- ثقلین - http://thaqalain.ir -

نمازجمعه آبان
بیستم آبان ماه 1390

خطبه اول

سلامٌ علیکم و رحمه الله

السلام علیک یا بقیه الله

اعوذ بالله من الشیطان الرّجیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

ربّ اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقده من لسانی یفقهو قولی

الحمدلله ربّ العالمین والصلاه علی افضل السفراء المقربین طبیب نفوسنا ، شفیع ذنوبنا ، حبیب قلوبنا ابی القاسم محمد و آله المعصومین سیما مولانا بقیه الله فی العالمین ارواحنا فداه و عجل الله فرجه و رزقنا الله صحبته و نصرته واللعن علی اعدائهم اجمعین خطبه اول

سلامٌ علیکم و رحمه الله

السلام علیک یا بقیه الله

اعوذ بالله من الشیطان الرّجیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

ربّ اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقده من لسانی یفقهو قولی

الحمدلله ربّ العالمین والصلاه علی افضل السفراء المقربین طبیب نفوسنا ، شفیع ذنوبنا ، حبیب قلوبنا ابی القاسم محمد و آله المعصومین سیما مولانا بقیه الله فی العالمین ارواحنا فداه و عجل الله فرجه و رزقنا الله صحبته و نصرته واللعن علی اعدائهم اجمعین

 

اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله

          شما نمازگزاران بزرگوار، بندگان خوب خدا، حضور یافتگان در سنگر ارعاب شیطان و شیاطین، رونق ‌دهندگان به بازار عشق و پرستش؛ و همه مردم و خودم را به تقوای الهی، به پرهیز از گناه، به التزام به فرائض الهی دعوت می‌کنم.

در ادامه مطالبی که در ارتباط با رسیدن به سرّ صلاه یا رازهای نهان در این گنجینه عظیم به محضرتان تقدیم شد، هفت امری را که مرحوم علامه نراقی و ملامحسن فیض کاشانی جزء مقدمات رسیدن به سرّ نماز مطرح کردند، یکی از اون هفت امر هیبت است. کسی که به مقام ارتباط با خدا قدم می‌گذارد باید بداند ضعیف، ذلیل و نادار است؛ و در برابر قدرت عظیم، جمال بی‌نهایت، عظمت جلال خدا قرار گرفته است.

کلید رسیدن به پیروزی قطعی

در قرآن کریم کلید رسیدن به پیروزی قطعی و غیرقابل شکست، تزکیه معرفی شده است. خدا در این مسئله قسم های بی سابقه ای یاد کرده، در سوره مبارکه شمس قسم های متنوع از ناحیه خدا مطرح شده و با قسم های مکرر خدا یک مسئله را خواسته که ما جدی بگیریم؛ و آن “قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها” شمس؛ ۹٫ پیروزی، ظفر، فتح، شکستن هیمنه دشمن، برای بشر یک آرزوست.

بازار تجارت با خدا

سوره مبارکه صف که یکی از مسبحات خمسه قرآن کریم است؛ و برای اهل الله، هر شب سفره خلوت با خداست و خواندن این پنج سوره را ترک نمی کنند، می فرماید: کسانی که به بازار تجارت با خدا رو می آورند، خدا هم در این بازار دو کالا از بندگانش می خرد. به بازار معامله با خدا دست خالی نیایید. یکی سرمایه ایمان است و دوم متاع و تحفه جهاد است. تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ “. صف؛ ۱۱٫ خدا از بندگانش، ایمان و جهاد را مطالبه می کند. در قبال این دو متاع، این دو سرمایه ای که مال خودمون هم نیست، خدا وعده‌ داده است: یَغْفِرْ لَکمُ‏ْ ذُنُوبَکمُ‏ْ وَ یُدْخِلْکمُ‏ْ جَنَّاتٍ تجَْرِى مِن تحَْتهَِا الْأَنهَْارُ وَ مَسَاکِنَ طَیِّبَهً فىِ جَنَّاتِ عَدْن. صف؛ ۱۲٫ که آبروداری می‌کند، وارد جناتی که “تجری من تحت الانهار” است می کند، مساکن طیبه در اختیار ما می گذارد. این سه مسئله را به عنوان ثمنی(پول-مبلغ) که خدا در معامله با بنده‌اش خواهد داد نام می‌برد.

