- ثقلین - http://thaqalain.ir -

نظارت دقیق امام زمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف ـ بر اعمال و عواقب بسیار بدِ گناهان اجتماعى
گزیده‌هایی از بیانات حضرت آبت الله العظمی بهجت (ره)

آیا نباید توجّه داشته باشیم که ما رییسى داریم که بر احوال ما ناظر است؟! واى بر حال ما اگر در کارهایمان او را ناظر نبینیم، و یا او را در همه جا ناظر ندانیم! گناهان شخصى که در خلوت انجام مى  گیرد و ربطى به امور اجتماعى ندارد، استحقاق جهنّم را دارد « إِلّا بِتَوبَهٍ مُناسِبَهٍ لِلْحالِ »؛ (مگر این که بعد از آن توبه  اى مناسب حال، انجام گیرد.) عواقب گناهان اجتماعى که موجب تغییرات در جامعه و اختلال نظام و انحلال آن، و یا تحریم حلال و ترک واجب و یا مصادره ى اموال، هتک حرمت و قتل نفوس زکیّه و ریختن خون مسلمانان و حکم به ناحقّ و…مى شود، چگونه خواهد بود؟ با وجود اعتقاد به داشتن رییسى ـ که « عَیْنُ اللّه   النّاظِرَه »(  بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۲۴۰؛ توحید صدوق ـ رحمه اللّه ـ ص ۱۶۷؛ معانى الاخبار، ص ۱۶٫) است ـ آیا مى توانیم از نظر الهى فرار کنیم و یا خود را پنهان کنیم؟! و هر کارى را که خواستیم انجام دهیم؟! چه پاسخى خواهیم داد؟ همه ادوات و ابزار را از خود او مى  گیریم و به نفع دشمن به کار مى  گیریم، و آلت دست کفّار و اجانب مى شویم و به آنها کمک مى کنیم! چه  قدر سخت است اگر براى ما این امر ملکه نشود که در هر کارى که مى  خواهیم اقدام کنیم و انجام دهیم، ابتدا رضایت و عدم رضایت او را در نظر نگیریم و رضایت و خوشنودى او را جلب ننماییم! البته رضایت و سخط او در هر امرى معلوم است، و ظاهرا منتهى به واضحات مى  شود، و در غیر واضحات و موارد مشکوک باید احتیاط کنیم.

در همین اواخر اتّفاق افتاده که شخصى در تقلید و تعیین مرجع شایسته شکّ و تردید داشت، در خواب چهره ى شخص مورد نظر را به او معرفى کردند. به نجف رفت و پس از مدّتى جست  و جو او را پیدا کرد.

هم چنین براى بعضى اتّفاق افتاده که در بقا بر تقلید یا عدول به حىّ تردید داشته  اند، از قبر معصوم شنیده است که « باقى باش! »البتّه هر کدام از این نقل  ها قابل تکذیب است، ولى از مجموع این قضایا معلوم مى  شود که امام زمان ـ عجّل  اللّه  تعالى  فرجه  الشّریف ـ متوجّه و مراقب ما است، و نمى توان گفت از احوال ما مطّلع نیست و ما هر کار و یا هر چه را خواستیم، مى  توانیم آزادانه انجام دهیم.

منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد۱ / محمد حسین رخشاد


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%af%d9%82%d9%8a%d9%82-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%80-%d8%b9%d8%ac%d9%91%d9%84-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%91%d9%87-%d8%aa%d8%b9%d8%a7%d9%84%d9%89/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.