- ثقلین - http://thaqalain.ir -

نمازجمعه دی
هشتم دی ماه 1391

السلام علیک یا بقیه الله عج الله تعالی فرجه الشریف

سلام علیکم و رحمه الله

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله رحمان رحیم

رَبّ‏ِ اشْرَحْ لىِ صَدْرِى(۲۵) وَ یَسِّرْ لىِ أَمْرِى(۲۶) وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِّن لِّسَانىِ(۲۷)

یَفْقَهُواْ قَوْلىِ(۲۸)[۱]

الحمد لله رب العالمین الصلاه علی خاتم المرسلین طبیبنا شفیعنا انیسنا حبیبنا وحبیب الاهنا العالمین ابالقاسم محمد و آله المعصومین سیما مولانا کهف الحصین و ملجاء الهاربین بقیه الله فی العالمین ارواحنا فداه و عجل الله  فرجه ورزقنا الله رئیته و خدمته وصحبته و نصرته ولعن الله اعدائهم اجمعین

 

«اوصیکم عبادالله بتقوی الله» شما نمازگزاران، شما مهمانان خدا، شما نشانه های شکوه و عظمت اجتماع اسلامی و نظام ولایی را و خودم را بهه تقوای الهی، به نگه داشتن حریم خدا در همه شئون زندگی توصیه می کنم.

«ان المتقین فی جنات و نحر فی مقعد الصدق عند ملیک مقتدر» خیلی بشارت دل انگیزیست، این آیه کریمه مقامی را که شهدا با نثار خونشان به آن نائل گشته اند، یک مقامی است فوق عقول بشری، در هیچ فکری نمی گنجد، آنها الهی شدند، رنگ خدا شدند، مظهر خدا شدند و کسی جز شهدا واسطه بین آنها و خدا نیست «عند ربهم یرزقون» نردبان تقوا حساسیت با مسئولیت ها و وظایف و پرهیز از گناهان انسان را اهل بهشت می کند «فی جنات» و نحر بهشت آباد بهشت های پر آب «فی مقعد الصدق» بهشت جاذبه اش به لحم طیر و حور و غلمان و «فواهک ما یشتهون» نیست.

این برای طبقه پایین جامعه است، بهشت حسنش این است که پیش خداست هر کس بهشتی شده است الهی شده است.

«فی مقعد الصدق عند ملیک» مقتدر انسانی که بهشتی شد، هم در جایگاه صدق قرار می گیرد، از همه سرابها، اوهام و تخیلات نمودهای بدون بود نجات پیدا می کند و کسانی که در مقعد صدقند، بر صداقت استوارند، اعتماد کردند، اینها «عند ملیک مقتدر» هستند.

تقوا به آدم قدرت می دهد، پاکی انسان را توانمند می سازد، خیانت انسان را ضعیف می کند، گناه آدم را زبون می کند، تقوا به انسان آبرو وجه و قدرت می دهد آن هم نه قدرت چند روزه، «عند ملیک مقتدر» هم عند ملیک شد خدا ملیک است رنگ ملیک را می گیرد، فرمانش به همه چیز نافع می شود و هم اقتدار پیدا می کند، انسان آنجا مظهر قدرت «کن فیکون» است.

مباحثی که در اسرار نماز در محضر شما بزرگان و بزرگواران داشتیم بحث قبله را انشاءالله امروز دیگر این پرانتز را می بندیم.

گفتیم که قبله رمز وحدت رمز استقلال ابدا و ابتکار فرهنگی برای جامعه اسلامیست، قبله آزمایش بزرگیست و کسانی که در این کلاس رفوزه نشدند مدال می گیرند از پروردگار متعال و قبله رمز وحدت است.

خداوند متعال برای وحدت جامعه اسلامی سرمایه گذاری کلانی کرده، هم در دستورات و هم در برنامه های عملی.

