«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْری * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ عَلَی سَیِّدِ الأَنْبِیَاء وَ الْمُرْسَلِین طَبِیبِ نُفوسِنَا أَبِی الْقَاسِم مُحَمَّد وَ آلِهِ الْمَعْصومِین سِیَّمَا الْحُجَّه بَقِیَّهِ الله فِی الْعَالَمین أَرْواحُنَا وَ أَرْواحُ مَنْ سِوَاه فِداه وَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَه وَ رَزَقَنَا الله صُحْبَتَهُ وَ نُصْرَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِم أَجْمَعین».

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ».

توصیه به تقوا و استغفار

شما بندگان صالح خدا را و خود را به رعایت حریم پروردگار متعال، التزام به فرائض، شناخت مسئولیّت‌ها، ایفای رسالت دینی و ترک معاصی توصیه می‌کنم. «دَائُکُمُ الذُّنوبِ وَ دَوَائُکُم الإِستِغفارِ». وجود مبارک طبیب عالم حضرت ختمی مرتبت محمّد مصطفی (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: مشکل شما، درد شما، گرفتاری شما گناه شما است، این گناه فقط غیبت و تهمت و نمامی و دروغ و تقلّب و غش در معامله و ربا و ناپاکی دامن و ناپاکی چشم تنها نیست، ترک واجب هم گناه است. ترک جهاد گناه است، ترک امر به معروف گناه است، ترک ایفای مسئولیّت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، این‌ها همه جزء گناهان است. گناه مانع جذب رحمت خدا می‌شود، مانع عاقبت به خیری می‌شود، مانع برکت می‌شود، «وَ دَوَائُکُم الإِستِغفار»، درمان شما هم به این است که هم استغفار دفعی داشته باشید و هم استغفار رفعی.

وجود مبارک نبیّ مکرّم اسلام هیچ گناهی نکرده بودند ولی کثیر الاستغفار بودند، «إِنّی لِأَستَغفِرُ اللّه کُلَّ یَومٍ سَبعین مَرَّه». استغفار باعث می‌شود که خدای متعال دست انسان را بگیرد به گناه مبتلا نشود و اگر معاذ الله گناهی برای ما پیش آمد باید بلافاصله پشیمان شویم به خدای خود پناه ببریم، از شرّ گناه خود به سنگر رحمت و عفو خداوند منّان پناهنده شویم، فرار کنیم. گناه آتش است می‌سوزاند، باید از منطقه‌ی آتش خود را دور کنیم.

توصیه‌هایی در ابتدای سال نو

اوّل سال است و با نام و یاد و ایّام عزاداری حضرت فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) شروع شده است، من هم به خود توصیه می‌کنم و از خدا درخواست آن را دارم که توفیق عمل آن را به من بدهد و هم به شما بزرگواران توصیه می‌کنم، بیایید امسال را سال مراقبه قرار بدهیم، «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ».[۲] امسال در خانه عصبانی نشوید، یک دروغ با خانواده، با همسایه، با مشتری خود، یک دروغ در این سال حضرت زهرا (سلام الله علیها) ملائکه از ما ضبط نکنند، یک غیبت از ما موجب نارضایتی خدا و اولیاء خدا و قلب شریف امام زمان ما نشود. سعی کنیم واسطه‌ی خیر باشیم، دلیل خیر باشیم، دلیل محبّت باشیم، دل‌ها را به هم گرم کنیم.

امسال سال مراقبه برای ترک گناه و انجام واجبات باشد. هر روز یک محاسبه‌ای داشته باشیم ببینیم از عهده‌ی این تعهّد اخلاقی که خدا از ما خواسته است برآمده‌ایم. «وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ» دستور مراقبه است یعنی هر کاری که انجام می‌دهید کار شما برای این‌جا نیست در قیامت این‌ها را خواهید دید، در قبر و برزخ این‌ها را خواهید دید، تمام کارهای شما محفوظ است و ما وقتی از دنیا می‌رویم سر سفره‌ی اعمال خود، ملکات خود و اعتقادات خود هستیم. هم تقوای اعتقادی و فکری هم تقوای اخلاقی و هم تقوای عملی را نصب العین خود قرار دهیم.

