- ثقلین - http://thaqalain.ir -

نماز جمعه مهر
بیست و یکم مهرماه 1391

السلام علیک یا بقیه الله عج الله تعالی فرجه الشریف

سلام علیکم و رحمه الله

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله رحمان رحیم

رَبّ‏ِ اشْرَحْ لىِ صَدْرِى(۲۵) وَ یَسِّرْ لىِ أَمْرِى(۲۶) وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِّن لِّسَانىِ(۲۷)

یَفْقَهُواْ قَوْلىِ(۲۸)[۱]

الحمد الله رب العالمین کماهو اهله و مستحق والصّلاه علی خیر خلقه و الشرف بلیه بشیر الرحمته نذیر النغمت طبیبنا ابالقاسم محمد اللهمّ صلّی علی محمد وآل محمد و عجّل فرجهم وآله المعصومین سیما مولانا کهف الحصین و قیاث المضطر المستکین و ملج الهاربین بقیه الله فی العالمین ارواحنا فداه وعجل الله فرجه سهل الله ظهوره و رزقنا الله الرئیته خدمته و صحبته و نصرته ولعن الله علی العدائهم اجمعین

 

«اوصیکم عبادالله بتقوی الله» شما نماز گزاران خدا جو، پاکدل و همه امت اسلامی و خودم را به رعایت تقوای الهی، اهتمام به فرائض، شناختن مسئولیت ها؛ و همّت گماردن بر ایفای مسئولیت ها، پرهیز از گناهان، بر حذر بودن از رزائل اخلاقی؛ و گریز از دام های شیاطین و وسوسه های نفس توصیه می کنم.

 

نجات فقط برای اهل تقوا است. «ثُمَّ نُنَجِّی الَّذینَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمینَ فیها جِثِیًّا» (مریم؛ ۷۲) تقوا پلی است که انسان را از هر خطری، خصوصاً خطر آتش جهنم عبور می دهد؛ و کسانی که چنین پلی در اختیارشان نباشد؛ در گودالهای آتش و ذلت نابود خواهند شد.

بحثی که در خطبه ی اول، در محضر نماز گذاران با کرامت جمعه داشتیم، توجهی به آیات قبله بود. آیات صد و چهل و دوم تا صد و پنجاه و یک سوره ی مبارکه ی بقره؛ آیه ی اول را در حد فرصت و مجال این خطبه توضیحاتی ارائه شد.

آیه ی دوم «وَ کَذَالِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّهً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شهَُدَاءَ عَلىَ النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا» اینکه شما ملت خدا جو و امت اسلامی را به سوی کعبه متوجه ساختیم و قدیمی ترین بنا به دست انبیا را، برای شما قبله ی نماز ها و برخی از عبادات قرار دادیم. اینکه شما را نه شرقی و نه غربی قرار دادیم و اینکه «الْیَمِینُ‏ وَ الشِّمَالُ‏ مَضَلَّهٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَى هِیَ الْجَادَّهُ عَلَیْهَا» (الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۸، ص ۶۸، خطبه لأمیر المؤمنین علیه السلام) راست و چپ هر دو لغزشگاهند، نه به راست متمایل باشید و نه به چپ، جاده وسط است! هر دو طرفش، خروج از صراط مستقیم است.

 

زیبا ترین تابلو برای نوع زندگی انسان

اینکه قبله ی شما امر وسط است، نه شرقی نه غربی، نه راستی نه چپی [است،] برای این است که خود شما امت وسط هستید. وسط دارای معانی است؛ وسط یعنی زیبا، وسط در معنا، «حُسن» معنی شده است. شما دینتان قشنگ است، مسیری که آیین اسلام در زندگی بشر ترسیم کرده، زیبا ترین تابلو برای نوع زندگی انسان هاست. در متن دین شما هیچ نوع امر ناپسند وجود ندارد، همه ی دستورات فقهی و توصیه های اخلاقی و معارف این دین کامل است، نقص ندارد، موهوم وخیالی نیست، ساخته ی دست بشر نیست.