 این نماز های جماعت و تشویق مردم به حضور در مساجد و وضع اولی نماز به عنوان نماز جماعت که «ایاک نعبدو ایاک نستعین» باید محله ها در شبانه روز پنج بار اجتماع عظیم داشته باشند، در فضای الهی هم دیگر را ببینند و با یاد خدا دل ها را به هم جوش بزنند.

با اقتداری که از مسجد می گیرند به خانه ها برگردند، روز های جمعه در یک عرصه ی وسیع تر مردم به عشق خدا می آیند و با دیدن چهره های نورانی میلیانی جعیت خدا را شکر می کنند که اسلام شان عزیز است، پر طرف دار است، مکتبشان، راهشان، هدفشان پر رهرو است و این کلاس عظیم جمعه هم برای داخلی ها آموزش های عرفانی است، آموزش بندگی است، آموزش صفا و محبت است و آموزش های سیاسی و اطلاع از اوضاع روز و توجه کردن به مسائل مهم جامعه ی خودشان در سال یک بار هم در مکه کشور های مختلف حضور پیدا می کنند و در آن جا در آن کنگره ی عظیم جهانی مشکلاتی که کشور های مختلف یک جا باید مورد نظر قرار بگیرد و پیام رهبری جهان اسلام از کنار بیت الله الحرام باید به گوش همه ی جهانیان برسد و مسلمانان احساس بکنند که دریای بی کرانی هستند.

این مرز های جغرافیایی مسلمانان را از یک دیگر جدا نمی کنند و توجه دادن عموم مسلمان ها به قرآن کریم رمز وحدت دوم است.

این توجه به کعبه هم در مراسم حج و هم در موقع ی نماز این حرکت فرا مرزی است مرز هارا در هم شکستن و قلب هارا یک جا کردن و به یک نقطه ارتباط دادن از همه جهت های جغرافیایی در یک مسیر نماز گذاران به یک جا وصل می شوند و اعلام می کنند که امت واحده هستند مرز این هارا از هم دیگر جدا نمی کند.

به اجتماع فیزیکی در موسم حج هم فشرده همین دریاچه هایی است که در مواقع مختلف در شبانه روز به آنجا ارتباط برقرار می کند و امت اسلامی را با بروز و ظهور وحدت جهانی در پیشگاه خدا حاضر میکند و به رخ جهانیان می کشد و مسئله قرآن و عترت این سه تا مسئله از هم جدا نمی شوند.

هم قرآن دستور العملیست که جهان اسلام را با قانون واحد می خواهد اداره کند و تمام اختلافاتی را که پارلمانهای مختلف با قانونگذاریهای مختلف فرهنگ می سازند کشورها را از یکدیگر جدا می کنند و مایه ی اختلاف میشود وقتی این اختلاف روشها و بینشها به اتحاد قانون گذاری مبدل می شود.

قانون واحد جهان واحد را می سازد و وحدت عمیقی که قانون راه را مسیر را مشخص می کند و وقتی امتها در یک مسیر قرار گرفتند در راه همدیگر را پیدا میکنند راه ما قانون است و قانون ما قرآن است و ما در مسیر قرآن همدیگر را پیدا می کنیم.

اما آن کعبه و آن قبله و این کتاب الله و قانون یقینا با کسی که «یتلوا علیهم الکتاب و یعلمهم الیتلوا علیهم آیاته ویعلمهم الکتاب والحکمه» یک معلم جامعه بشری میخواهد قانون واحد اگر تفسیرهای مختلفی داشت وحدت را تامین نمی کند.

باید با تفسیر واحدی جامعه بشری را با یک قانون اداره کرد و به منازعات خاتمه داد در اختلاف برداشتها باید حرف آخر را یک انسان قابل قبول و مقبول برای جامعه اسلامی بزند «و ما کان لمومن ولا مومنه اذا قزالله ورسوله امرا ان یکون لهم الخیره»

این سه واقعیت برای ایجاد وحدت فراهم آوردن زمینه قدرت شکوه عظمت و نفوذ و بالندگی در جهان اسلام از معجزات کاملترین دین خدا اسلام است و به حمد الله هر چه این سه مرکز وحدتش را بشتر ارائه می کند.