حضور شما در نماز جمعه و خطبه‌ی این خطیب بعد از وفات به ما نشان داده می‌شود، این را خواهیم دید، تمام لحظات ما، «لَحظُ العیون» یعنی نگاه‌های آنی که می‌کنیم همه‌ی این‌ها ذخیره است، تمام حرف‌های ما مانده است، ضبط شده است. ما امسال این را توجّه داشته باشیم که هر کاری انجام می‌دهیم بذری است که بعد از وفات ما می‌بینیم که این بذر آن‌جا برای ما روییده است، خدا نکند آتش مشتعل شده باشد خدا کند که درخت‌ها و گل‌ها و ریاحین بهشتی برای ما سبز شده باشد.

دلایل وجوب حمد برای خدا

در ادامه‌ی مطالبی که در ارتباط با تفسیر سوره‌ی مبارکه‌‌‌ی حمد، سبع مثانی، امّ الکتاب، داشتیم در مسئله‌ی حمد مطالبی به عرض شما رسید. از آن‌ جهت که الله الله است مستجمع جمیع صفات جمال و جلال است شایسته است که حمد برای او باشد. از آن جهت که او ربّ العالمین است مدیریّت دست او است، عنان امور همه‌ی عالم و اختیار همه‌ی ما به دست او است، او که ربوبیّت دارد، او که مدیریت دارد، او که می‌پرورد، او شایسته است از آن جهت که ربوبیّت دارد حمد برای او باشد. از آن جهت که رحمان است و ما طمع داریم همواره از جلوه‌های رحم او بهره ببریم شایسته است که حمد از آن او باشد. از آن جهت که رحیم است دوست خصوصی است، اگر انسان با او ارتباط خاص برقرار کند او انسان را تا پیشگاه خود بالا می‌برد، به بهشت می‌رساند ولی او را در بهشت نگه نمی‌دارد، بهشت برای او است از بهشت هم بالاتر می‌برد. چون رحیم است حمد برای او است و چون مالک یوم الدّین است، بسیار دقیق است، کیفر خلاف‌ها، ظلم‌ها، بدی‌ها را می‌کند از ترس هم شایسته است که ما او را محمود بدانیم و حمد او کنیم.

نکته‌ی دیگری که در مسئله‌ی اختصاص حمد به وجود حضرت حق سبحانه و تعالی وجود دارد این است تمام خوبی‌هایی که ما انجام می‌دهیم انتفاعی است، «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ»[۳]، هر کسی کار خیر انجام می‌دهد، ایثار کرده، جبهه رفته، جانباز شده، شهید داده، داغ دیده، احسان می‌کند، در این سال جاری بنا دارد که با خدا معامله کند، به خدا قرض بدهد. خدای متعال چقدر مهربان است مالی را که خود او به ما داده می‌گوید همه‌ را نخور کمی را به خود من قرض بده من برای تو نگه می‌دارم، سود می‌دهم، تنها سودی که حلال است این سودی است که خدا به قرض‌های ما می‌دهد. تمام قرض‌هایی که سود دارد حرام است، ربا است و جزء زشت‌ترین گناهان است ولی سودی را که خداوند متعال در برابر وام‌هایی که ما به درخواست خدا به خدا می‌دهیم اضعاف مضاعف تا ۷۰۰ برابر، تا ۱۴۰۰ برابر، تا بینهایت برابر خدا به ما سود می‌دهد.

این کارهایی که ما به حساب خیر انجام می‌دهیم و به حساب خدا می‌ریزیم همه برای خود ما است امّا تنها کسی که هیچ سودی نمی‌برد و فقط جود است که ما را به این خیرها تشویق می‌کند ذات احدیّت است، زمین و زمان را، همه‌ی عالم را بسیج به خدمت ما کرده و خود او هیچ سودی نمی‌برد، هر چه به ما داده رایگان داده، بنابراین کارهایی که ما می‌کنیم بالاصاله کار ما هم جلوه‌های جود پروردگار منّان است و باید او را حمد کرد.

