«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ عَلَی خَیرِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِ نُفوسِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهَ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمینَ أَرْواحُنَا وَ أَرْواحُ مَنْ سِوَاهُ فِداهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعینَ».

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ».

توصیه به تقوا

شما بندگان صالح خدا را و خودم را به رعایت شئون بندگی، حفظ حریم اوامر الهی، نزدیک نشدن به گناهان، رذائل، قرقگاه‌های خدا توصیه می‌کنم. تقوا یعنی رسیدن به مرتبه‌ای از اقتدار روحی که در برابر آسیب‌های شیاطین داخلی و خارجی انسان مصونیت پیدا کند، مقاومت پیدا کند.

توصیه‌ی رهبر انقلاب در حفظ تقوا

رهبر عزیز انقلاب (دام ظلّه) در بیانات بسیار نورانی و همه جانبه در جمع مسئولان به این نکته اشاره فرمودند که ما تقوای فردی داریم و تقوای اجتماعی. تقوای اجتماعی مقاوم‌سازی امّت است، ایجاد مصونیت برای ملّت در برابر آسیب‌هایی است که دشمن برای ما تدارک دیده است لذا تقوا همیشه باید نصب العین ما قرار بگیرد. تقوای زبانی، «اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً * یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ»[۱] تقوای زبانی را خاصّ بعد از عام به دلیل اهمّیّت آن قرآن کریم در این آیه‌ی مبارکه‌ی سوره‌ی احزاب آورد «وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً». حرف بی‌ربط، حرف آلوده به گناه از دهان شما خارج نشود که اگر قول سدید داشتید، حرف محکم و درست داشتید «یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ» تنها حرف شما اصلاح نشده بلکه همه‌ی اعمال شما اصلاح می‌شود. این نقض  است، این شاخص است. کسانی که زبان‌شان درست است زندگی درستی هم دارند و کسانی که زبان‌شان خراب است همه‌ی زندگی آن‌ها خرابی دارد.

تفسیر مسئله‌ی ربوبیت در سوره‌ی فاتحه

بحث ما در تفسیر آیات مبارکه‌ی سوره‌ی فاتحه به مسئله‌ی ربوبیت رسید. من از این کلمه‌ی مبارکه‌ی «رَب» که از اسماء جمالیه‌ی پروردگار متعال است به مناسبت ماه مبارک رمضان بهره می‌گیرم. عرض کردیم ربوبیت خدا مالکیت علی الاطلاق خدا است توأم با تربیت، تزکیه، رشد دادن، همراهی دادن، مصاحبت کردن. خدای منّان همیشه از بنده‌ی خود حمایت می‌کند و هدایت ایصاله‌ی خدا برای کسانی که به خدا لبّیک گفته‌اند همیشه آماده است. «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ»[۲] لکن در تربیت مسئله‌ی اساسی وجود مربّی است، محبّت مربّی است، ودود بودن مربّی و مهربان بودن مربّی است. محبّت مادر مظهر ربوبیت خدا است. برای حفاظت از کودک و رشد او شب و روز خود را می‌گذارد و این رشحه‌ای، قطره‌ای از محبّت ربوبی پروردگار متعال است که در دل بندگان قرار داده است ولی اگر مربّی، مربّی کافی و مربّی مکفی است و مربّی دارای ویژگی‌های تربیتی و تزکیه‌ای است تنها وجود مربّی و کفایت او کفایت نمی‌کند بلکه بذر لازم، تعلیمات درست و از آن مهم‌تر زمینه اهمّیّت دارد.

زمین برای یک کشاورز بسیار مهم است. زمین باید استعداد داشته باشد، بذر هم باید بذر خوبی باشد و کشاورز هم باید شخصی دلسوز و لایق و عاشق کار باشد تا زمین حاصل بدهد.

ماه مبارک رمضان، سرآغازی برای سلوک

ماه مبارک رمضان برای ظهور و بروز ربوبیت است. ربوبیت حضرت پروردگار متعال از جایگاه خاصّی برخوردار است. ماه مبارک رمضان ماه نزول کتب آسمانی است، ماهی است که ظرفیت جذب هدایت عرشی را دارد، ماهی است که برای حرکت سالکین إلی الله می‌تواند مبدأ باشد و آنچه مبدأ است همان هم مقصد خواهد بود. دعوت به ماه مبارک رمضان دعوت به بهشت است.