نکته مهمی است؛ آن متاعی را که خدا چنین پر سود خریداری می کند، متعلق به ما نیست، ایمان را خدا داده، توفیق سنگرنشینی، سرافراز زندگی کردن، در برابر دشمن مقاومت داشتن، هجوم بردن، دفع کردن، اینها ارزش‌هایی است که فوق ندارد. درب ویژه رسیدن به کمال است، ورود به بهشت عزت، به بهشت لقاء خداست. اما در این سوره، مسئله‌ای را به صورت خط برجسته، به عنوان مکمل و متمم ثمن مطرح می کند: وَ أُخْرَى‏ تحُِبُّونهََا  نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ  وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِین. صف؛ ۱۳٫ چیز دیگری که برای شما محبوب است، تحُِبُّونهََا این است که اقتدار و پیروزی داشته باشید؛ شکست خیلی تلخ است، سرافکندگی دارد، بدبختی دارد، اسارت دارد، ذلت دارد، اما پیروزی اقتدار است، پیشرفت است، باز کردن درهای بسته است، هموارکردن راه عروج است. تثبیت موقعیت ایمان و شرف است، این آرزو عمیق ترین آرزوست. شکست در زندگی مایه افسردگی است، اما پیروزی مایه نشاط و بالندگی است.

قرآن کریم می فرماید کلید پیروزی تزکیه است. اگر ملتی می خواد شکست نخورد باید خودش را بسازد. باید در میدان مقابله با نفس اماره، در خاموش کردن تنوره آتش هوا و هوس، در این آزمایش هایی که در حیاضت پست‌ها، موقعیت‌ها، شهرت و جاذبه‌های دنیا پیش می آید، قوی باشید! جاذبه های دنیا شما را به زانو در نیاورد.

“قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها” شمس؛ ۹٫ فلاح و ظفر، رسیدن به مقصود است، با پیروزی قله را در اختیار گرفتن و پرچم پیروزی را در قله زدن، این فلاح است. اما چگونه این تزکیه و این فلاح نصیب بشر می شود؟ خدا خداوند متعال جزئیاتش را در آیات قرآن بیان کرده است تا ما انسان‌های پیروز و سرافرازی باشیم. بخشی از این اسرار در سوره مبارکه مؤمنون آمده است. “قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ(۱) الَّذِینَ هُمْ فىِ صَلَاتهِِمْ خَاشِعُونَ(۲)“. مؤمن به فلاح می رسد! اگر کسی ایمان نداشته باشد، راه فلاح به رویش بسته است.

با سرنیزه و اتم و تانک و توپ و موشک پیروزی حاصل نمی شود، این جنگ آکل و مأکول است، جنگ درندگانست. اینهایی که دندان‌های‌شان را تیز کردند و پنجه قدرت نظامی به ما نشون می دهند، زبونند، ضعیفند، ذلیلند، بدبختند، نکبتند. پیروز امام حسین علیه‌السلام است. پیروز ملت دلداده به خداست، مؤمنان سرافراز، جوانانی که در ایام اعتکاف در این روز عرفه معتکف اند؛ اینها پیروزند که شیطان از اینها واهمه دارد. اشک این جوانها، نیایش این جوان‌ها، خلوت این جوان‌ها، حضور این جوان‌ها در صحنه های ارتباط با خدا؛ و گسستن تعلقات اسارت بار با دنیای ننگ، زور و تزویر این پیروزی است. قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ.

آمریکا هرگز راه به پیروزی ندارد. انگلیس و فرانسه هرگز راه به پیروزی ندارند. پیروزی از آن مؤمنین است. وَ لِلَّهِ الْعِزَّهُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنینَ”. منافقون؛ ۸٫ عزت مال مؤمن است، عزت مال رسول مؤمن است، عزت مال خدای مؤمن است. خدا عزیز است، هر کس اطاعت از عزیز بکند، خدا او را عزیز می کند. اما مؤمن با کدام نردبان به فلاح می رسد، یکی از مواردش خشوع در نماز است، نماز عاشقان! این خشوع معلول اموریست؛ یکی باور داشتن جلال و جمال الهی؛ که در این راستا بزرگان و اهل سیر و سلوک، عرفا را به دو بخش تقسیم کرده اند: گروهی را تحت عنوان مناجاتیان می خوانند که اینها خائفند! وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوی(۴۰) إِنَّ الجَْنَّهَ هِىَ الْمَأْوَى‏(۴۱)سوره نازعات.