روایت در زمینه‌ی حمد

امام صادق (علیه الصّلاه و السّلام) نقل می‌کنند که پدر من استری داشتند گم شد، فرمود اگر استر خود را پیدا کنم حمدی می‌کنم که حقّ حمد او را ادا کرده باشم، طولی نکشید که گمشده پیدا شد. حضرت بر این مرکب سوار شدند و خود و زین آن حیوان را مرتّب کردند، گفتند: الحمدلله، همه متوقّع بودند که کارهای جدیدی ببینند ولی الحمدلله گفتند. این الحمدلله حقّ حمد را ادا می‌کند. امام سجّاد (علیه الصّلاه و السّلام) در صحیفه‌ی نوریّه‌ی سجّادیّه یک دعا مخصوص حمد دارد، مطالب عجیبی راجع به حمد دارد، یکی این است که حمد انسان را از حیوانات ممتاز می‌کند. انسانی که حق‌شناس است نعمت می‌بیند منعم می‌شناسد، در برابر محبّت عکس العمل مناسب نشان می‌دهد لازمه‌ی انسان بودن است، حیوانات از صاحب خود این همه احسان می‌بینند حیوان است عکس العمل خاصّی ندارد ولی انسان از آن جهت که انسان است باید حق شناس باشد. انسان‌هایی که حق‌ شناس نیستند مقداری نگران باشد که نکند به مقام انسانیّت دست پیدا نکرده‌اند.

صفات حضرت زهرا (سلام الله علیها)

چند جمله‌ هم راجع به صدّیقه‌ی طاهره فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) که امسال ما مهمان حضرت فاطمه‌ی زهرا هستیم، ما امسال سال ضیافت فاطمی داریم سفره‌ی حضرت زهرا پهن شده است، مردم ما چه محبّتی نشان دادند، چه عاطفه‌ای نسبت به مادر خود ابراز کردند، چه جلوه‌‌هایی از جمال آفریدند، آفرین بر این مردم، درود بر این مردم. حضرت زهرا (سلام الله علیها) مظهر همه‌ی صفات حق تعالی است، هر چه جلال و جمال در صفات الهی است در آینه‌ی وجود حضرت صدّیقه‌ی طاهره انعکاس دارد ولی جلوه‌های عملی فاطمه‌ی طاهره، آن مسئله‌ای که برای ما همیشه آموزنده است صبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) در مقام جهاد فی سبیل الله است. حضرت زهرا هم «جِهَادُ الْمَرْأَهِ حُسْنُ التَّبَعُّل‏»[۴] را داشتند، همیشه سنگر نشین بودند، حانیه بودند، با همسر مبارک خود نه مهربان بود فدایی امیر المؤمنین علیّ بن ابی‌طالب بود و آن‌ چنان با حضرت امیر المؤمنین گرم بود که تمام خستگی‌های جبهه‌ی امیر المؤمنین با دیدار فاطمه از وجود او رفع می‌شد.

خیلی مهربان بود، خیلی فداکار بود، خیلی ایثارگر بود، یک مرتبه از امیر المؤمنین توقّعی نداشت و فرمود: من از خدا حیا می‌کنم که ابی الحسن را به زحمت بیندازم، چیزی از او بخواهم که در زندگی در حیطه‌ی مقدورات زندگی او نباشد. یکی این جهاد حسن تبعّل بود که واقعاً عرصه‌ی زندگی خانوادگی برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) عرصه‌ی جهاد فی سبیل الله بود و کسب ولایت بود که جهاد برای اولیاء خاصّ پروردگار متعال است. در عرصه‌ی فرهنگی حضرت زهرا پرچم‌دار بود، در عرصه‌ی سیاسی هم خط‌شکن بود، در عرصه‌ی تشکیل حکومت دینی برای پدر خود و ادامه‌ی حکومت اسلامی زیر پرچم ولایت امیر المؤمنین و امامت، حضرت فاطمه‌ی زهرا در این سنگر نظیر ندارد، این را با توجّه دارم عرض می‌کنم نظیر ندارد. امام حسین مجاهد هستند سیّد الشّهداء است ولی شرایط یک خانم برای هیچ کس پیش نیامده است.