خدا جهان را زیبا خلق کرده، آسمان فکر شما را، آسمان اخلاق شما و رفتار شما را، خود با فرمول های وحیانی خواسته است که زیبا بشود. دیگران در متن کتاب های دست خوردشان، مشکلات فراوان است، خرافات هست، دین خدا را تحریف کرده اند، [اما] دین [شما] تحریف نشده، دست نخورده، آسمانی که هم اکنون هم قرآن، یک معجزه است و همه زیبایی ها را داراست.

 

رعایت حدّ وسط و تعادل

وسط به معنی حدّ وسط و متعادل است. «وَ کَذَالِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّهً وَسَطًا» شما افراط و تفریط در دینتان نیست، شما از هر تندروی ممنوع هستید؛ و کندی در حرکت هم در خور فکر حماسی شما نیست. هم رکود، در جازدن، ارتجاع، عقب گرد، در دین شما ممنوع است؛ و هم افراط و تند روی و از مرز قانون شرع فراتر رفتن ممنوع است.

شما در خط حرکت می کنید، شما در راه هستید و مسیریتان با مقصد متوازن است. شما از راه خارج نمی شوید و در راه حرکت می کنید، ولی دیگران یا از طرف راست یا از طرف چپ خارج می شوند و سقوط می کنند. شما امّت وسط هستید، یعنی شما اشراف دارید، آنچه دیگران دارند، شما دارید، ولی آنچه شما دارید، دیگران ندارند.

یک دین متعادل، یک دین متوازن، یک دین مقتصد، یک دین ملایم و یک دین حساب شده، در مسیر فطرت با خداست؛ لذا شما امّت وسط هستید، شما حاشیه نیستید، دیگران حاشیه هستند، شما در متن هستید، شما محور هستید، شما باید ملت ها را به دنبال خودتان بکشید، شما پر فروغ و پر نور هستید، شما مشعل دارید، پرچم شما، پرچم حق است و پرچم هدایت است، نکند شما به حاشیه رانده بشوید.

در فرهنگتان، در اخلاقتان، در امور خانوادگیتان، در اقتصادتان و در اخلاقیّاتتان، از شرق و غرب الگو نگیرید؛ الگو خود شمایید، متن خود شمایید، محور خود شمایید، حد تعادل زندگی، آن است که شما دارید، شما بر فرازید «وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ» (آل عمران؛ ۱۳۹) اگر مومنید شما، اعتلا دارید، شما بر فرازید و کسی که بر قلّه است، بر دامنه ها و بر حواشی اشراف دارد، نظارت دارد، شما شاهدید، شما گواهید، شما باید کاستی های ملت های دیگر را ارزیابی کنید؛ و رده و رتبه ی آنها را مشخص کنید.

آنها ارتجاع دارند، آنها قدیمی تر از شما هستند؛ و دین انبیای سلف، مقدمه ی طلوع آفتاب عالم تاب دین محمدی است. دین شما دین کاملی است، شما در هیچ جهتی دینی که همه ی زوایای زندگی را دیده است، در اخلاقیات، در حقوق، در قانونگذاری هیچ نیازی برای شما باقی نمانده است. شما با داشتن قرآن و با داشتن این سنت قوی و با سنت واقعی که «أَنَا مَدِینَهُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌ‏ بَابُهَا» (الأمالی( للصدوق)، ص ۳۴۵، المجلس الخامس و الخمسون) قرآن عدل خودش را، امامان معصوم را همواره در همراه خودش دارد.

لذا آنچه در مرور زمان، از مسائل بوجود می آید؛ با وجود عترت، قرآن زنده، قرآن ناطق، قرآن ولایت، قرآن رهبری، شما هیچ وقت مشکل ندارید، اما دیگران برنامه زندگی ندارند، برای جهاد برای عرصه های سیاسی و اقتصادی، در کتاب های آنهایی که الان مدعی هستند چیزی نیامده است. دینی که همه زوایای زندگی را دیده است و با توجه به این که دین از جانب خالق بوده است و خود می دانسته است که چه خلق کرده است و این خلق چه نیاز هایی دارد، برنامه ای تدوین کرده است و در اختیار شما قرار داده است؛ که بر همه نیازها اشراف دارد و برای همه دردها نسخه ی متناسب را پیچیده است. از این جهت شما امت وسط هستید، امت برتر هستید، امت کامل هستید، امت پیشرو هستید و آخرین برنامه، برنامه شماست.

