویند انقلاب در حق بانوان ظلم کرده است، انقلاب جامعه زنان را احیا کرده است، به جامعه زنان اعتبار داده است، زنان ما کرامتی دارند که احیاناً مردها به آن کرامت کمتر دسترسی پیدا می‌کنند.

شما می‌بینید این حرم کریمه اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین، قبله‌ی دل‌هاست، این کرامتی است که اسلام برای زن قائل شده است. شما این زینبیّه را در مصر ببینید، شما این زینبیّه را در سوریه ببینید، چه کرامتی، این آوازه‌ای که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارند، کدام شخصیت ممتاز عالم می‌تواند در این عرصه با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رقابت کند.

لذا مسئله عفاف و حجاب را، بعضی‌ها می‌گویند این‌ها عضو ما هستند، چکار داریم که حجابشان چطور است.

این قانون است، شرع است، تحمل کردن خلاف شرع و راضی شدن به معصیت خدا، بر خلاف دیانت و بر خلاف انصاف است.

لذا ما با احترام به همه بانوان عرض می‌کنیم این‌هایی که مؤمن هستند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، این امر یعنی دلسوزی کامل به دنیا و آخرت یکدیگر، این‌ها همینطور که مسئله‌ی قانون راهنمایی و رانندگی، حالا این‌هایی که خلاف می‌کنند و جریمه می‌شوند، آیا این به معنای تنه زدن به این‌هاست؟ آیا این بمنزله‌ی مقابله‌ی با این‌هاست؟ اینطور نیست، هر تخلّفی یک مجازاتی دارد.

مسئله‌ی کشف حجاب و بدحجابی جزو تخلّفات قانونی است، قانون پارلمان ما با امضای شورای نگهبان، متّخذ از آیات سوره مبارکه نور و سوره مبارکه احزاب، این را قانونی کرده است.

ملّت ما متمدّن هستند، ملّت ما قانون‌گرا هستند، مسئله‌ی برهنگی برای ماقبل تاریخ است، این حجاب، این پوشش، تمدّن و ارزش است.

لذا با همه کرامت و اعتباری که… من در عمر طلبگی خودم بهرحال جزو روحانیون سیال و سیار در استان‌ها و شهرها هستم، بعضی از بانوانی که می‌آیند و اظهار می‌کنند که حاج آقا! ما پای صحبت‌های شما می‌نشینیم، خانوادگی می‌نشینیم؛ گاهی ظواهر آنچنانی ندارند ولی با صداقت می‌گویند، این‌ها معتقد هستند، این‌ها دختران و خواهران ما هستند، این‌ها ارکان جامعه ما هستند، اما هم خودشان رعایت کنند و هم جامعه نسبت به این‌ها، کرامتشان را از این طریق حفظ کند.

نکته‌ی دیگر مسئله مقابله با تبلیغات است، ما هم از مسئولین شورای عالی مجازی خیلی توقع داریم مدیریت کنند، از یک طرفی ما دخترانمان را رها کنیم، این‌ها تا خانه‌ی ما هجوم بیاورند، از یک طرفی هم ما بگوییم که شما این کار را نکنید، این مقداری تناقض است، باید مدیریت حکیمانه‌ای نسبت به شبکه‌های مجازی اعمال بشود و صدا و سیمای ما، وزارت ارشاد ما، استفاده‌ی از هنر، از فیلم، از سریال، در اعتلای مرتبه‌ی بانوان و در ارزش‌گذاری به مسئله حجاب، وظیفه خطیر دارند. تنها مقابله با بی‌حجابی نیست، مقابله‌ی با تهاجم دشمن است، دشمن این را خاکریز می‌داند، می‌خواهد نظام خانواده را بهم بریزد، می‌خواهد این نظام عفاف و حجابی که ما این همه مجاهد و شهید داریم، این همه فداکار داریم، این همه نمازخوان داریم، الحمدلله در دانشگاه‌هایمان چه نمازجماعت‌هایی، این‌ها به برکت پاکی خانواده است، و این‌ها این پاکی را، همانطور که رضاخان از جانب انگلیس مأمور بود و به سه پایگاه هجمه برد، یکی پایگاه فرهنگی بود، روحانیت و علما، امروز هم می‌بینید این‌ها همان راه را می‌روند ولی فرهنگی می‌روند، عمامه‌ها را برداشتند، عمامه مظهر معارف دین، اخلاق پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و مظهر تعبّد به دین است، لذا یک تبلیغ آشکار عملی است. دوم پایگاه مقاومت بود که رضاخان روضه‌خوانی‌ها را تعطیل کرد، رضاخان سوادِ این کارها را نداشت، مأمور انگلیس بود. سوم برای اینکه نظام خانواده را بهم بریزد آمد و حجاب را برداشت.