این گروه از جهنم می ترسند، از بلا می ترسند، از اینکه انسان خداگیر بشود، گرفتار عمل خودش بشود! دائما می ترسند، تا گناهی کردند، فوراً می بینی که دیگر شب خوابش نمی برد. خدایا یعنی بخشیده می شوم؟! دائماً در مقام جبران آن نقیصه خودش هست و تا اطمینان حاصل نکند که خدا جبران کرده، هرگز حالتش از دست نمی رود. خوف گناه، خوف جهنم، خوف عقاب پیوسته با اوست.

گروهی هم خراباتی اند. اهل عشقند، مجذوب جمالند! اینها هم در برابر خدا خودشان را باختند. اساساً دستپاچه است، سراسیمه است، دل شده است، بیابانی است، بی قرار است، بی خواب است، شب زنده دار است، خوابش نمی برد؛ اما نه از خوف جهنم است، نه گناه کرده است که می ترسد چوب گناهش را بخورد. جمال الهی، رحمت حق تعالی، لطف خدا را آنچنان بزرگ می بیند که اصلاً از خجالتی در حال آب شدن است.

این مجذوب جمال بودن و مرعوب جلال بودن، برای انسان حالتی پیش می آرود که در برابر معبود و دلبر خودش که او را به نماز دعوت کرده است، متصف به یکی از این دو حالت می شود و در مقام حرف زدن با خدا قرار می گیرد. و انسانهای کامل هر دو رو دارند.

متن روایت

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ‏ علیه‌السلام قَال: قُلْتُ لَهُ مَا کَانَ فِی وَصِیَّهِ لُقْمَانَ‏ قَالَ کَانَ فِیهَا الْأَعَاجِیبُ وَ کَانَ أَعْجَبَ مَا کَانَ فِیهَا أَنْ قَالَ لِابْنِهِ خَفِ‏ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خِیفَهً لَوْ جِئْتَهُ بِبِرِّ الثَّقَلَیْنِ لَعَذَّبَکَ وَ ارْجُ اللَّهَ رَجَاءً لَوْ جِئْتَهُ بِذُنُوبِ الثَّقَلَیْنِ لَرَحِمَکَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام کَانَ أَبِی یَقُولُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ إِلَّا [وَ] فِی قَلْبِهِ نُورَانِ نُورُ خِیفَهٍ وَ نُورُ رَجَاءٍ لَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ یَزِدْ عَلَى هَذَا وَ لَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ یَزِدْ عَلَى هَذَا. الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۲، ص ۶۷، باب الخوف و الرجاء.

امام باقر علیه‌السلام فرمودند در کلمات لقمان عجایبی وجود دارد که یکی از کلمات عجیب لقمان این است که به فرزندش می گوید: ” خَفِ‏ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ “. از خدا بترس! آنچنان ترسی که “خِیفَهً لَوْ جِئْتَهُ بِبِرِّ الثَّقَلَیْنِ  اگر به اندازه عبادت همه عبادت کنندگان از جن و انس، به تنهایی تونسته باشی عبادت کنی، با اینحال بترس که خدا تو را به جهنم ببرد. عبادتت تو را مغرور نکند! شاید هیچ چیزی پیش خدا ذخیره نکرده باشی. شاید هیچ یک از عبادات تو مقبول نشده باشد.

در اوج عبادت و عمل صالح و جهاد و خدمت باید خائف بود. وَ الَّذینَ یُؤْتُونَ ما آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَهٌ”. مومنون؛ ۶۰٫ آنهایی که اهل ایثارند، اهل خدمتند، اهل عبادتند، اهل سحرند، اهل گریه اند، اهل سجده اند؛ اما قُلُوبُهُمْ وَجِلَهٌ همیشه می‌گوید خدایا یعنی مال من هم قبول شد؟ یعنی مهر قبولی تو کارنامه من هم آمده است؟ از آن طرف آنچنان به خدای خودت چشم امید داشته باش، که اگر گناه ثقلین را کرده باشی، امید آن داشته باش که مشمول رحمت و غفران حق تعالی قرار بگیری و خدا تو را ببخشد!

غدیر

نکته مختصری هم راجع به غدیر امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب علیه‌السلام است. در خطبه اول به عنوان متن صحبت عرض بشود “یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ”. مائده؛ ۶۷٫ امیرالمؤمنین علیه‌السلام سرّ الانبیاست. علی علیه‌السلام راز آفرینش است. علی علیه‌السلام جلوه عظمت خداست. علی علیه‌السلام جامع اضداد است. علی علیه‌السلام در محراب عبادت گریان است. علی علیه‌السلام در جبهه نبرد خندان است. علی علیه‌السلام پیش یتیمان سرپرست از دست داده، زانو می زند و خادم است؛ ولی پیش گردن کلفت های مغرور، علی علیه‌السلام شیر میدان است که اسمش اسدالله و اسدالرسول است. امیرالمؤمنین علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام صفاتش ناشناخته است، کسی جز خدای علی علیه‌السلام، کسی جز پیغمبری صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌آله که علی علیه‌السلام را تربیت کرده است، او را نشناخته و قدرت شناخت امیرالمؤمنین علیه‌السلام به کسی داده نشده است.

چه اینکه هیچ کسی آن کیل را ندارد که این دریای بی ساحل را بتواند کیل کند. اما در آیات قرآن آن چیزی که بشر را به سعادت می رساند، مسئله حکومت الهی است؛ لذا در میان همه امتیازات که امیرالمؤمنین علیه‌السلام دارد. علی علیه‌السلام کسی است که اگر حکومت بشر به دست او داده می شد، “یثار بهم سیراً سجهن و لو اوردهم من …” علی علیه‌السلام رهبری بلد بود، علی علیه‌السلام زمامدار با کفایتی بود، علی علیه‌السلام راههای صلاح بشر در اختیارش بود. علی علاوه بر اینکه از نظر ظاهری جدول حکومت را خوب ترسیم می کرد، نقشه راه داشت، مهندس کاخ سعادت بود، بنیانگذار اساس خیرات برای بشر بود.

علاوه بر آن علی علیه‌السلام جاذبه باطنی دارد که در کلمات مرحوم علامه طباطبایی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه این نکته آمده است. سمت هایی که ائمه علیهم‌السلام دارند یکی مرجعیت علمی است که فرمود: “انا مدینه العلم و علی بابها ” یکی هم مسئله حکومت و ولایت سیاسی بر مردم است. أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ” نساء؛ ۵۹٫ یکی هم “خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها” توبه؛ ۱۰۳٫ که این تطهیر باطن، شستن دل‌ها، شکستن بتهای باطنی، با دست ولایت باطن، اعمال روح، اعمال به نگاه، صاحب ولایت است که در این راستا مطلب فراوان است!

در این آیه کریمه الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً. مائده؛ ۳٫ مبدأ همه خیرات و اکمال دین، نعمت ولایت است. حکومت اگر به دست انسان صالح که خود محکوم قوانین الهی، مرعوب ذات احدیت، و جلوه بندگی است داده شود، همه خیرات و زیبایی ها نصیب جامعه خواهد شد؛ اما اگر حکومت به دست بندگان صالح داده نشد، ولو بشر دینی هم داشته باشد، دینش کامل نیست، نعمتش نعمت ظاهری و ناتمام است، و از خیرات بسیاری محروم می گردد. به علاوه خدا از دینی که حکومت صالح ندارد، راضی نیست و در این آیه کریمه هم آن‌قدر این مسئله حکومت بر مردم، مهم بیان شده است که می فرماید: ” إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها” نساء؛ ۵۸٫ اگر پیغمبر خدا صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌آله با آوردن قوانین جامع انسان ساز و زندگی ساز، بحث حکومت را در متن دینش نیاورده بود، و این مسئله را به مردم ابلاغ نمی کرد و در یک جریان عینی و عملی امیرالمؤمنین علیه‌السلام را به عنوان رهبر به مردم معرفی نکرده بود و از مردم بیعت نگرفته بود، گویا هیچ کاری در طول تبلیغ ۲۳ ساله اش انجام نداده بود!!؟ بنابراین نتیجه می گیریم که حکومت برابر با همه دین است!

لذا امام راحل رضوان‌الله‌تعالی‌علیه احیاگر غدیر است، امام راحل سکولارستیز است، امام راحل با احیاء غدیر، پیوند جامعه و خدا را تحکیم کرد. و به همین منظور مردم ما قسم خورده اند، کمر بسته اند، این پرچمی که امام راحل رضوان‌الله‌تعالی‌علیه از غدیر به احتزاز در آورد و امروز در اختیار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای امام المسلمین مد ظله العالی قرار گرفته است و در میان تجاربی که تاکنون بشر داشته عالی ترین تجربه بشری، این است که مبدأ بیداری کشورهای منطقه شد و شعله اش رفته است و دنیای غرب که حتی اسلام را نمی شناسند، امروز دنبال آن هستند که اینها می گویند ۹۸% مردم در مقابل ۲% اسیرند، مظلومند، دنبال عدلی هستند که این عدل در پرتو حکومت عادلانه است که این در مسیر ولایت قابل توجیه است.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قل اعوذ برب الناس. ملک الناس. اله الناس. من شر الوسواس الخناس. الذی یوسوس فی صدور الناس. من الجنه و الناس