بیان خصائص ماه مبارک رمضان در قرآن

در قرآن شریف برای ماه مبارک رمضان خصائصی ذکر شده است. اوّلاً که نام هیچ ماهی جز ماه مبارک رمضان در قرآن نیامده است. تنها ماهی که خدا آن را بزرگ کرده و به این ماه شرف داده است و نام آن را در کتاب مبین آورده این ماه عزیز است. ویژگی دوم آن این است که ظرف تورات و انجیل و زبور و قرآن کریم است. ماه‌های دیگر ظرفیتی برای تجلّی کامل حق تعالی نداشت و الّا قرآن دفعتاً در این ماه نازل نمی‌شد. ویژگی دیگر ماه مبارک رمضان این است که خدای متعال روزه‌ی این ماه را واجب کرده است و در این ماه بندگان خود را مهمان خود به حساب آورده است. امّا نه همه‌ی بندگان را بلکه تنها با بندگان مؤمن که خداوند با آن‌ها معامله دارد، خدا با آن‌ها مصاحبت دارد، خدا با آن‌ها دوستی دارد. همان‌گونه که جهاد برای هر کسی نیست «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ»[۳] هر کسی توفیق پیدا نمی‌کند که از دست خدا شربت شهادت را نیوش جان کند و به مقام عندیت نائل شود. در ادامه‌ی آیات کریمه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی توبه در مسئله‌ی معامله‌ی خدا با مجاهد، با رزمنده با صدور سند برای بهایی که خون رزمنده دارد در ادامه می‌فرماید «التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ» و می‌رسد به «السَّائِحُونَ» یکی از مواردی که یک انسان برجسته را به مقام عندیت می‌رساند روزه‌داری است. «السَّائِحُونَ» سیاحت امّت پیغمبر چند چیز است؟ یک مورد آن روزه است. روزه تحرّک است، روزه سیر است، روزه از خود بیرون آمدن است، روزه شکوفایی است، روزه معراج است، روزه فناء فی الله است، روزه توحید خالص است، روزه اخلاص است، روزه اکسیری است که بعد حیوانی انسان را از بین می‌برد و انسان را ممحّض در تخلّق به اخلاق الهی می‌سازد. مهمان برای میزبان هم احترام قائل می‌شود چون او را دعوت کرده است و هم می‌خواهد از او پذیرایی خاص کند. می‌توانست به خانه غذا بفرستد امّا می‌خواهد با او انس داشته باشد، می‌خواهد قماش او را قماش عرشی کند و به محضر خود ببرد. لذا ماه مبارک رمضان ماه ظهور ربوبیت حق تعالی است در این جهت که ماه رمضان بهشت است، دعوت به ماه رمضان دعوت به بهشت، مرارت دنیا حلاوت آخرت است و خداوند متعال بهشت را به سختی‌ها پیچیده است و این سختی‌های ماه مبارک رمضان در باطن خود بهشت را دارد. شما فکر نکنید ما الآن روزه می‌گیریم خدای متعال که به ما گفته است نخورید این چه پذیرایی است؟ از مهمان پذیرایی می‌کنند می‌گویند بخورید، بیاشامید و انواع لذائذ را در محضر میزبان کریم بهره ببرید. امّا واقعیت این است که روح ما در پیشگاه پروردگار متعال در ماه مبارک رمضان از انواع نعم بهشتی برخوردار است.

فرزند یکی از بزرگان که مرحوم آیت حق، مرجع بزرگ مرحوم آقا شیخ محمّد حسین غروی از پدر خود نقل می‌کنند که از یکی از بستگان نزدیک‌مان کراراً شنیدم در ماه مبارک رمضان به حرم امیر المؤمنین مشرّف شدم و کنار مرقد مطهّر مولی الموحّدین زیارت امین الله را می‌خواندم. به این جملات نورانی زیارت امین الله رسیدم «وَ مَوَائِدَ الْمُسْتَطْعِمِینَ مُعَدَّهٌ وَ مَنَاهِلَ الظِّمَاءِ مُتْرَعَهٌ» بزرگان، صاحبدلان، هم جهنّم بالفعل موجود است و هر گناهی که ما مرتکب می‌شویم شعله‌ای از شعله‌های آتش جهنّم را اضافه می‌کنیم و هر کار خیر الهی و قربی که انجام می‌دهیم پذیرایی‌های روحی بهشتی خودمان را گسترش می‌دهیم. ایشان می‌گویند به این جمله که رسیدم «وَ مَوَائِدَ الْمُسْتَطْعِمِینَ مُعَدَّهٌ وَ مَنَاهِلَ الظِّمَاءِ مُتْرَعَهٌ» دیدم که سفره‌ای جلوی من پهن است، روزه‌دار بودم و در این سفره انواع نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها در محضر امیر المؤمنین (علیه الصّلاۀ و السّلام) و من بهت‌زده شدم، این نعمت‌ها برای من اعجاب‌آور بود. عجیب این بود که تناول این نعمت‌ها من را از فکر در مسئله‌ی فقهی باز نمی‌داشت.