لذا این مسئله‌ی شایعه‌پراکنی که گاهی در بعضی جاها حجاب را تحقیر می‌کنند، بانوان باحجاب را تحقیر می‌کنند، سلام خدا بر بانوان ایرانی، سلام خدا بر این خانواده‌های اصیل، سلام خدا به این همه متانت، سلام خدا به این همه عفّت، سلام خدا به این همه کرامت و پاکیزگی که از دامان پاکشان این همه چهره‌های نورانی که مایه رونق دین و عزّت و شرف مملکت و پیروزی در میدان‌های جبهه هستند، همه‌ی این‌ها معلول آن طهارت خانواده است و دشمن آمده است که خانواده را بهم بریزد.

سه گروه مقابله با امّت توحیدی و ولایی و شهیدپرور ایران هستند.

یک گروه منافقین هستند، نفوذی‌ها هستند، لذا آنجایی که شبکه‌ای عمل می‌کنند، آنجا نیروهای امنیتی و انتظامی ما باید این شبکه‌ها را کشف کنند، فساد را در ابعاد مختلف، شبکه‌ای، جریان دادن به همه مملکت، خیانت بزرگ است، اول منافقین هستند.

دوم اراذل و اوباش که هرزگی را دوست دارند، این‌ها دوست دارند ناموس مردم در منظرشان باشد تا هر طور که دلشان خواست به نوامیس جامعه تعرّض کنند، این‌ها «فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ»[۱۴] هستند.

سوم «الْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَهِ» هستند، این مرجفون از همان اراجیف است، این اراجیف‌گوها که می‌نشینند و این همه تهمت‌ها بر علیه نمازجمعه‌ها، بر علیه امام جمعه‌ها، تهمت می‌زنند.

کسی با یک چره ظاهر الصلاحی به مسجد کوفه آمده است و به من می‌گوید که شما گفته‌اید شایستگی‌هایی که مقام معظم رهبری دارد، دیگر نیازی به آمدن امام زمان نیست!

من گفتم: هر کسی این حرف را گفته است خدای متعال او را لعنت کند، و هر کسی این تهمت را درست کرده است خدای متعال او را لعنت کند، و هر کسی این تهمت را نشر می‌دهد را لعنت کند.

این‌ها مرجفون هستند، مرجفون همان شایعه‌پراکن‌ها هستند که هم به آبروی مردم متعرّض می‌شوند، هم به اعتقادات مردم.

آیا حیف نیست این وحدت و این صفایی که ما داریم بهم بخورد و نسبت به یکدیگر بدبین بشویم و بر علیه یکدیگر حرف بزنیم؟ والله خیانت است.

خدای متعال این‌ها را بعنوان مرجفون، شایعه‌ پراکن‌ها، اراجیف‌گوهایی هستند که اگر دست برنداشتند، خدای متعال به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم می‌فرماید: تو را بر علیه این‌ها می‌شورانیم تا مردم را به صحنه بیاوری… مانند به صحنه آمدن این بانوانی که در این… بحمدالله چه مانور عظیمی بود، چه استقبال خوبی از امام زمان ارواحنا فداه بود، این جمعیت دوازده هزار نفری و چهارده هزار نفری، و در شهرستان‌های مختلف، این‌ها قشون امام زمان ارواحنا فداه بودند، در برابر این شایعه‌پراکن‌ها آمدند و هویّتِ ایرانی و اسلامی خودشان را به نمایش گذاشتند.