شما باید در متن باشید، شما پیش قراول باشید، شما باید طلایه دار باشید، شما باید خط شکن باشید؛ و دیگران باید از شما الگو بگیرند. «جَعَلْنَاکُمْ أُمَّهً وَسَطًا» چرا دین شما عدل دارد، تعادل دارد، توازن دارد، کامل است، اشراف دارد؟ برای این که دین خوب، آدم خوب می سازد. «لِّتَکُونُواْ شهَُدَاءَ عَلىَ النَّاسِ» بنابراین پیروان دین اسلام شاهد باشند، گواه باشند، گواه بدون دیدن نمی تواند گواه باشد، باید شهادت حسی باشد و حسی در صورتی است که اشراف [داشته] باشد.

 

ظرفیت عظیم دین مبین اسلام

شما اگر بنا باشد نسبت به امور دنیا حاکم باشید و حکم به حق بدهید و داوری کنید و ارزیابی کنید و دردها و کاهش ها را بتوانید تخمین بزنید و بتوانید نسخه های لازم را برای رفع مشکلات امتها ارائه کنید؛ باید این دین را در زندگی خودتان عمل کرده باشید و الگو باشید. «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ‏ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُم‏» (الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۲، ص ۷۸، باب الورع) این آیه کریمه به طور فهم عرفی، همه ی امت را برای الگو شدن آماده می بیند و مکتب را و دین را، چنان ظرفیتی در آن می بیند که این مکتب می تواند، تحولی ایجاد کند، می تواند انقلاب اخلاقی ایجاد کند، می تواند انسان را در جبهه های نبرد، در برابر زشتی ها و کاستی ها مجاهد بسازد؛ و علیه نفس خودش او را به قیام وا دارد. ابتدا بر نفس خودش تملک پیدا کند و کسی که مالک خود شد، مالک عالم است. کسی که مالک عالم باشد، ولی تملک بر نفس خودش نداشته باشد، او در واقع اسیر است و هیچ وقت نمی تواند برنامه سعادت و نجات برای بشر ارائه کند.

 

خودتان را نجات دهید

شما موظف هستید که خودتان را نجات دهید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَهُ عَلَیْها» (تحریم؛ ۶) دین شما دین نجات است، جهنم در پیش است، این جهنم باطن خود انسان است، باطن گناهان خود انسان است. اینجا آتش جهنم را که آتش رذایل اخلاقی است، آتش تکبر است، آتش حسد است، آتش تجاوز به حقوق دیگران است، آتش هوا و هوس است، اینها را اینجا خاموش کنید، دین شما آتش نشان است، نماز شما آتش گناه را خاموش می کند، اگر شما توانستید خودتان را بسازید، با اصلاح نفس میتوان عالم را اصلاح کرد: «لِّتَکُونُواْ شهَُدَاءَ عَلىَ النَّاسِ». معنای «جَعَلْنَاکُمْ أُمَّهً وَسَطًا» در دیدگاه عموم و مفسرین همین مطالبی است که در این لحظات به زبان این کمترین جاری شد.

لکن لطایفی را در اینجا علامه طباطبایی به آن توجه کرده؛ با توجه به آیاتی که حضرت ابراهیم علیه السلام در بنای کعبه پنج تا دعا کرده بود و یکی از آنها این بود، که خدایا ما را مسلم قرار بده و از ذریه ما امت مسلم [به وجود بیاور،] لکن این ذریه حضرت ابراهیم علیه السلام که شاهد و الگو هستند، تطبیق به پیغمبر و ائمه معصومین علیهم السلام می کنند و [علامه طباطبایی] این آیه قبله را با مسئله رهبری ملازم می داند.

 

امامت و قبله

امامت و قبله یک پیوند ناگسستنی دارند، اینکه امروز حاجی ها دلی به آن سو دادند و به دنبال دلشان در مکه مکرمه و مدینه منوره عازم می شوند؛ در متن قرآن کریم دارد که «وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلى‏ کُلِّ ضامِرٍ یَأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ» (حج؛ ۲۷) این اعلان حج، دعوت به حج، کعبه یک «سنگ نشانی است که ره گم نشود * حاجی احرام دگر بند، رخ یار ببین» اینها همه مقدمه ی رسیدن به یک انسان کامل است.