یکی از ویژگی‌های بهشت این است که انسان بهشتی مظهر صفات خدا می‌شود و یکی از صفات الهی این است که «یَا مَنْ لَا یَشْغَلُهُ شَأْنٌ عَنْ شَأْنٍ»[۴] ‌این‌جا ما فقط می‌توانیم از یک غذا استفاده کنیم ولی در بهشت در آن واحد بی‌نهایت از غذاهای الوان بهره می‌بریم. این یک اشاره‌ی عرفانی بود که ماه مبارک رمضان روح شما را بالا می‌برد، به مقام تجرّد می‌رسید. در عالم تجرّد تزاحم در لذائذ وجود ندارد بلکه همه‌ی لذائذ و خوبی‌ها یک جا در اختیار انسان قرار می‌گیرد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ * قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِکِ النَّاسِ * إِلهِ النَّاسِ * مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ * الَّذی یُوَسْوِسُ فی‏ صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ»

«صَدَقَ اللَّهُ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ»

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْأَحَدِ الْفَرْدِ الصَّمَدِ الَّذِی لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ وَ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَی أوَّلِ الأعدَدِ الرَّسُولِ المُسَدَّدِ المُصطَفَی الأمجَدِ مَولَانَا أبِی القَاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَّدٍ وَ عَلَی آلِهِ الأطیِّبینَ اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ عَلَى خَاَتَمِ المُرسَلینَ أبِی القَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَی عَلیٍّ أمیرِ المُؤمِنینَ وَ عَلَی فَاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ عَلَی أئِمَّۀِ المُسلِمینِ الحَسَنِ وَ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بن عَلیٍّ وَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَی بنِ جَعفَرٍ وَ عَلیِّ بن مُوسَی وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلیٍّ وَ عَلیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الحَسَنِ الزَّکیِّ وَ الخَلَفِ الصَّالِحِ الحُجَّۀِ القَائِمِ بِهِمْ نَتَوَلَّى وَ مِنْ أَعْدَائِهِمْ نَتَبَرَّأُ إلَی الله تَعَالَی»

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ».

تقوا کلید نجات

بر حسب تکلیف و بر اساس ارادت و دلسوزی به خودم و همه‌ی مؤمنینی که إن‌شاءالله دنبال عاقبت به خیری و نجات هستند توصیه به تقوا می‌کنیم، تقوا کلید نجات است «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»[۵] مفهوم این آیه این است که کسی که تقوا نداشته باشد از بن بست‌ها خلاصی ندارد. در دنیا همین‌طور است در آخرت هم همین‌طور است.

آثار و برکات تقوا

برکت از تقوا حاصل می‌شود، ارزانی و رونق بازار محصول تقوا است. رونق و لذّت زندگی متعلّق به اهل تقوا است. بی‌تقوایی‌ها اختلاف ایجاد می‌کند، بی‌تقوایی‌ها عامل بدبختی است، بی‌تقوایی‌ها برکت و عمر را می‌برد، بی‌تقوایی سلب توفیق از انسان‌ها دارد لذا تقوا منشأ همه‌ی خیرات است و بی‌تقوایی منشأ همه‌ی بدبختی‌ها و نکبت‌ها است.