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین ، و الصلاه و السلام علی خیر خلقه سیدنا و مولانا ابی القاسم محمد و علی علی امیرالمؤمنین و علی الصدیقه الطاهره فاطمه شهیده سیده نساء العالمین و علی الحسن والحسین و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف الصالح القائم المهدی حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک.

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله!

در این ایام نورانی ذی الحجه که فضا با ارتباط حاجیان در صحرای عرفه با قطب عالم بقیه الله امام زمان ارواحنا فداه تلطیف شده است، دعای حاجیان ما و امیرالحاج ما، امام زمان عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف دلهای ما را نرم کرده، آماده کرده است. در این فضای نورانی که غدیر، نتیجه عید قربان؛ و حج حاجیان و همه اسلام است، شما عزیزان خداجو  و نفس خودم را به تقوای الهی توصیه می کنم! و اعلام عجز هم می کنم که خدایا توفیق تقوا از آن توست! خشیت را تو می دهی، ایمان را تو می دهی، توفیق عمل را تو می دهی، توفیق توجه به زشتی گناه را تو می دهی، خدایا! دلمان می خواد که متقی باشیم، پاک زندگی کنیم، درست زندگی کنیم.

در خطبه دوم مطالبی که در این روزها مطرح است را بیان خواهیم کرد. مسئله اول؛ بحمدلله حج امسال با آرامش و عزت برگزار شد و پیام امام المسلمین در صحرای عرفات به گوش حجاج رسید و رهبر عزیز جهان اسلام به نکته ای جهان اسلام را متوجه کردند. با توجه به دو حادثه واقع شده، زمینه جدیدی برای خیزش عظیم فراهم شده است. یکی ضعف دنیای استکبار و این تزلزل، سستی و فروپاشی است که هم در بُعد اقتصادی برای دنیای سرمایه‌داری و لیبرال دموکراسی پیش آمده و هم در بُعد سیاسی. پوشالی بودن و فریب بودن دنیای استکبار، در این مدت به تدریج شناخته شد؛ و مردمی که تا مدتها با زرق و برق تبلیغات، متوجه نبودند که چگونه مورد ظلم و ستمند، بیدار شده اند و این بانیان سرمایه داری و ادامه دهندگان این راه در بن بستی گیر کرده اند؛ و ان‌شاءالله به این زودی فرو می پاشد!

حادثه دوم، بیداری جهان اسلام و موقعیتیاست  که مسلمانها امروز دارند. هیچ زمان در تاریخ چنین بیداری را نداشتیم؛ به علاوه که دشمنان ما امروز ضعف و سستی هم پیدا کرده‌اند. امریکا، غرب و صهیونیست‌ها، تا به امروز چنین ضعفی برایشان پیش نیامده بود. حالا وقت آن است که دنیای اسلام تبدیل به قطب قدرت شود، و تمرکز سرنوشت‌سازی داشته باشند که برای همیشه زنجیرهای اسارت طاغوت‌ها، استعمارگرها و استثمارگرها را پاره کنند و روی پای خودشون با اتکای به دینی که دین خداست، دین سعادت است، دین فطرت است، دین عزت است، عدالت را پیاده کنند! و ان‌شاءالله جهان را زیر سایه اسلام قرار بدهند و برای نجات دنیای غرب هم ان‌شاءالله مؤثر باشند

مسئله دوم؛ فرافکنی هایی است که آمریکا و دنیای غرب آغاز کرده‌‌اند. اینها از روز اولی که انقلاب به پیروزی رسید و اینها با پدیده نویی در جهان مواجه شدند، به هر وسیله ای متمسک شدند تا بتوانند این نور را خاموش کنند؛ و متوجه نیستند که این نور را ما روشن نکردیم. این نوری است که از خداست و خاموش نمی شود: یُریدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ” توبه؛ ۳۲ – آنها مى‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند ولى خدا جز این نمى‏خواهد که نور خود را کامل کند، هر چند کافران ناخشنود باشند!