 

کعبه بلندگو است، صاحب صدا کیست؟

امت اسلامی پیام دینشان را از کعبه می گیرند و کعبه بلندگو است، باید صاحب صدا و صاحب کعبه را همانجا شناخت، انشاء الله اگر عمری داشنیم، در فرصتی که نزدیک به ایام غدیر باشد، توضیح این آیات و توجه به کعبه و تلازم کعبه و قبله با قبله دل و امام زمان ارواحنا فداه [را بیان خواهیم کرد.] امامت، ولایت و قبله اینها ظاهر و باطن هستند، اینها ملک و ملکوت هستند، اینها فرش و عرش هستند، اینها یک حقیقت هستند؛ و امت اسلامی به یک نقطه محوری توجه دارند. اگر بنا باشد امت واحده باشد، باید محور واحدی داشته باشد، قطب واحدی داشته باشد، زیر پرچم واحدی باشد و این مطالبی که درباره قبله است، دقیقا علاوه بر اینکه یک مطلب عرفانی است، اخلاقی و حساسی و هیجانی است، مطالب سیاسی و اجتماعی هم است.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

انا اعطیناک الکوثر فصل ربک ونهر ان شانئک هو الابتر صدق الله علی العظیم.

 

 

اعوذ بالله من اشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

رب الشرح لی صدری و یسرلی امری و حلل عقده من لسانی یفقه قولی

الحمد الله وصلاه و السلام علی رسول الله و آلهی آل الله الهم صل و صل علی سید النبیا ابلقاسم محمد اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و علی سیدی اوصیاعلی بن ابی طالب و علی الزهرا البتول سیده النساء العالمین و صل علی حسن والحسین سید اشباب اهل الجنه و صل علی ائمه مسلمین علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمدو حسن بن علی و الخلفه صالح القائم به الامر حججک علی عباده و عمنائک فی بلادک و بهم اتولی و من اعدائهم و اتبرا

 

اوصیکم عباد الله بتقوا الله!

بار دیگر شما خوبان، شما مومنان؛ و نفس ضعیف خودم را به بهره گیری از ذخیره تقوا و بستن بار آخرت از طریق رعایت فرائض و اجتناب از محرمات توصیه می کنم.

 

سفر رهبر فرزانه به خراسان شمالی

مطالبی که به مناسبت ایام، تقدیم محضر می شود: اول مسئله سفر رهبر فرزانه و نورانی ما به خراسان شمالی، خراسانی که به باب الرضا علیه السلام نام گرفت، از حوادث مهم و قابل ملاحظه است، در شرایطی که دنیا ما را به شدیدترین تحریم ها قرار داده است؛ و به خیال خام خودش ملت ایران را در اثر تحمیل فشار های اقتصادی توانسته است، نسبت به نظام کم علاقه کند، خورشید ولایت در استان خراسان شمالی طلوع می کند؛ و مردم مومن خداشناس، فهیم، بصیر، آن استان با یک حضور اعجاب انگیز که حماسه حضور به قدری جالب و دیدنی است، بین خود و خدا قابل وصف نیست.

دوستان ما که همراه حضرت آقا بودند، با من تماس تلفنی داشتند، می گفتند: – شنیدن کی بود مانند دیدن- خراسان شمالی، تنها استانی است که از نظر وفور ملیت، تقریبا منحصر به فرد است. در استان خراسان شمالی، فارس و ترک و ترکمن، تات، کرد، اقوام مختلف از نظر نژادی و زبانی در آنجا هستند؛ و بعلاوه از مناطق مرزی است که هم شیعیان بزرگوار در آنجا هستند؛ و هم برادران اهل سنت؛ اما در حماسه استقلال، وقتی ارزیابی شد، معلوم شد که قاطبه ی مردم اعم از فارس و ترک و تات و ترکمن و سایر نژادها و شیعه و سنی همه و همه حضور داشتند؛ و آن چیزی که باز صحنه را دل پذیرتر می کند؛ و امید و نشاط مومنین را بیش از پیش بالا می برد، حضور نسل چهارم انقلاب، این نوجوان ها، این جوان ها، آن هم حضور عاشقانه، توام با اشک، توام با تقدس [می باشد.]