لذا مقابله با شایعه‌پراکنی هم وظیفه دولت و نیروهای نظامی و انتظامی است، هم وظیفه‌ی رسانه‌های ماست، از همه این‌ها مهمتر، خود شما که همیشه مشکل‌گشا ملّت بودند، مشکل‌گشای جنگ نظامی شما بودید، مشکل‌گشای جنگ اقتصادی هم باید شما باشید، مشکل‌گشای مقابله‌ی با این همه اراجیف‌گویی هم باید مردم عزیز ما باشند.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم * قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ * مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ * وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ * وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ * وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ».[۱۵]


[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] الکافی (ط الإسلامیه)، جلد‏ ۳، صفحه ۴۲۲

[۳] سوره مبارکه مائده، آیه ۶۷ (یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ)

[۴] سوره مبارکه رعد، آیه ۴۳ (وَیَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا ۚ قُلْ کَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ)

[۵] سوره مبارکه بقره، آیه ۲۰۷

[۶] سوره مبارکه انسان، آیه ۹

[۷] سوره مبارکه مائده، آیه ۵۵

[۸] سوره مبارکه احزاب، آیه ۲۳ (مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا)

[۹] سوره مبارکه انسان، آیه ۸

[۱۰] کتاب سُلیم بن قیس الهلالی  ، جلد ۲ ، صفحه ۸۵۶ (أَبَانٌ عَنْ سُلَیْمٍ [عَنْ سَلْمَانَ ] قَالَ: کَانَتْ قُرَیْشٌ إِذَا جَلَسَتْ فِی مَجَالِسِهَا فَرَأَتْ رَجُلاً مِنْ أَهْلِ اَلْبَیْتِ قَطَعَتْ حَدِیثَهَا فَبَیْنَمَا هِیَ جَالِسَهٌ إِذْ قَالَ رَجُلٌ مِنْهُمْ مَا مَثَلُ مُحَمَّدٍ فِی أَهْلِ بَیْتِهِ إِلاَّ کَمَثَلِ نَخْلَهٍ نَبَتَتْ فِی کُنَاسَهٍ فَبَلَغَ ذَلِکَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَغَضِبَ ثُمَّ خَرَجَ فَأَتَى اَلْمِنْبَرَ فَجَلَسَ عَلَیْهِ حَتَّى اِجْتَمَعَ اَلنَّاسُ ثُمَّ قَامَ فَحَمِدَ اَللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ أَیُّهَا اَلنَّاسُ مَنْ أَنَا قَالُوا أَنْتَ رَسُولُ اَللَّهِ قَالَ أَنَا رَسُولُ اَللَّهِ وَ أَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ بْنِ هَاشِمٍ ثُمَّ مَضَى فِی نَسَبِهِ حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى نِزَارٍ ثُمَّ قَالَ أَلاَ وَ إِنِّی وَ أَهْلَ بَیْتِی کُنَّا نُوراً نَسْعَى بَیْنَ یَدَیِ اَللَّهِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ اَللَّهُ آدَمَ بِأَلْفَیْ عَامٍ وَ کَانَ ذَلِکَ اَلنُّورُ إِذَا سَبَّحَ سَبَّحَتِ اَلْمَلائِکَهُ لِتَسْبِیحِهِ فَلَمَّا خَلَقَ آدَمَ وَضَعَ ذَلِکَ اَلنُّورَ فِی صُلْبِهِ ثُمَّ أَهْبَطَ إِلَى اَلْأَرْضِ فِی صُلْبِ آدَمَ ثُمَّ حَمَلَهُ فِی اَلسَّفِینَهِ فِی صُلْبِ نُوحٍ ثُمَّ قَذَفَهُ فِی اَلنَّارِ فِی صُلْبِ إِبْرَاهِیمَ ثُمَّ لَمْ یَزَلْ یَنْقُلُنَا فِی أَکَارِمِ اَلْأَصْلاَبِ حَتَّى أَخْرَجَنَا مِنْ أَفْضَلِ اَلْمَعَادِنِ مَحْتِداً وَ أَکْرَمِ اَلْمَغَارِسِ مَنْبِتاً بَیْنَ اَلْآبَاءِ وَ اَلْأُمَّهَاتِ لَمْ یَلْتَقِ أَحَدٌ مِنْهُمْ عَلَى سِفَاحٍ قَطُّ أَلاَ وَ نَحْنُ بَنُو عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ سَادَهُ أَهْلِ اَلْجَنَّهِ أَنَا وَ عَلِیٌّ وَ جَعْفَرٌ وَ حَمْزَهُ وَ اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَیْنُ وَ فَاطِمَهُ وَ اَلْمَهْدِیُّ أَلاَ وَ إِنَّ اَللَّهَ نَظَرَ إِلَى أَهْلِ اَلْأَرْضِ نَظْرَهً فَاخْتَارَ مِنْهُمْ رَجُلَیْنِ أَحَدُهُمَا أَنَا فَبَعَثَنِی رَسُولاً وَ نَبِیّاً وَ اَلْآخَرُ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ أَوْحَى إِلَیَّ أَنْ أَتَّخِذَهُ أَخاً وَ خَلِیلاً وَ وَزِیراً وَ وَصِیّاً وَ خَلِیفَهً أَلاَ وَ إِنَّهُ وَلِیُّ کُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِی مَنْ وَالاَهُ وَالاَهُ اَللَّهُ وَ مَنْ عَادَاهُ عَادَاهُ اَللَّهُ لاَ یُحِبُّهُ إِلاَّ مُؤْمِنٌ وَ لاَ یُبْغِضُهُ إِلاَّ کَافِرٌ هُوَ زِرُّ اَلْأَرْضِ بَعْدِی وَ سَکَنِهَا وَ هُوَ کَلِمَهُ اللَّهِ اَلتَّقْوَى وَ عُرْوَتُهُ اَلْوُثْقَى یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اَللّٰهِ بِأَفْوٰاهِهِمْ  -… وَ اَللّٰهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ اَلْکٰافِرُونَ  أَلاَ وَ إِنَّ اَللَّهَ نَظَرَ نَظْرَهً ثَانِیَهً فَاخْتَارَ بَعْدَنَا اِثْنَیْ عَشَرَ وَصِیّاً مِنْ أَهْلِ بَیْتِی فَجَعَلَهُمْ خِیَارَ أُمَّتِی وَاحِداً بَعْدَ وَاحِدٍ مِثْلَ اَلنُّجُومِ فِی اَلسَّمَاءِ کُلَّمَا غَابَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ هُمْ أَئِمَّهٌ هُدَاهٌ مُهْتَدُونَ لاَ یَضُرُّهُمْ کَیْدُ مَنْ کَادَهُمْ وَ لاَ خِذْلاَنُ مَنْ خَذَلَهُمْ هُمْ حُجَجُ اَللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ شُهَدَاؤُهُ عَلَى خَلْقِهِ وَ خُزَّانُ عِلْمِهِ وَ تَرَاجِمَهُ وَحْیِهِ وَ مَعَادِنُ حِکْمَتِهِ مَنْ أَطَاعَهُمْ أَطٰاعَ اَللّٰهَ  وَ مَنْ عَصَاهُمْ عَصَى اَللَّهَ هُمْ مَعَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْقُرْآنُ مَعَهُمْ لاَ یُفَارِقُونَهُ حَتَّى یَرِدُوا عَلَیَّ اَلْحَوْضَ فَلْیُبَلِّغِ اَلشَّاهِدُ اَلْغَائِبَ اَللَّهُمَّ اِشْهَدْ اَللَّهُمَّ اِشْهَدْ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ .)

[۱۱] خطبه فدکیه

[۱۲] سوره مبارکه نصر

[۱۳] سوره مبارکه شرح، آیه ۵

[۱۴] سوره مبارکه احزاب، آیه ۶۰ (لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَهِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَا إِلَّا قَلِیلًا)

[۱۵] سوره مبارکه فلق


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2-%d8%b9%d8%a8%d8%a7%d8%af%db%8c-%d9%80-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%ac%d9%85%d8%b9%d9%87-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%80-%d8%aa%db%8c%d8%b1-1401-2/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.