ضرورت اینکه پناهگاهی که برای جامعه ی از هم گسیخته در جهت برقراری رشته های پیوستگی جز این سه چیز ما نمی توانیم پیدا کنیم.

بنابراین اعضای خانواده که در روز پنج بار پا می شوند، به سوی یک قبله نماز می خوانند، باید همدیگر را برای آن نقطه ی مرکزی که مارا به دعوت می خوانند تحمل بکنند، جامعه ای که قرآن واحد دارد و همه مهمان یک سفره اند «القران معدبهالله» قرآن سفره خداست و همه مسلمانان سر یک سفره مهمان یک میزبان کریم اند باید بیشتر از سابق همدیگر را تحمل کنند، همدیگر را حمایت کنند همدیگر را تکمیل کنند و جامعه ای که پیغمبر واحد دارد و در هر زمانی توجه به قبله یک درس انتظاری هم دارد ایام اربعین در پیش است من هم دلم نمی آید در این مجلس با دلهای حسینی شما کربلا نرویم.

مبلغین امام حسین علیه السلام رفتند شام را فتح کردند، آنجا پرجم پیروزی را به دوش یک سه ساله ای گذاشتند، حالا می خواهند با آرامش بیایند یک زیارتی بکنند.

سیدابن طاووس می گوید قافله را از مسیر کربلا برگرداندند، جابرابن عبدالله انصاری آمده قبری را مشخص کرده به دنیا اعلام کرده که حسین علیه السلام زنده است و یزید مرده است.

قبری که لوح نداشت، ضریح نداشت، گنبد نداشت، اما عاشق به این نشانی ها نیازی ندارد جابرابن عبدالله با اینکه نابینا هم بود این خاکهای گرم کربلا را بو می کرد، یک وقت دیدند صدایش بلند شد، حبیبی یا حسین! حبیبی یاحسین! احبیب الله! یوجیب حبیبه! عرضه داشت آخر من عاشقم، از راه دور آمدم حسین جان علیه السلام آمده ام با شما حرف بزنم، من دارم صدایت می زنم، جوابم بده! اینجا مصیبت خواند، چه توقع بیجایی داری، نمی دانی جابر سر را از بدن جدا کردند، بدن اینجاست، اما سر بالای نیزه ها.

لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

بسم الله الرحمن الرحیم انا اعطیناک الکوثر فصل لربک ونحر ان شانئک هو الابتر  . اعوذ به الله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد الله و صلاه و السلام علی رسول الله و آل هی آل الله الهم صل و صله علی خاتم النبیا ابل قاسم محمد (ص) اللهم صل علی محمد و آل محمد و علی علی امیرالمومنین و فاطمه الزهرا سید النسا العالمین و علب سبتیه الرحمه وامام الهدی الحسن والحسین و علب ائمه المومنین علی بن ااحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و خلفه الصالح القائم به امرک امنائک فی بلادک

«اوصیکم عبادت الله و نفسی به تقولله» شما نمازگزاران عزیز را و خودم را به رعایت دستورات خدا حفظ اساس تقوا، کنترل نفس، اتیان واجبات پرهیز از همه گناهان ریز و درشت توصیه می کنم.

در این خطبه مطالبی شایان توجه است مسئله ۹ دی در راس این مسائل است، ایران در این مدت طولانی تولد خودش از انقلاب به این طرف حامل حقایق حامل حوادث و رخدادها و پیامی است که با همه ی تاریخ برابری میکند هر روز یک معجزه ای یک حادثه عظیمی اتفاق افتاده که از پیش بینی و پیش گویی علمی فراتر است اصل انقلاب اینطور بود.