آن چنان حالاتشان(نسل چهارم انقلاب، نوجوان ها) انسان را تحت تاثیر قرار می دهد، آدم به [یاد] عشق مسلمانان صدر اسلام به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می اندازد؛ آن حالات و هیجانات را بشر نسبت به چهره هایی که تقدس خارق العاده [دارند]، نشان می دهد. همین چیزی است که دنیا این را با چشم کور دجالیش نمی تواند ببیند، که مسئله ی رهبری در ایران سلطنت نیست؛ جمهوریت محض نیست؛ بلکه استمرار حرکت انبیاست؛ قبل از این که یک رهبر بر ظاهر مردم حکومت کند، در دلها به اذن الله جا گرفته است.

این برای مردم ما بعنوان یک پشتوانه، بعنوان یک اعتبار، بعنوان یک گنجینه و سرمایه ی تمام نشدنی؛ مایه آرامش و امید است؛ و به دشمن ها با صدای رسا پیام می دهد که هر مقدار شما، درندگیتان را، بی رحمیتان را، قساوتتان را، خباثتتان را، رذالتتان را، در برابر ملّت با انواع تاکتیک ها اعمال کنید، این ملت با داشتن چنین رهبری دریاست.

ما از همه ملت و خصوصا برادران عزیز ی که در این فرصت وقت شناسی، موقع شناسی کردند و چنین حماسه ای را آفریدند در حقشان باید دعا کنیم و سپاسگذاریم.

 

توجه به محورهای سخنان معظم رهبری

نکته دوم توجهی به محور هایی از سخنان معظم رهبری در دیدار با عموم مردم و در دیدار خاصان و نخبگان و علمای آن منطقه، واقعا نقاط روشنی را [رقم زدند.] حضرت آقا همیشه به عنوان بیمه کردن بصیرت ،در میان مردم انگشت روی آن می گذارند؛ و تحلیل های مستمر ایشان، خطرات دشمن را، سمپاشی های دشمن را، خنثی می کند.

یکی از مطالب مهمی که حضرت آقا داشتند، توجه به این معناست که آیا علت این تحلیل مسئله ی هسته ای ماست؟ آیا اگر ما دست از هسته ای برداریم، اینها دست از سر ما بر می دارند، این عناد و این دشمنی غیر قابل وصف را کنار می گذارند، دست دوستی به ما می دهند؟! ایشان همیشه تحلیل هایشان بر اساس واقعیت هایی است، که برای ما محسوس و ملموس بوده [است.]

طی این سی و سه سال، ما هفتاد و چند نوع تحریم داشته ایم، در آن روزها نه تنها هسته ای نداشتیم، موشک هم نداشتیم، امکانات دفاعی کافی هم نداشتیم، صلاح ما ایمان جوان های ما؛ و پشتیبانی ولایی ما؛ و دین و جهاد ما بود. در آن روز دنیا ما را تحریم کرد، آمریکا اموال و دارایی ایران را بلوکه کرد؛ و قاصبانه با اموال ما برخورد کرد؛ و تحریم ها را یکی پس از دیگری، به اجرا گذاشتند؛ و هر روز بازی جدیدی داشتند.

در داخل مملکت ما، قومیت ها را تحریک کردند، تا این مملکت را به آشوب بکشند و ناامنی ها را مشتعل کنند، دیدند نشد. این نا امنی ها، [تقویت] وزارت اطلاعات را در پی داشت و باعث شدند که ما قوی شدیم. آمدند مستقیما حمله ی نظامی کردند، شرق و غرب دست به دست هم دادند؛ و مطمئن بودند در برابر قدرت عظیم تسهیلاتی شرق و غرب؛ و قدرت اطلاعاتی و جاسوسی؛ و پول و نفت شیوخ منطقه [شکست خواهیم خورد.]