در جریان کربلا این صحنه‌هایی که برای حضرت زهرا پیش آمد برای بانوان پیش آمد ولی بعد از شهادت پیش آمد. جلوی چشم شوهر خود عهده‌دار رسالت جهاد امیر المؤمنین بودند، دست علی بسته بود هم زبان علی بسته بود. حضرت زهرا به تنهایی عهده‌دار همه‌ی مسئولیّت‌های جهادی برای حفظ قرآن و حفظ عترت را به عهده داشت و خوب از عهده برآمد. هزینه‌ی سنگینی داد ولی قرآن را حفظ کرد. امروز این پرچم ولایتی که به اهتزاز درآمده رویش خون سینه‌ی حضرت زهرا و رویش خون محسن فاطمه‌ی طاهره است. این پرچم غدیر است که امروز در ایران به اهتزاز درآمده و می‌بینید قدرت‌های مخوف دنیا همه از این پرچم ولایت هراس دارند. تازه آغاز کار است آن‌ها این‌طور به وحشت افتاده‌اند، این از حضرت زهرا (سلام الله علیها) است.

دفاع فاطمه (سلام الله علیها) از ولایت

ولی فاطمه‌ی زهرا آگاهانه پشت در رفت نه تصادفی بود، پشت در آمد با این‌که در آتش گرفت عقب‌نشینی نکرد و با این‌که پهلوی او شکست باز خم به ابرو نیاورد، بین در و دیوار تحت فشار قرار گرفت

«وَ لَستُ أَدری خَبَرَ المِسمَارِ                           سَل صَدرَهَا خَزَانَه الأسرار»[۵]

این دومین آسیب بود، اوّلین آسیب حضرت زهرا آسیب پهلو بود، دومین آسیب او آسیب سینه بود، با این حال وقتی دید ولیّ او را می‌برند آمد با مهاجمین درگیر شد. تا این‌جا درگیر نشده بود حالت دفاعی داشت ولی آن‌جا درگیر شد، آن عدّه اراذل یک طرف بودند فاطمه به تنهایی یک طرف بود. دیدند از عهده‌ی فاطمه‌ برنمی‌آیند دستور داده شد که دست فاطمه را کوتاه کنند. نمی‌دانم چه پیش آمد این‌جا حضرت زهرا «أَبَتاه» نگفت، بابا نگفت، یا علی نگفت، صدا زد: «یَا فِضَّهُ… فَخُذِینِی»[۶]، «خُذِینِی» حالتی که دارد می‌افتد می‌گوید من را بگیرید، دیگر داشت می‌افتاد طاقت او تمام شده بود، قدرت مقاومت نداشت، فرمود: فضّه من را بگیر. این یک نکته بود که دیگر توان ندارم مقاومت کنم، نکته‌ی دوم اعلان قتل اوّلین قربانی ولایت را کرد، «وَ اللَّهِ قُتِلَ مَا فِی أَحْشَائِی»، به خدا محسن من کشته شد.

«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ».

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ * قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِکِ النَّاسِ * إِلهِ النَّاسِ * مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ * الَّذی یُوَسْوِسُ فی‏ صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ».

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ کَمَا هُوَ أَهْلُهُ اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّم عَلَی سَیِّدِ الأَنبِیَاءِ مَوْلَانَا أَبِی الْقَاسِمِ الْمُصْطَفَی مُحَمَّد وَ عَلَی سَیِّدِ الأَوصِیَاءِ أَمیر المُؤمِنینَ عَلِیِّ بْنِ أَبی طَالِبِ وَ عَلَی سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ فَاطِمَهَ الزَّهراءِ وَ عَلَی سَیِّدی شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ صَلِّ عَلَی أَئِمَّهِ الْمُسْلِمینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلیٍّ وَ الْخَلَفِ الصَّالِحِ القَائِمِ بِأَمْرِکَ حُجَجِکَ عَلَی عِبَادِکَ وَ أُمَنَائِکَ فِی بِلَادِکَ بِهِم نَتوَلَّی وَ مِنْ أَعْدَائِهِم نَتَبَرَّءُ إِلَی الله تَعَالی».