رمضان، ماه مهمانی خدا

«کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»[۶] خدا شما را دوست دارد. یک ماه برای شما مراقبت ویژه قرار داده است. شما در سایر ماه‌ها شب و روز پیش خدا نبودید و چون خود را پیش خدا نمی‌دیدید چه بسا ملاحظه نمی‌کردید و بعضی از کارها را انجام می‌دادید امّا خدا گفته است: شما در این یک ماه مهمان من هستید؛ یعنی پیش من هستید، باید از خدا حیا کنیم، باید از خدا خجالت بکشیم. مبادا ماه رمضان ما مانند ماه‌های دیگر باشد، مبادا در خانه‌ها باز هم پرخاشگری، تندخویی، نیش زبان، کم تحمّلی، به خرده‌گیری نسبت به همدیگر باشد. مبادا ما ماه مبارک رمضان را درک نکرده باشیم، مبادا خدا اصلاً ما را به ماه رمضان راه نداده باشد.

(به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند) در ماه مبارک رمضان شیاطین مغلول هستند، درهای جهنّم بسته است. کسی که در ماه رمضان هم با شیاطین همدم است، غیبت می‌کند، چشمش آلوده است، دعوا می‌کند، تهمت می‌زند، دروغ می‌گوید، ظلم می‌کند آیا این شخص در بهشت است؟ درِ جهنّم به روی او بسته است، پیغمبر که دروغ نگفته است، لابد او وارد رمضان نشده است، او را بیرون گذاشته‌اند و او را راه نداده‌اند، لیاقت نداشته راه پیدا کند. کسی که رمضانی است، رمضان ماه پاکی است، ماه صفا است، ماه شفافیت است.

تسلیت به مناسبت رحلت حضرت خدیجه (سلام الله علیها)

اوّلین نکته در این خطبه تسلیت رحلت جانگذاز مادر ما، و مادر حضرت زهرا و مادر ۱۱ امام، خدیجه‌ی کبری از ارکان دین است. در تأسیس دین مبین اسلام، در نشر و بقای اسلام حضرت خدیجه نقش تام دارد. در تمام عبادت‌ها تا روز قیامت حضرت خدیجه سهیم است. بعد از وفات حضرت خدیجه جبرئیل برای تسلّی حضرت زهرا می‌آید و جایگاه بهشتی حضرت خدیجه را با خصوصیات آن برای آرامش قلب حضرت زهرا خبر می‌دهد.

پیغمبر خدا حتّی بعد از وفات حضرت خدیجه ایشان را فراموش نکرد. ما بر مادرمان حضرت خدثجه‌ی کبری درود می‌فرستیم و عرضه می‌داریم بی‌بی شما که به مقام ولایت نائل شدید دست شما باز است، از ما هم دستگیری کنید. در این ماه مبارک رمضان به ما نظر مادرانه بکنید، سفارش ما را به فرزند خود حضرت حجّت بکنید که این ماه رمضان، ماه نجات ما باشد، ماه رهایی باشد، ماه عتق از نار جهنّم باشد.

توجّه به لیالی ماه مبارک رمضان و لیالی قدر

تنها کاری که انجام نمی‌دهید و إن‌شاءالله انجام نمی‌دهید این کافی نیست. ماه رمضان پر گنج است، بنا است شما در این ماه به اندازه‌ی هزار ماه حاصل و عاید داشته باشید. لذا از ظرفیت ماه مبارک رمضان در کمک به محرومین، در دادرسی و گره‌گشایی از کار آدم‌های بیچاره کنید. این فرصت طلایی است. خدمت هر ماه خدمت ماه مبارک رمضان نمی‌شود. هم براساس اطّلاعاتی که بعضی از دوستان عزیز ما به ما داده‌اند گفته‌اند در تهران خانواده‌های زیادی هستند که آن‌ها در شرایط بسیار وخیمی به سر می‌برند. الله الله در ارتباط با ماه رمضان؛ این فرصت را غنیمت بشماریم و نسبت به جنگ‌زده‌های سوریه و عراق و یمن ما مسلمان هستیم. در دعاهای بعد از نماز ملاحظه می‌کنید: «اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعٍ» فقط به فکر شکم خودمان نیستیم، مسلمان نمی‌تواند مسلمان باشد و به امور مسلمان‌ها اهتمام نداشته باشد.

إن‌شاءالله از هفته‌ی بعد صندوقی برای کمک به رزمندگان عراق و بلاد دیگر در نماز جمعه نصب می‌شود. از این فرصت استفاده‌ی کامل داشته باشید و برای لیالی قدر خود را آماده کنیم. درک لیلۀ القدر فقط به بیداری شب قدر نیست. سیّد بن طاووس می‌فرمایند من شب قدر را درک کردم و نزول ملائکه را در آن شب دیدم. حضور ملائکه را در آن شب ملاحظه کرده است «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ * سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ»[۷].