اسلام به صحنه آمده، مردم زیر سایه قرآن رفتند، مردم به ثقلینی که پیغمبر صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌آله تأکید کرده – به کتاب و عترت- رو آورده‌اند! در ایران، این التزام به اطاعت از قرآن و عترت که در قوانین اسلام مطرح است، جریان دارد. مسیر ما مسیری است که ما آلان بتوانیم قوانین خدا را پیاده کنیم و هم عترت که همان ولایت است، حکومت صالحان است و ما ولایت فقیه را به عنوان ادامه حکومت امیرالمؤمنین علیه‌السلام می بینیم! با همه مشکلاتی که داریم امیرالمؤمنین صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌آله هم داشت، ولی مقدمه تحقق ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است.

این نور نور الهی است. تا ما زیر سایه خدا و عترتیم، قطعاً هیچ قدرتی نمی‌تواند این نور را خاموش کند، “إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ” محمد؛ ۷٫ در آیه دیگر هم فرموده است إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَکُمْ ” آل عمران، ۱۶۰٫  بنابراین هشت سال جنگ را اینها تجربه کردند و انواع فریبها را، انواع تاکتیک‌ها را در جنگ نرم‌شان به کار بردند تا به امروز بحمدالله تیرشان به خطا رفته، کمانه کرده و به خودشان رسیده است. هر قدر به ما ضربه زدند، ضربه های ظاهری، شهدای ما ضربه بود، اما برای ما ذخائر و سرمایه هایی شدند، در بمباران ها ما گرفتاریها پیدا کردیم، تحریم هایی که بود، همه اینها ضربه بود، ولی هر چه از بیرون راهها بر ما بسته تر شد، در درون ما شکوفا شدیم، خودمون روی پای خودمون قرار گرفتیم، خودکفا شدیم و جهشی با عنایت الهی معجزه آسا یافتیم، و پیش رفتیم.

حالا که به بن بست رسیدند و یأس‌شان بیشتر شده، شعارهای دیوانه گونه دارند می دهند، تهدید به حمله نظامی می کنند و تحریم ها را شدیدتر می کنند. هر کار بکنند به ملت های خودشون بیشتر ضربه می زنند و نابودی خودشان را نزدیکتر می کنند. حضرت آقا در دیدارشان که در دانشگاه امام علی علیه‌السلام داشتند فرمودند: ملت ما از ابتدای انقلاب قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداشته و ما هیچ‌وقت به هیچ کشوری متعرض نخواهیم شد. اما اگر کشوری بخواهد به کشور ما، به نظام ما، به فرهنگ ما، به انقلاب ما، به مردم ما، تعرض کند، ارتش قدرتمند ما، نیروهای مسلح سرافراز ما، سپاه عاشق پیشه و برجسته ما، سپاه افتخارآفرین ما و نیروهای بسیجی ما و در یک کلمه ملت ما، آنچنان سیلی به متجاوز بزند و با مشت‌های آهنینشان ،آنچنان ضربه هایی به پیکر متجاوز وارد کنند، که مایه عبرت و پشیمانی آنها؛ و مایه ضعف و بدبختی و نکبت آنها خواهد شد.

نکته بعدی ایام الله غدیر است. بنیاد بین المللی غدیر که در سراسر جهان، چه جهان اسلام، چه در غرب، بحمدالله افراد زیادی اسمشان را در این لیست نوشتند، برای دهه ولایت عناوینی را مطرح کردند و مردم ولایت مدار ما همه عاشقند! مرحوم جواد آقای ملکی تبریزی اعلی‌الله‌مقامه‌شریف می گویند؛ یکی از همشهری های ما شبی که من پیشش بودم، تا صبح روی پای خودش ایستاده بود، زمزمه عاشقانه و ساز و سوزی داشت، من توجه کردم دیدم پیوسته اظهار ارادت به امیرالمومنین علیه‌السلام می‌کند:

گر بشکافند سراپای من علی جان! علی جان! / جز تو نیابند در اعضای من علی جان! علی جان!

تمام زمزمه اش شب تا صبح، عشق به علی علیه‌السلام بود که همه وجودش را مشتعل کرده بود و زبانش دم از امیرالمومنین علیه‌السلام می زد. گفتند به نجف اشرف آمد از امیرالمومنین علیه‌السلام خواست که مرا اینجا نگهدار! طاقت جدایی را گویا نداشت. مدتی ماند دیگر گویا فضا طوری بود که باید برمی‌گشت، وقتی آمد سوار مرکب شد، حالی برایش پیش آمد، گفت مرا پیاده کنید، پیاده کردند و همانجا جان به جان آفرین تسلیم کرد!