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ».

اثرات تقوا

بندگان خدا شما و خود را به تقوای الهی توصیه می‌کنم. تقوا خلل‌ها، منفذها را برطرف می‌کند، کسی که تقوا دارد ظرف دل او سالم است عبادت‌ها، اطاعت‌ها، احسان‌ها، محاسن اخلاقی، مکارم اخلاقی، همه در این ظرف سالم باقی می‌ماند، رشد می‌کند، ثمر می‌دهد و زندگی انسان را هم با غنا همراه می‌کند و هم شیرین می‌کند. وقتی درخت سعادت در قلب انسان رویش کند و شاخه‌های آن سر به آسمان بکشد هم برای انسان سایه خواهد داشت، مایه‌ی امنیّت انسان می‌شود و هم میوه خواهد داشت مایه‌ی شیرینی کام انسان در زندگی انسانی خواهد بود. لکن اگر تقوا نبود ظرف دل سوراخ است هر چه در این ظرف بریزید نمی‌ماند. لذا قرآن کریم فرموده «إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ‏»[۷]، فقط از متّقین قبول می‌شود. علّت این است که ظرف غیر متّقی سالم نیست نگه نمی‌دارد، باقی نمی‌ماند. پناه به خدا می‌بریم «خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً»[۸] ببینیم خدا با ما چه می‌کند. توفیق پیدا می‌کنیم امسال با تقوا زندگی کنیم، با ورع زندگی کنیم، خشیت از خدا، ترس از خدا ما را کنترل کند، إن‌شاء‌الله امسال رویش داشته باشیم بتوانیم امام زمان خود را ببینیم. چیزی که باعث شده ما آقای خود را نبینیم محروم هستیم گناهان ما است. اگر این غبار بریزد آینه‌ی دل شما و من جمال حضرت را منعکس می‌کند و چشمان ما توفیق پیدا می‌کند که جمال حضرت را ببیند.

تشکّر از مردم برای عزاداری ایّام فاطمیّه

دو تشکّر و سه تسلیت و چند نکته دارم. تشکّر و قدردانی اوّل ما از همه‌ی مردم ایران است که مردمی متدیّن، عاشق اهل بیت عصمت و طهارت، دلی آکنده از هیجانات فاطمی و بی‌قرار مادر فداکاری که اسلام را تربیت کرد، ولایت را تربیت کرد، هم نبوّت را و هم امامت را مادری کرد و حقّ مادری به گردن همه‌ی عالمیان و ما دارد. ما و الله حضرت زهرا را بیش از مادر خود، آن مقدار که نمی‌توانیم بگوییم چقدر دوست‌ داشتنی است و چقدر نسبت به ایشان کوچک هستیم و بدهکار هستیم و وابسته هستیم. همیشه مثل طفل هستیم که احتیاج داریم این مادر دست ما را بگیرد و اگر لحظه‌ای دست ما از گوشه‌ی چادر حضرت زهرا کوتاه شود مثل بچّه‌ای که راه رفتن بلد نیست می‌افتیم، آسیب می‌بینیم، خدا می‌داند عنایت فاطمی را همیشه لازم داریم، عنایت مادری را همیشه لازم داریم و الّا زمین خورده هستیم، افتاده هستیم، جا مانده هستیم، بیچاره هستیم.

مردم ما حقّ فرزندی را به تمام معنا ادا کردند در ایّام نوروز که همیشه جشن داشتند، شادی داشتند، امسال این نوروز خود را با عزاداری‌ها همراهی کردند. روز شهادت حضرت صدّیقه‌ی طاهره عزادارانی که در تهران مجامعی که ما دیدیم در هفتم تیر و میدان فاطمی، الحقّ و الانصاف جای تقدیر و تشکّر است.