مسائل روز جامعه

امّا مهم‌ترین مسئله‌ی روز در بعد سیاسی و بلکه ابعاد دیگر مسئله‌ی هسته‌ای است. مقام معظّم رهبری بار دیگر در این بیانات آرام‌بخش که ما اعتقاد داریم هم کلمات ایشان ذکر الله است و هم خود ایشان ذکر الله است «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[۸] بیانات ایشان چه آرامشی را در دل‌های مؤمنین ایجاد کرد و چقدر مسئولین را دلگرم کرد. چقدر زمینه‌ی نزدیکی همه به همدیگر را فراهم کرد. چه حمایتی از تیم مذاکره‌کننده با چه الفاظ بسیار دلنشینی! خوشا به حال آن‌ها، این بار را سنگین می‌کند. وقتی نایب امام زمان مرجع بزرگی، افرادی را متدیّن وغیور و شجاع می‌دانند امّا حکیمانه صحبت می‌کنند، می‌فرمایند: این شرایط به آن‌ها مصونیت نمی‌دهد. آن‌ها بشر هستند، ممکن است اشتباه کنند لذا هم مجلس وظیفه دارد آن چتر نظارتی خود را برای صیانت تیم مذاکره‌کننده و پافشاری آن بر حقوق حقّه‌ی ملّت مظلوم و شهید داده‌ی ایران باید چترش را داشته باشد و متوقّع نبود ایّام در این مجلس تعطیل شود. حرکت خوبی را آغاز کردند ولی تیم مذاکره‌کننده نیاز به حمایت‌های نظارتی شدید دارد. آن‌ها با قدّاران روزگار مواجه هستند و مردم هم باید در این شب‌ها دعا کنند. مسئله‌ی سرنوشت آینده است، فقط ما نیستیم، یک پیچ خطرناک و حسّاس تاریخی است که یا عزّت ره‌آورد خون شهیدان ما و روح ولایتی که با خون شهیدان ما بر این مملکت دمیده شده است ما خود را زیر پرچم ولایت غدیر امیر المؤمنین و ائمّه می‌دانیم. پرچم ولایت فقیه را پرچم امام زمان می‌دانیم. ما نمی‌توانیم ذلّت‌پذیر باشیم. ما آنچه را که کشورهای دیگر بعضی چیزها را می‌پذیرند نمی‌توانیم آن‌ها را به رخ بکشیم که فلان کشور پذیرفته و فلان کشور پذیرفته است.

وظیفه‌ی تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای

ما ملّتی هستیم که انقلاب کردیم، داریم راه نویی را به ملّت‌ها الهام می‌بخشیم، ما جایگاه خود را داریم. این تیم مذاکره‌کننده باید صلابت امام و ولایت را حفظ کند. این هم به دعا نیاز دارد و هم به توسّل و هم به نظارت و ارشاد دائم و تذکّر دائم نیاز دارد.

خطوط قرمزی که حضرت آقا فرمودند این بود که ممکن است بعضی‌ها القاء کنند که ما در جلسات خصوصی به تیم مذاکره‌کننده اجازه‌هایی دادیم که آن‌ها را اظهار نمی‌کنیم. خیر، ما این خطوط قرمزی را که در بیانات عمومی مطرح می‌کنیم در خلوت هم بیان کرده‌ایم و به علاوه خطوط قرمز دیگری که بیان نشده است به آن‌ها گوشزد شده است. ما انتظار داریم که إن‌شاءالله با عنایت صاحب‌مان چون این کشور صاحب دارد، این انقلاب صاحب دارد، این رهاورد شهیدان ما، سرمایه‌ی هسته‌ای را جدّی بگیریم. ما در بعد انرژی نیاز مبرم داریم. ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای لازم داریم. در کشاورزی و در همه چیز.