مرحوم آقای میرزا جواد ملکی تبریزی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه غبطه می خورد و می گوید؛ هر که با علی علیه‌السلام باشد، علی علیه‌السلام او را پیش خودش نگه می دارد. اجمالا غدیر در میان اعیاد از همه عیدها مهمتر است. چون اعیاد دیگر همگی در پیکره دینند، اما غدیر روح دین است! حکومت رأس و مغز است؛ مرکز فرمان است؛ و این تأسیس یعنی نقشه راه، غدیر نقشه راه است؛ نقشه راه نجات ملت ها از اسارت طاغوت‌هاست. لذا روز غدیر را بزرگ بشماریم!

مسئله اخوت، مسئله احسان به یکدیگر، مسئله عفو از یکدیگر، مسئله فشرده کردن صفوفمان، در رأس امور قرار بگیرد. مرحوم حاج آقا جواد ملکیرضوان‌الله‌تعالی‌علیه در المراقبات، از حضرت ثامن الحجج ولی نعمت‌مان حضرت رضا علیه‌السلام که روز عید غدیر شما امام رضاعلیه‌السلام را شاد خواهید کرد؛ و این نعمت ولایت و غدیر که برای شما پیش آمده و این سفره پهن شده، می رود که غدیر کامل انشاءالله پیاده شود. شما باید از هیچ امکانی در بزرگداشت غدیر کوتاهی نکنید، بخصوص در تحکیم مبانی ولایت و حکومت که با وحدت باید مواظب باشیم که شیاطین ما را از یکدیگر جدا نکنند! این تفرقه با غدیر نمی سازد.

ولایت را پیغمبر خدا صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌آله مورد توجه قرار داده و فرموده است: من نگرانم بعد از من شما اختلاف پیدا کنید، برای این‌که شما اختلاف پیدا نکنید، می گویم قرآن و عترت را داشته باشید! قرآن در کنار ولایت منشأ وحدت است. اگر قرآن مرکزیتی برای مردم نداشته باشد، وحدت که پیش نمی آید، خود مسلمانها هم به جان هم می افتند! غدیر رمز وحدت است.

ان‌شاءا… به توصیه هایی که حضرت رضا علیه‌السلام دارد مراجعه بکنید؛ هم در المراقبات آمده، هم در مفاتیح آمده، هم در اقبال آمده، اینها را عمل بکنید! در روز غدیر، هرگز اخمی نداشته باشید، همه سرور داشته باشید، لبخند داشته باشید، توسعه بر عیال داشته باشید، به فقرایتان هدایای جدیدی بدهید، هدایای مهمی را به زن و بچه خودتان بدهید! آن روز روز نشاط است، روز امید است، روز قیام است، روز خیزش است، روز خودسازی است،  روز پیوند با دریای ولایت حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام است.

بعضی از دوستان ما به طور خود جوش، من اطلاع دارم که گروه هایی از دانشجویان عزیز ولایی ما، آن روز عقد اخوت برقرار می کنند، بعضی از طلبه‌های ما عقد اخوت برقرار می کنند، این سنت را پیغمبر خدا صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌آله  گذاشته است. دست به دست هم بدهید، و بگویید: با تو اعلام برادری می کنم، با تو دارم صاف می شم، هر چه در دلم بوده، دارم بیرون می ریزم. خدا فرموده است: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ” حجرات؛ ۱۰٫ و رمز این اخوت ولایت است، پرچم امیرالمومنین علیه‌السلام، پرچم اتحاد است، پرچم اخوت است! آن مردمی که مخالفند؛ آنها را در خط خود بیاورید. کسانی که معاندند، عنادشان را کم کنید؛ کسانی که خودی اند، عاشق یکدیگر باشید، ید واحده باشیم و این مسئله عقد اخوت را در مدارس علمی، در هیئت‌ها و در جاهای مختلف ان‌شاءا… دامن بزنیم. خداوند متعال اتحاد را به عنوان نعمت و تفرقه را به عنوان عذاب معرفی کرده است. نکند کارهایی کرده باشیم که این بهانه انتخابات و غیر انتخابات، ما را از همدیگر جدا بکند. همه اینها مقدمه وحدت است، نه مقدمه جدایی!؟