تشکّر از مسئولین برای تسهیلات ایّام نوروز

تشکّر دوم از گروه‌هایی از مسئولین که در این ایّام تعطیلی آن‌ها تعطیلی نداشتند و تفریح خود را، مسافرت خود را، دید و بازدید خود را حذف کردند و برای تأمین آسایش جهت مسافرت، رفت و آمد و استفاده‌ی از تعطیلات مردم رنج‌ها را به خود هموار داشتند. نیروی انتظامی خصوصاً برادران عزیز راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور شب و روز در صحنه بودند و مراقبت‌های لازم را برای کاهش تصادفات انجام دادند. هلال احمر، عزیزانی که در مسیرها نمازخانه درست کردند اوّلین مرتبه بود که مردم بحمد الله شاهد بودند که دولت آن‌ها، مسئولین آن‌ها برای نماز حساب باز کرده‌اند. گاهی خیلی در تعطیلات به ما شکایت می‌شد به بعضی از شهرها می‌روند موقع نماز است مسجد بازی پیدا نمی‌کنند یا در مسیرها گرفتار می‌شوند به نماز نمی‌رسند، جای مناسبی برای نماز ندارند. بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، نیروهای امنیّتی، صدا و سیما، آن‌هایی که مشغول بودند بالاخره ایثار کردند. جای این است که دعا کنیم و از آن‌ها قدردانی کنیم.

تسلیت در گذشت رهبر معظّم انقلاب

تسلیت به مناسبت درگذشت خواهر بزرگوار مرجع بزرگ عالم تشیّع رهبر عزیز ما و درگذشت مادر رئیس جمهور محترم و اخیراً هم خبر ناگواری بود همسر بزرگوار خطیب محترم دیرینه‌ی این پایگاه حضرت آیت الله جنّتی، استاد بزرگوار ما، دبیر شورای نگهبان و سنگرنشین همیشه بیدار و هوشیاری که انیس خود را در این سنین از دست دادند. ما برای ایشان طول عمر، آرامش و سلامت طلب می‌کنیم و تسلیت عرض می‌نماییم.

سخنان مقام معظّم رهبری در شروع سال جدید

امّا مطالبی که در این خطبه جا دارد گفته شود عمدتاً تکیه به سخنرانی بسیار حسّاس و پرمحتوای مقام معظّم رهبری روز اوّل فروردین در حرم مطهّر ولی نعمت ما حضرت ثامن الحجج علیّ بن موسی الرّضا (علیه آلاف التهیّه و الثّناء) بود که مثل همیشه امیر الکلام نسبت به زمان ایشان بود. ایشان نکاتی که مطرح کردند شعار سال را همدلی و همزبانی دولت و ملّت قرار دارند. من خیلی توضیح نمی‌دهم لکن عرض می‌کنم ایشان انگشت به جای بسیار حسّاسی گذاشتند و آن این است تا مردم اعتماد کامل به مجریان نداشته باشند، به گردانندگان کشور، قوای سه گانه و مجاری نداشته باشند دولت مثل دولت کشورهای دیگر زمینه‌ای، تکیه‌گاهی، دلگرمی در داخل مملکت نخواهد داشت.

وظایف دولت

دولتی موفّق است که از متن مردم باشد و وقتی هم دولت شد از مردم جدا نشود. به خصوص از مستضعفین فاصله نگیرد، از پا برهنه‌ها بی‌خبر نماند، از گرانی‌ها و مشقّت‌هایی که قشر ضعیف جامعه مبتلا هستند حسّاسیّت بیشتری داشته باشد، طبیب دوار باشد و دردشناس باشد، مواسات داشته باشد، در حدّ امکان مشکلات را رفع کند و آن جاهایی که نمی‌تواند رفع کند وعده‌های خلاف ندهد. همدردی کند، از خود مردم کمک بخواهد، این رمز موفّقیّت یک دولت است که در دل مردم جا داشته باشد و رمز موفّقیّت مردم هم به این است که دولتی صادق، امین، کارآمد، واقع‌بین و در رأس همه‌ی این‌ها متدیّن. چیزی که مملکت ما را نگه داشته قداست انقلاب ما است، قداست رهبری ما است. اگر دولت، قوّه‌ی قضائیّه و مجلس قداست خود را از دست بدهد ناکارآمدی کامل خواهد داشت. به همین دلیل در برهه‌ای که تسامح بود، تساهل بود، عفّت مخدوش شد، بدحجابی آمد، روی نماز و روزه و حجاب و حیا تأکید نشد، به مقدّسات مردم حسّاسیّت نشان داده نشد دیدید که نتیجه‌ی بسیار بدی برای آن‌ها داشت. مردم را دین نگه داشته، اعتقادات نگه داشته، این مملکت در سنگر دیانت و در کشتی نجات اهل بیت عصمت و طهارت محفوظ است و دولت ما وقتی می‌تواند دولتی مردمی باشد که به دیانت مردم…  آن مطلبی را که حضرت آقا سال گذشته فرمودند ما اسلام حداقلی را نمی‌خواهیم.