پیروزی انقلاب در همین رهگذر قابل تماشاست، مقابله جانانه ملت در هشت سال و نیم دفاع مقدس در برابر قدرت نظامی شرق و غرب قدرت اطلاعاتی شرق و غرب قدرت اقتصادی شرق و غرب یک ملتی هشت سال و نیم در جنگ تمام عیار شبانه روزی حضور بهم رسانند، خم به ابرو نیاورد و نهایتا پیروزی را رقم بزند.

جل الخالق چه دلیلی بالاتر از این برای حقانیت خودمان و راهمان و ولایتمان رهبریمان داریم؟ حادثه رحلت امام حادثه عظیمی بود که هیچ کسی در مخیله اش نمی گنجید جای امام پر بشود و کسی بعد از امام پیدا بشود.

این بار سنگینی که کوهها را آب می کند، این بار را به دوش بکشد و در اوج آبرومندی همچنان این عقبه ها را یکی بعد از دیگری پشت سر بگذارد این معجزه ولایت که نشان میدهد این ولایت متصل به ولایت امام عصرارواحنا فداه است و عقبه دارد و پشتوانه دارد با آن حادثه هیجده دی آن حادثه هیجده تیر آن خطر عظیم وآن معجزه حل آن خطر و این هم مسئله ای که در سال هشتادو هشت پیش آمد.

ملت حماسه آفرین ملت غیور ملت مومن ملت خودساخته حمایت کردن شما مردم باید تردید کنید، باید بدانید یک اشکالی پیش آمده است که آنها خوشحال شدند، لذا ملت ما با درسی که از امام گرفتند هر گروهی وهر جریانی که در خط استکبار امریکا و انگلیس و سران غرب که دشمنان قسم خورده اسلام وانقلاب ما هستند در آن خط باشد ملت ما با همان قاطعیت در مقابلش خواهد ایستاد.

نکته سوم فراهم کردن زمینه برای متمرکز کردن همه منحرفین و ایجاد کانونی برای ایجاد فساد، اینها کاری کردند سلطنت طلب ها، بهائی ها، منافقین، مارکسیستهای چپ، ورشکسته های سیاسی و نادمین از انقلاب که از خط شهدا و خط امام پشیمان شدند و در گوشه ای قنوده اند همه اینها در یکجا متمرکز شده اند و این خود دلیل روشنی بود برای اینکه فتنه، فتنه ی خطرناکی است و مردم باز با همان هوشیاری و بیداری مردم این برائت و آن ولایت هر جا ببینند.

کانونی مقابل دین و نظام و ولایت مجمعی شده برای اجتماع دشمنان آنجا را در هم کوبیدند و برای همیشه هم خواهند کوبید مسئله دیگری که باز حائز بسیار اهمیت است و ان آتشی که جرقه شد شعله زد و مردم عاشق را به صحنه کشاند بار دیگر ذوب شدن خودشان را در اسلام وامام حسین و مقدسات نشان دادند میدان دادن اینها به کسانی که با مقدسات ما مسئله دارند.

ابتدا عکس امام را پاره کردند، عکس مقام معظم رهبری را پاره کردند، به اینها اکتفا نکردند روز قدس آمدند شعار نه لبنان نه غزه را سر دادند، اینها مقابله صریح با مقدسات انقلاب ماست و با اصول پذیرفته شده ایت که امام این خطوط را مهندس انقلاب اینجوری ترسیم کردند، اینطوری مهندسی کرده، مقابل این شعارها ایستادند، حرمت ماه رمضان را شکستند، در روز روشن جمع شدند روزه خوردند، آب تقسیم کردند، بعد هم شعارهای انحرافی آنطوری زدند ای، کاش فقط به اینها بسنده کرده بودند بلکه آمدند در روز عاشورا با بساط امام حسین علیه السلام هم در افتادند، جسارت کردند روز عاشورا، اینجا بود که مردم دیدند دیگر نباید بایستند، یک حرکت خود جوشی بود.