          شما اطمینان داشته باشید هم در کشتی نجات امام حسین علیه‌السلام هستید؛ و هم هر طوفانی بیاید، شما علی علیه‌السلام دارید! آقای بهجت رضوان‌الله‌تعالی‌علیه می‌فرمودند: بعضی صلحا امیرالمومنین علیه‌السلام را در خواب دیده اند، حضرت فرموده اند ایران خانه ماست. شما خانه‌زاد امیرالمومنین علیه‌السلام هستید. صاحب این خانه علی علیه‌السلام است، صاحب این خانه فرزند علی علیه‌السلام است، نگران نباشید کشورتان صاحب دارد، هیچ قدرتی نمی تواند به شما آسیب برساند! البته شما در امتحانات سرافرازید، شما شهید داده‌اید، ابایی هم ندارید که باز هم شهید بشوید و شهید بدهید. پیروزی از آن شماست، آینده از آن شماست، پیشرفت مال شماست.

یکی تمسک به اهل بیت علیهم‌السلام طبق بیان پیغمبر صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌آله – که شیعه و سنی هم نقل کردند حدیث سفینه جزو احادیث متواتر است- و دیگری داشتن دعا، شما را بیمه می کند. مخصوصا سحرها بلند شوید، شب غدیر بلند شوید، روز غدیر روزه بگیرید، روزه‌اش ثواب عمر را دارد، هیچ روزی مثل روز غدیر روزه اش سازنده نیست، پر نور نیست، صبر را می گویند روزه است. وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ ” بقره؛ ۴۵٫ از روزه کمک بگیرید. سحرها دعا کنید، بعد از نمازها دعا کنید. نمازجمعه ها را جدی بگیرید، هر چه جمعیت بیشتر بشود، زمینه استجابت دعا بیشتر است. همه با هم به سوی خدا برویم؛ چون شکوهی داریم، همه با هم برای خدا، کنار هم آمدید! بین نماز و خطبه، زمان استجابت دعا است؛ لذا چند جمله دعا می کنیم و امید آن داریم که خداوند متعال دعاها را مستجاب کند. نسئلک و ندعوک بسمک الاعظم.

الها به محمد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین یا الله ……………….

خدایا به ولای امیرالمومین علیه‌السلام، به عصمت فاطمه طاهره سلام‌الله‌علیها قسمت می دهیم که خدایا این مردم را دشمن شاد نکن!

خدایا نعمت هایی که به قیمت خون شهیدان به ما دادی؛ نعمت امنیت، نعمت استقلال و نعمت ولایت که به ما مرحمت کردی، که در رأس حکومتمان فقیه عادلی هست، به حقیقت امیرالمومنین علیه‌السلام، به ولای امیرالمومنین علیه‌السلام، از ما زوال نیاور!

خیر و برکتت را بر این مردم عزیز و شریف ما نازل بفرما!

جوانهای عزیز ما را در علم و عمل بارور بفرما!

مشکلات مقطع جوانی را به لطف خاص خودت برای آنها آسان فرما!

مریضهایمان را منظورین را شفا مرحمت بفرما!

خدایا توفیق نماز شب، توفیق توسل، توفیق گریه در خلوتها، توفیق حال دعا، به ما مرحمت بفرما!

کسانی که با ولایت ما، با مردم ما مسئله دارند، اگر قابل هدایت هستند، خدایا از ما دورشان نکن! اگر قابل هدایت نیستند، توطئه‌شان را به خودشان برگردان!

خدایا، نفوذی‌ها را تو می شناسی، در هر جایی این نفوذی‌ها آمده‌اند که بعضیاز مسئولین ما را از ولایت و مردم جدا کنند، در هر جا هر توطئه ای دارند، خنثی بفرما!

 به حقیقت امیرالمومنین علیه‌السلام، مردم ما را برای خلق یک حماسه بسیار با شکوه، که دنیا را متوجه بکند، در نهایت آرامش و دیانت و قانون‌مداری، توفیق ده تا در انتخابات اسفندماه است، پیروز و سربلند باشند!

خدایا به مردم ما این آمادگی و این پیروزی را کرامت بفرما!

خدایا عاقبت امرمان را ختم به خیر بفرما!

سایه رهبر بزرگوار و عزیز ما را با عزت و اقتدار تا ظهور مستدام بفرما. امام و شهیدان را از ما خشنود بفرما!


اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

اذا جاء نصرالله والفتح. و رأیت الناس یدخلون فی دین‌الله افواجا. فسبح بحمد ربک واستغفره انه کان توابا

صدق‌الله العلی العظیم


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2%d8%ac%d9%85%d8%b9%d9%87-%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d9%86-2/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.