پافشاری روی حقوق هسته‌ای ملّت

نکته‌ی اساسی را که حضرت آقا بیان کردند رمز ‌این‌که آمریکا داوطلب می‌شود. پس پرده را ارائه فرمودند. او کسی را به محضر مقام معظّم رهبری می‌فرستد و درخواست می‌کند که در مورد مسئله‌ی هسته‌ای مشکل را حل کنیم و قول می‌دهند طی شش ماه تحریم‌ها را بردارند و حقوق حقّه‌ی هسته‌ای ایران را هم به رسمیت بشناسند ولی آقا با بصیرت خاصّ خودشان می‌فرمایند ما به این‌ها اعتنا نداریم. آن واسطه می‌گوید حالا اعتماد هم ندارید امتحان کنید. این امتحان کنید که دیدید شش ماه ایشان سر از دو سال در آورده و هنوز هم چقدر آن‌ها زیاده‌خواهی‌ها و افزون‌طلبی‌ها دارند لذا برای حفظ عزّت و کرامت و روح انقلابی و سنگر رهبری توده‌های به پا خواسته‌ی دنیا علیه نظام استکباری جهان و علیه جهانخواران می‌طلبد که تیم مذاکره‌کننده‌ی ما در این رتبه آن‌که باعث شد آمریکا منّت بکشد و خود او داوطلب این مذاکره باشد برای این بود که ما دستی پر داشتیم. دانشمندان داخلی ما غنی‌سازی ۲۰ درصدی را توانستند محقّق کنند و آن‌ها دیدند که تیرشان به خطا رفته و ایران به قدرتی به قدرتی غیر قابل باور برای آن‌ها دست یافته است و با تحریم‌ها از پا نمی‌نشیند.

ما هر چقدر در بُعد علمی و در ابعاد صلح‌آمیز هسته‌ای توانمندتر باشیم در مذاکرات دست برتر داریم ولی اگر عقب‌نشینی کردیم و قدر این نعمت و سرمایه را ندانستیم وعده‌هایی که آن‌ها به ما می‌دهند وعده‌های پوچ است. نمی‌شود به وعده‌ی دشمن اعتماد کرد. ادامه‌ی کار تحقیق و توسعه‌ی علمی جزء خطوط قرمز است. تحریم‌های اقتصادی، مالی، بانکی، چه مربوط به شورای امنیت چه کنگره‌ی آمریکا، چه دولت آمریکا باید فوراً هنگام امضای موافقتنامه لغو بشود نه ‌این‌که تعلیق بشود.

مسئله‌ی دیگر این است که اجرای تعهّدات منوط به امضای آژانس نباشد، آژانس خوب امتحان نداده، در اختیار قدرت‌های بزرگ است. نکته‌ی بعد که مسئله‌ی اساسی و سرنوشت‌ساز کشور ما است اقتصاد مقاومتی است. چالش‌هایی که حضرت آقا در این زمینه بیان فرمودند با چه بیان لطیف، مهربانانه، دلسوزانه، مسئولان را سرزنش نکردند ولی چالش‌ها را بیان کردند که اگر کسی دلی، ایمانی و یا وجدانی داشته باشد باید به پا خیزد و بداند که این چتر ولایت چتر رهبری است و ادامه‌ی حرکت انبیاء است و در مقام دلسوزی و نجات همگان است.

سطحی‌نگری، یکی از چالش‌های اقتصاد مقاومتی

یکی از چالش‌های مسئله‌ی اقتصادی مقاومتی، سطحی‌نگری است. با لفّاظی و مباحث روشنفکری اقتصاد مقاومتی محقّق نمی‌شود. حرکت است، پویایی است، خلّاقیت است، به تعبیر یکی از مراجع بزرگوار حکیم ما اقتصاد مقاومتی عرضه می‌خواهد با بحث کردن و ان قلت و قلت کردن که نمی‌شود. حاصل تلاش‌های عقل جمعی است. پذیرفته شده در محضر و در رأی بسیاری از نخبگانی است که در این امر متخصّص هستند و به این کشور هم اختصاص ندارد، این مسئله در بعضی از کشورهای دیگر این مسئله به جدّیت پیگیری می‌شود.