چهار شاخص قرآن در مورد عملکرد دولت

در سخنرانی روز اوّل سال هم فرمودند که چهار شاخصه را آیه‌ی قرآن فرموده «الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ»[۹]. این نظام است، این حاکمیّت است، این دولت است، این قوّه‌ی قضائیّه است، این مجلس است که باید روی نماز که هم ارتباط با خدا است و هم گرم کردن ارتباط مخلوق با همدیگر است. انسان که با خدا مرتبط شد نمی‌تواند به عائله‌ی خدا و به خلق خدا بی‌تفاوت باشد. یکی هم زکات است که در قدم اوّل خود متمکّنین را شفاف می‌کند، برای خود آن‌ها سرمایه‌ی آخرت درست می‌کند و به مال آن‌ها برکت می‌دهد و نکته‌ی دوم این است که خلأها را پر می‌کند. مسئله‌ی بعدی امر به معروف و نهی از منکر که در رأس معروف‌ها تشکیل نظام اسلامی و حمایت و حفاظت این نظام اسلامی است که با خون شهیدان آبیاری شده، این دستاورد مقدّس را در رأس معروف‌ها باید دید و در حفظ آن، حراست آن، دولت و ملّت باید دست به دست هم بدهند و حفاظت کنند.

بزرگ‌ترین منکر هم عبارت است از تضعیف نظام، ارتباطات با دشمنان نظام، تقویت دشمنان نظام است. باز در معروف‌ها شکوفا کردن اقتصاد، اعتلای علمی، حفظ آبروی ملّت، بالا بردن سطح فرهنگ، این‌ها معروف‌هایی است که دولت و ملّت باید دست به دست هم بدهند. نه ملّت به تنهایی این کفایت را دارد و نه دولت به تنهایی.

مسئله‌ی هسته‌ای

مسئله‌ی سوم مسئله‌ی هسته‌ای است که به مراحل حسّاس خود رسیده است. اوباما در بیانیّه‌ی نوروزی که هیچ‌گاه این‌ها… «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنی‏ آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ‏ٌ * وَ أَنِ اعْبُدُونی‏ هذا صِراطٌ مُسْتَقیمٌ»[۱۰]، کار شیطان شیطنت است و خاصیّت و هویّت او عداوت با بنی آدم است. این‌ها شیطان بزرگ هستند، او خواست که توپ را به زمین ایران بیندازد که اگر مذاکرات به نتیجه نرسید برخی از تفکّرات در ایران باعث بوده در حالی که چنین نبود. اصل مذاکره هم مقام معظّم رهبری، هم ملّت، هم دولت، همه تأکید بر این دارند که ما اهل مذاکره هستیم، ما اهل منطق هستیم. امّا چیزی که در ایران همه مخالف هستند نه یکی، هم ملّت مخالف است هم تیم مذاکره کننده و هم در رأس این خواست رهبری است هدایت رهبری است این است که ملّت ایران زیر بار زورگویی‌های آمریکا نخواهد رفت.

لذا خطّ قرمزهایی که قبلاً بیان شده این خطّ قرمزها مقابله‌ی با زورگویی و تحمیل خلاف عرف جهانی، اخلاق سیاسی و قوانینی است که این حق را به ما داده، حقّ مسلّم ما را بخواهند برخلاف قانون محدود کنند این را قبلاً گفته بودیم. لکن نکته‌ی جدیدی که مقام معظّم رهبری تأکید کردند و این نمازگزاران جمعه هم که عصاره‌ی ملّت هستند بر این قضیّه تأکید دارند این است که مسئله‌ی رفع تحریم‌ها نتیجه‌ی مذاکرات نیست متن مذاکره است، در حین مذاکره به محض این‌که این توافق اجرا شد بر طرف مقابل است که همه‌ی تحریم‌ها را لغو کند و بدون این رفع تحریم‌ها ملّت زیر بار مذاکره نخواهد رفت.