این مملکتی که تازه انقلاب کرده، به انقلابی که تازه متولد شده، از پا در خواهد آمد، در آن شرایطی که ما در دنیا تنها بودیم، با به اتکا به خدا، هشت سال و نیم مردم با مدرن ترین سلاح های دنیا مقابله کردند؛ و خم بر ابرو نیاوردند؛ و وعده ی خدا را حق یافتند: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ» (محمد؛ ۷) و وعده حق این بود که «إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَکُمْ» (آل عمران؛ ۱۶۰) اینکه حضرت آقا فرمودند، ما امروز مشکل داریم؛ قبل از آن که به استان بروند، درد های استان را احساس کردند، طبیب دوار بطب، یکی از دردهای غیر قابل انکار، گرانی است؛ و یکی از دردهای غیر قابل انکار؛ بیکاری بخشی از جوانهای ما و سرگردانی آنهاست؛ و آقا از دردهای مردم اطلاع دقیق دارند، این مشکل را ما داریم، اما مشکلی نیست که قابل حل نباشد.

مهم تر از این مشکلات را قبلا داشتیم و به حول قوه خدا، به فضل الهی، با اتحاد، اتفاق، تدبیر، استمداد از نیروهای غیبی، توسل و تمسک به عنایات اهل بیتعلیهم السلام عصمت و طهارت، و کمک گرفتن از نظارت مولایمان حضرت بقیه الله امام زمانارواحنا فداه؛ ما مشکل جنگ جهانی را پشت سر گذاشتیم، ما مشکل نظامی را پشت سر گذاشتیم؛ و با سرافرازی و پیروزی بیرون آمدیم؛ و در جریان فتنه و غیر فتنه، هم باز تمام دشمن به میدان آمد؛ اما با آگاهی رهبر و کفایت امت امامتی و ولایتی این کشور، بصیرت مثل زدنی این مردم، فتنه های بزرگ را  خنثی و بی اثر کرد و پشت سر گذاشت.

این مشکل هم که مشکل است، یک بخش آن مربوط به تحریم است، ملتی که زمینهای کشاورزی دارند، ملتی که جوانهای مستعد دارند، ملتی را که «ما می توانیم را» در عمل نشان داده که ما می توانیم، توان ارسال ماهواره را به آسمان دارد، توان ساخت انواع سلاح ها و موشک ها را دارد، و توان بومی کردن هسته ای را دارد، و توان رفع مشکلاتی که دشمن برای نابودی ما نخواسته مشکل را حل کند، خود جوانهای دانشمند ما حل کردند، این تجربه عیبی است، ما امروز خودمان را یافتیم، باور کردیم، یک بخشی از مشکلات ما مربوط به تحریم است؛ اما همیشه مشکلات دشمن، ما را یک قدم پیش برده [است.] در طول ۳۳ سال انقلاب، ما هیچ عقب گرد نداشتیم، هیچ در جا نزدیم، دائما تحت فشار رو به صعود بودیم و دشمنان ما را به ازمهلال و زوال بودند.

مشکل اقتصادی، در اثر تحریم این چند کشور قدرتمند زورگوی مشرک بی رحم ضد بشر، نمی تواند ملتی را که جان به کف گرفته؛ و از عزت و حیثیت خودش دفاع کرده، چنین ملتی را از پا دربیاورد؛ بلکه ما مشکلمان با دنیا، ما برای آنها موشک ساز نیستیم، این تفکر ما که با موشک از بین نمی رود، یک جریانی را امام به برکت اسلام به صحنه آورد، اسلام کتاب خانه ای، اسلام فکری، اسلام حاشیه ای را به متن جامعه کشاند، ملت ما بیدار شدند؛ و با این بیداری رشته های وابستگی را یکی بعد از دیگری، قطع کردند و قدرت جهنمی امریکا را از این کشور دور کردند و انگلیس را به زانو درآوردند.

در بعد سیاسی آنها شکست خوردند، ضعیف شدند، ناتوان شدند و این استمرار حضور مردم در صحنه با وجود جنگ؛ و همه ی گرفتاریهایی که داشتند، امروز سبب ضعف آنها و عصبانیت بیش از حد آنها شده است، که رو به تحریم آوردند و این تحریم، تحریم بعدی را در پی خواهد داشت؛ اما باید بیدار باشیم، مسئولان ما چه بسا تدبیرات بهتری داشتند، هزینه ما کمتر می شد، فشار بر این مردم کمتر می شد، پیاده کردن قانون یارانه ها یک نقطه عطفی بود، یک شجاعت بود، اما پول به دست مردم دادند؛ و پول را در کشور عرضه کردند از آن طرف تولید را تقویت نکردند، به مراکز تولیدی از یارانه ها حمایت نکردند؛ و این پول ها را در مسیر تولیدی و کارگاه های تولیدی قرار ندادند، این عوارض را دارد. باید همان وقت فکر می کردند، حالا که پول در اختیار مردم می رود، این پول مجرایی پیدا کند تا چنین گرفتاریهایی پیش نیاید.

