- ثقلین - http://thaqalain.ir -
هر دو نظریه معتقد به «ولایت عامّهی فقیه» میباشند؛ لیکن تفاوت آنها در مسئلهی ملاک و منبع مشروعیّت ولایت فقیه است.
نظریهی نخست، مشروعیّت ولیّ فقیه را الهی و متّکی به نصب از سوی شارع میداند. براساس این نگرش نقش خبرگان، کارشناسی و تشخیص مصداقِ ولیّ منصوب از ناحیهی پروردگار و معرّفی وی به مردم است.
نظریهی دوم، مشروعیّت ولایت فقیه را زمینی و مردمی میداند؛ یعنی، مشروعیّت ولیّ فقیه به انتخاب مردم است و آنان انتخاب خود را با واسطه انجام میدهند. بنابراین کار خبرگان انتخاب با واسطهی ولایت فقیه از سوی مردم است.[۱]
منبع: دین و سیاست، ولایت فقیه، جمهوری اسلامی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: حمیدرضا شاکرین، غلیرضا محمدی
[۱]– برای آگاهی بیشتر ر.ک:
الف. مصباح یزدی، آیه الله محمّد تقی، حکومت و مشروعیّت، (مقاله) کتاب نقد، شمارهی ۷، تابستان ۷۷٫
ب. خسروپناه، عبد الحسین، مشروعیّت حکومت ولایی.
پ. ابراهیمی، عبد الجواد، منشأ مشروعیّت حکومت اسلامی، مجموعهی آثار (۲) فلسفهی سیاسی (۱) کنگرهی امام خمینی و اندیشهی حکومت اسلامی.
ت. انصاری، علیرضا، مشروعیّت ولایت فقیه از منظر امام خمینی، همان.
ث. نبوی، سیّد عبّاس، مشروعیّت قدرت و حاکمیّت از دیدگاه امام خمینی، همان.
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%86%d8%b8%d8%b1%db%8c%d9%87%e2%80%8c%db%8c-%d9%86%d8%b5%d8%a8-%d9%88-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%a8/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.