خدایا این مردم را عزیز کردی تو را به اولیا و انبیائت برای همیشه عزیز نگه دار برای مردم ما مقدسات از جانشان از مالشان از فرزنداشان از ناموسشان عزیزتر است.

لذا در مسئله غیرت ولایی و اسلامی و انقلابی ایران همیشه خط شکن بودند، در این ماجرا هم به حمد الله سنگ تمام گذاشتند و کاری را که باید در مدت طولانی از طریق دستگاه قضائی حل می شد، احیانا نیروهای اطلاعاتی امنیتی انتظامی باید دست به کار می شدند، خود مردم بدون اتکا به هیچ دستگاهی آمدند و این بساط را به حمدالله با حضور میلیونی خودشان، دهها میلیون آمدند و بار دیگر یک حماسه عظیمی را نشان دادند هشداری برای همه بود و برای آینده ترسیمی خط روشن ملت امت و امامت بود رهبری را سرافراز کردند امام زمان را خشنود کردند.

به امام زمان ارواحنا فداه ادای دین کردند و به حمدالله مشکل اساسی را برای همیشه کردند «جزاکم الله ان اسلام خیرا لجزا»

اما در پایان هم پیام حضرت امام به گورباچف قابل تبیین بود که یک خطبه مستقلی می طلبد که توفیقی نیست، شهادت عمار یاسر و وفات سلمان فارسی، شهادت محمدبن ابی بکر، من هم در انتها خوشحالی خودم را از پیوستن عالم ربانی عالم مجاهد خوش سابقه خوش نام انقلابی ولایی حضرت آیه الله موحدی کرمانی به جمع خطبای جمعه تهران شکرگزارم و امیدوارم انشاالله مردم ما با حفظ این اجتماعات عظیمشان هر روز نماز جمعه شان رونق جدیدی و انشا الله معنویت و پیشرفت و بالندگی جدیدی داشته باشد.

خدایا به حق حضرت زهرا سلام الله علیها قسمت می دهیم این دعای بین خطبه و نماز جمعه مغتنم است با تمام وجود به نماز جمعه آمده اید و من هم به همه شما عقیده دارم و وقتی خودم را قاطی شما می بینم می گویم، خدایا درهم بخر، خدا هم درهم می خرد، خدایا به حق حضرت زهرا سلام الله علیها و پدرش و همسرش و فرزندانش علیهم السلام قسمت می دهیم لباس ظهور بر قامت امام زمان ما ارواحنا فداه بپوشان

قلب مبارکش را همواره از ما خوشنود بگردان

نسل جوان ما را برای همیشه خطشکن عرصه های پیروزی قرار بده امراشتغال و ازدواج را برای جوانان ما سهل و آسان قرار بده

خدایا مسئولین مارا در حفظ وحدت در حفظ آرامش جامعه در اطاعت از رهبری وخوشنود کردن مردم عزیز بیش از پیش موفق بفرما

خدایا این ملت سر افراز را برای انتخاب رئیس جمهوری متدین و باکفایت که منش الفت و وحدت عمومی بین مردم و رهبری بیش از پیش باشد توفیق عنایت بفرما

خدایا همه انتخابات ما را بی فتنه قرار بده

فتنه گران را برای همیشه منزوی بگردان

ملت عظیم ما را دشمن شاد مگردان

سایه رهبر خوب ما را تا ظهور رهبر جهانی مان بر سر ما مستدام بفرما

امام و شهدا را از ما خوشنود بگردان

خدایا همه مریضها، دو عالم جلیل القدر ی که هر دو وجودشان برای جامعه ما عزیز بود و در شرایط خاص رقت باری قرار گرفتند شفا عنایت بفرما


 

[۱] سوره طه


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2%d8%ac%d9%85%d8%b9%d9%87-%d8%af%db%8c-4/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.