امیدوارم همین چند روز مشکلاتی که برای مردم پیش آمد؛ و عده ای بهانه جو، برای دشمنان ما چماغی درست کردند؛ و آنها که به تعبیر خود حضرت آقا اقتصادشان قفل است؛ و تظاهرات آنها در کشورشان بیشتر از کشور ماست ،آنها به ما بگویند وضع به هم ریخت و ما می توانستیم و می توانیم حتی این مقدار آسیبها را پایین بیاوریم.

بنابراین توجه به مسئله تولید، توجه به مصرف کالای ایرانی، توجه به تولید ملی، این امر ولایت است؛ این دستور دین است، این خواست قرآن است، «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً» (نساء؛ ۴۱) خداوند هرگز راضی نیست، امت اسلامی در امور مختلف، در جبهه های مختلف، زیر سایه ی شوم کفار قرار بگیرد. آنها نباید استعلای اقتصادی بر روی ما داشته باشند، استعلای نظامی و فرهنگی بر روی ما داشته باشند، ما ملت مرحومه هستیم و ما محمد الی رسول ایشان خاتم نبیین است، ایشان رسول هستند، از جانب خدا برای ما دستور العمل آورده، نسخه آورده، دارو آورده [است.]

 

داروی خود کفایی

داروی ما خود کفایی است، چرا ما در شرایطی قرار بگیریم که اگر در آنها را بستن، ملت ما به فشار بیفتند، جوان های ما بی کار بمانند. این مسئله ی تولید، امروز تاکتیک جنگی ما است، امروز رمز حیات و زندگی ما است و ما از دولت محترم که کار های بزر گی را در این چند سال خدا به دست این ها انجام داده و مجلس محترم انتظار داریم به خود بیاییم، بیش تر از سابق؛ و مسئله را به عنوان یک جهاد، به عنوان یک دفاع، جدی بگیریم و کار گاه های تولیدی را احیا بکنیم و جوان ها را مشغول بکنیم و کالاهای ایرانی مرغوب وارد بازار کنیم تا دیگر از این مشکلات برای ما پیش نیاید.

 

خیانت ترکیه

اما مسئله ی دیگر که جزء مسائل مایه ی تأسف جامعه ی اسلامی است، حرکت هایی است که در مرز سوریه و ترکیه، نشان هایی است که ترکیه با طراحی غرب و ناتو گویا قلقلکش می شود که به یک کشور اسلامی ضد اسرائیل، حمله کند و یکی از پایگاه هایی که در مقابل اسرائیل، خواری در چشم اسرائیل بود، این را تضییع بکنند یا بتوانند از پا در بیاورند. ما واقعا برای کشور ترکیه متاسفیم، ما ترکیه را کشور مسلمان می دانیم، سوابق امپراطوری داشته، امروز نباید با دستور ناتو، این کارها را بکنند. آن هم با یک کشوری که خوار چشم آمریکا و اسرائیل است؛ و مقامت آن مقاومت قابل ستایشی است که در این مدت بوده. عوض این که به شورشی ها اسلحه بدهند، می آمدند آن ها را قانع می کردند، اصلاحات شروع شده را خودشان تقویت می کردند، انسجام ملی به وجود می آوردند.

ما این حرکت را حرکت خود ترکیه نمی دانیم؛ حرکت غرب علیه جهان اسلام می دانیم و می دانیم ملت ترکیه از این امر ناراضی هستند، تظاهراتشان همین را نشان می دهد. ما باز هم از ملت ترکیه انتظار داریم که از مسئولین خودشان بخواهند که برادرکشی راه نیندازند، عوض حمله به اسرائیل، حمله به کشور اسلامی در خور جایگاه مسلمان بودن برای ما نیست.

