- ثقلین - http://thaqalain.ir -
پاسخ اجمالی
ابومنصور ماتریدى در فرق بین تفسیر و تأویل معتقد است: «تفسیر» قطع به مراد خداوند است که اگر دلیل قطعى بر آن قائم باشد، تفسیر صحیح است و گرنه «تفسیر به رأى» خواهد بود که مورد نهى پیامبر(ص) قرار گرفته است.[۱]«تأویل»، ترجیح یکى از معانى محتمل بر دیگر معانى است، بدون این که قطع به مراد خداوند وجود داشته باشد.[۲]
منبع:اسلام کوئست
پی نوشت:
[۱]. «مَن فَسَّرَ الْقُرْآنَ بِرَأْیِهِ فَقَدِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ الْکَذِب…»؛ کسی که قرآن را مطابق نظر و سلیقه خود تفسیر نماید بر خدا نسبت دروغ داده است؛ شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، محقق، مصحح، مؤسسه آل البیت(ع)، ج ۲۷، ص ۱۹۰، مؤسسه آل البیت(ع) ، قم، چاپ اول، ۱۴۰۹ ق.
[۲]. شاکر، محمد کاظم، روشهاى تأویل قرآن، ص ۳۱، دفتر تبلیغات اسلامى، قم، چاپ اول، ۱۳۷۶ ش؛ جلالیان، حبیب الله، تاریخ تفسیر قرآن کریم( جلالیان)، ص ۳۷، اسوه، تهران، چاپ چهارم، ۱۳۷۸ ش.
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%86%d8%b8%d8%b1-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%a8%d9%88%d9%85%d9%86%d8%b5%d9%88%d8%b1-%d9%85%d8%a7%d8%aa%d8%b1%db%8c%d8%af%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%81%d8%b1%d9%82-%d8%a8/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.