خویشتنداری تا حصول به نتیجه

مسئله‌ی دیگر این است که حوصله و صبر لازم وقتی کار بزرگ است باید ظرفیت و تحمّل لازم را داشته باشیم. آنچه ما در بعد هسته‌ای، ماهواره‌ای، نانو، تکنولوژی به دست آوردیم که دشمن هرگز آن را تصوّر نمی‌کرد حاصل برنامه‌ریزی کوتاه مدّت نیست، در این ده سال زحمت کشیده شد و بالاخره به بار نشست و مایه‌ی افتخار ما شد. در تأمین نیازها گاهی یک سری از مسائل آسان است ولی مهلک است. راه‌هایی صعب العبور هستند امّا مایه‌ی نجات ما است، به صرفه‌ی ما است لذا معامله با دنیای غرب، با اروپا، وارد کردن کالاهای آن‌ها، وابسته کردن خودمان به آن‌ها چه بسا سهولت داشته باشد ولی کشورهای دیگری هستند که اگر به سراغ آن‌ها برویم باید با صعوبت‌ها دست و پنجه نرم کنیم ولی مایه‌ی نجات کشور ما خواهد بود.

چراغ سبز به اجانب

بعضی‌ها واقعاً القاء می‌کنند یا واقعاً تربیت‌شده‌های مکتب مادّی غرب هستند و باورهای فاسدی دارند یا مأمورین اجانب هستند. آن‌ها می‌گویند برای ‌این‌که مشکلات ما حل بشود ما باید از مبانی دینی عقب‌نشینی کنیم. با دنیای کفر بسازیم تا آن‌ها به ما چراغ سبز نشان بدهند این مطلب بسیار مطلب خطرناکی است هم مسئله‌ی عقب‌نشینی کردن از مبانی دینی، ارزش‌های انقلابی، خطوط تفکّر و جریان فکری حضرت امام و هم بی‌اعتمادی به مردم که فکر کنید مردم تحمّل سختی‌ها را ندارند. این چه قضاوت نا به جایی است؟

شفاف‌سازی در بیان مسائل روز به مردم

اگر ما صادقانه مطالب و مشکلات را با مردم در میان بگذاریم مردم هشت سال و نیم جوان‌های خود را به قربانگاه فرستادند و زیر تابوت جوان‌های خود حرکت کردند و گفتند:

این گل پر پر ما است              هدیه به رهبر ما است

مردم فقیر و پا برهنه قلّک فرزندان خود را شکستند و قناعت‌های مثال‌زدنی را به کار بردند ولی از جبهه حمایت کردند. امام فرمودند: مردم ما از مردم صدر اسلام برتر هستند، باید به این مردم اعتماد کرد و از آن‌ها درس مقاومت گرفت.

تکیه به معنویت در مسائل اقتصادی

مسئله‌ی تکیه به معنویت در مسائل اقتصادی صریح قرآن کریم است: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»[۹] اگر تقوا و ایمان باشد خدا قول داده است. مقام سیاسی این حرف را بیان نکرده است، خالق و رزّاق فرموده است «لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» هم از زمین برکت می‌جوشد و هم از آسمان برای ما برکت می‌بارد. به هیچ وجه به دشمن تکیه نکنیم بلکه به ایمان و اعتقادات و معنویت تکیه کنیم. إن‌شاءالله نجات در پیش است.

هفتم تیر سالروز شهادت آیت الله بهشتی

هفتم تیر، با توجّه به بیانات برادر عزیز و بزرگوار، معاون اوّل ریاست قوّه‌ی قضائیه، حضرت حجّۀ الاسلام و المسلمین آقای اژه‌ای هم فرصت کم آمد و ما شرمنده‌ی استادمان آیت الله شهید بهشتی شدیم و هم ایشان به مقدار ضرورت این جلسه صحبت کردند.

صرفه‌جویی در استفاده از منابع انرژی

راجع به صرفه‌جویی، راجع به قناعت، راجع به منابع انرژی و در نظر گرفتن واقعیات آقای مهندس هاشمی توضیحات لازم را بیان کردند لذا اگر توقّع بود ما به آن مناسبت‌ها صحبتی داشته باشیم معذرت می‌خواهم، فرصت محدود را در نظر گرفتیم.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ * إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ * إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ»


 

[۱]– سوره‌ی احزاب، آیات ۷۰ و ۷۱٫

[۲]– سوره‌ی عنکبوت، آیه ۶۹٫

[۳]– سوره‌ی توبه، آیه ۱۱۱٫

[۴]– مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ‏۲، ص ۲۴۱٫

[۵]– سوره‌ی طلاق، آیه ۲٫

[۶]– سوره‌ی بقره، آیه ۱۸۳٫

[۷]– سوره‌ی قدر، آیات ۴ و ۵٫

[۸]– سوره‌ی رعد، آیه ۲۸٫

[۹]– سوره‌ی اعراف، آیه ۹۶٫