گرامیداشت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

حادثه‌ی ۱۲ فروردین که یک پدیده‌ی نوظهور مبارک و راهی نو، در رحمت جدیدی بود که امام باز کرد اسلامیّت را… همین که خود مردم متدیّن ضمانت دوام این نظام هستند، نظام جمهوری اسلامی. نهضت آزادی و برخی از گروهک‌ها و روشن‌فکرها با این موافق نبودند که جمهوری اسلامی باشد ولی امامی که دل مردم بود، روح مردم بود، پشتوانه‌ی مردم بود، پیر مردم بود، مراد مردم بود، مثل رهبر عزیز ما در امروز مرجع مردم بود، ایشان فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه اضافه. مردم این افتخار را آفریدند این روز را هم بزرگ می‌داریم.

گرامیداشت عملیّات فتح المبین و بیت المقدّس

عملیّات فتح المبین و عملیّات بیت المقدّس جزء نقاط عطف دوران دفاع مقدّس بود، بزرگ می‌داریم.

نا آرامی‌ها در یمن

امّا مسئله‌ی یمن که ما امید داریم. مردم مقاوم بصیر یمن انقلابی کردند، قیامی کردند، خواستند خود صاحب رأی باشند، خود انتخاب کنند. رئیس جمهور وقت تعهداتی کرد عمل نکرد فراری شد، استعفاء کرد، ریاست جمهوری او قانونی نیست و مردم خود کمیته‌های مردمی تشکیل دادند و در این مدّت نشان دادند که بصیرت لازم را، تجربه‌ی لازم را دارند خود می‌توانند کشور خود را اداره کنند. یک ائتلاف مصنوعی که پس قضیّه اسرائیل و آمریکا است ولی این حکومت‌هایی که با مردم خود هیچ وقت سازگاری ندارند و سلطنت‌های دست نشانده‌ی بیگانه هستند، مقابله‌ی آن‌ها با ملّت‌ها ملّت‌ آن‌ها را زودتر بیدار می‌کند.

شهادت شهدای یمن در این بمباران‌ها یک امر جدیدی بود که روان مردم دنیا را، خصوصاً ملّت‌های اسلامی را جریحه‌دار کرد، این شهادت‌ها را هم تبریک می‌گوییم هم تسلیت عرض می‌کنیم و برای مجروحین این حادثه‌ی بسیار دلخراش، غیر انسانی، غیر قانونی و خاصیّت آن خاصیّت تجاوزکارانه و انفعالی… از ترس که با این کارها وحشت آن‌ها باید بیشتر شود، زوال خود را نزدیک‌تر می‌کنند، به یک کشوری تجاوز می‌کنند، دخالت در امور داخلی آن‌ها می‌کنند. ما تجاوز و دخالت در امور داخلی یمن را محکوم می‌کنیم و به بازماندگان شهیدان تسلیت عرض می‌کنیم و برای بیماران از پروردگار منّان طلب عافیت می‌نماییم.

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم * إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ * إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ‏».


 

[۱]– سوره‌ی طه، آیات ۲۵ تا ۲۸٫

[۲]– سوره‌ی حشر، آیه ۱۸٫

[۳]– سوره‌ی اسراء، آیه ۷٫

[۴]– الکافی، ج ۵، ص ۹٫

[۵]– شرح الأخبار فی فضائل الأئمه الأطهار، ج ۳، ص ۳۳٫

[۶]– بحار الأنوار، ج ۳۰، ص ۲۹۴٫

[۷]– سوره‌ی مائده، آیه ۲۷٫

[۸]– سوره‌ی توبه، آیه ۱۰۲٫

[۹]– سوره‌ی حج،  آیه ۴۱٫

[۱۰]– سوره‌ی یس، آیات ۶۰ و ۶۱٫