 

مسئله ی بحرین

مسئله بعدی مسئله ی بحرین است. علی رغم تدابیر شدید امنیتی، تظاهرات کوبنده ی مردم بپاخواسته بحرین همچنان ادامه دارد؛ و این نشانه ی این است که آل خلیفه بحرین، با اینکه کشورشان را تحت اشغال سربازان و نیروهای نظامی عربستان هم قرار داده، دنیای غرب هم کمکشان می کند؛ اما اتکای به بیگانه دارد و در داخل کشور خودش جایگاهی ندارد. لذا در این نبرد قطعاً پیروزی از آن ملت و شکست از آن حکومتی است که به بیگانگان اتکا دارد.

 

شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام

و مسئله بعدی که قابل طرح می باشد؛ شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام را در پیش داریم، این [امام] رضای ما، سفره گستر جود پروردگار ما، جوان ترین امام ما، آیت بزرگ خدا که امامت را همچون نبوت، از جانب خدا بودنش را با امامت در دوران کودکی خود به ثبات رساندند؛ و همه ما به جود این امام بزرگوار، همیشه امیدوار بودیم و هر وقت مردم ما گیر بکنند، توسل به حضرت جوادالائمه علیه السلام دارند.

 

تسلیت عرض می کنم شهادت شهید اشرفی اصفهانی، این پیرمرد نورانی که در سنین پیری چه سعادتی و برای منافقین چه شقاوتی گرامی می داریم شهادت این بزرگرا را.

اعوذ به الله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قل اعوذ به رب الناس ملک الناس اله الناس من شر الوسواس الخناس الذی یوسوسه فی صدور الناس من الجنه والناس .

 

دعا

بین خطبه و نماز دعا مستجاب است، ایام الله دهه اول ذی الحجه را در پیش دارید که «وَ الْفَجْرِ وَ لَیالٍ عَشْرٍ» (فجر؛ ۱-۲) ایامی است که حضرت موسی علیه السلام در حال نزدیک شدن به مقصد است و قربانی حضرت ابراهیم به قربانگاه می رود و قربانیهای حاجی ها، در آنجا یک تعهدی است که ما خودمان را فدا می کنیم و از همه چیز خودمان می گذریم. انشاءالله دلتان ،دل خداییان است، دل قربانیان است، در این لحظات روز جمعه قبل از نماز جمعه با همه ی امید و اخلاص دست نیاز به پیشگاه پروردگارمان بلند کنیم و اطمینان داریم که خدا مجیب است، خدا سمیع است.

اسئلک و ندعوک بسمک العظیم العظم اله هنا یا حمید به حق محمد یا عالی به حق علی یا فاطر به حق فاطمه یا محسن به حق الحسن یا قدیم الحسان به حق الحسین

خدایا امام زمان ما را برسان!

دولت حقه جهانی حضرت را در زمان ما محقق بفرما!

موانع ظهور را به دست شهید دادگان ایران بر طرف بفرما!

قلب مبارکشان را همیشه از ما راضی بگردان!

سایه ی پر نور و برکت نایبش رهبر عزیزمان با کفایت و کرامت تا ظهور آن بزرگوار مستدام بفرما!

مشکلات فرهنگی سیاسی اخلاقی اقتصادی این کشور را خدا به عصمت زهرای مرضیه سلام الله علیها به لطف و کرم خودت بر طرف بفرما!

خدایا به کسانی که توجه ندارند، در این روزها گرانی های مصنوعی درست می کنند، مردم آزاری می کنند، اهتکار می کنند، خدایا هدایتشان بفرما!

خدایا این ملت عظیم الشان را به حقیقت انبیا و اولیا و ائمه اطهار دشمن شاد نگردان!

بار الهی جوان های کشور ما را که سرمایه های کشور هستند و امیدهای آینده ما در همه جبهه ها در جبهه تحصیل تهذیب، اشتغال، ازدواج، تولید به پیروزی ها نایل بگردان!

الهی حوائج این جمع و حاجت مورد نظر برآورده بفرما!

امام ما شهدای ما گذشتگان ما مستغرغ بهار رحمتت قرار بده!

والسلام علیکم و رحمه الله


 

[1] سوره طه


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2-%d8%ac%d9%85%d8%b9%d9%87-%d9%85%d9%87%d8%b1/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.